Verantwoordelijk zoon die alleen woont

Cayenta
Topic Starter
Berichten: 17

Verantwoordelijk zoon die alleen woont

#1 , 12 mar 2023 20:43

Hallo iedereen ,

Mijn zoon van 19 woont sind september vorig jaar alleen, hij had werk en alles verliep prima .. echter werd zijn contract na 6 maanden stopgezet en heeft hij dus nu geen werk meer en ook geen inkomen ..

Uiteraard heb ik hem aangeraden zo snel mogelijk een nieuwe job te zoeken zodat hij terug een loon zal ontvangen ..
( hij is schoolverlater van juni 2022… dus denk ik ook geen recht op uitkering nu ?)

Mijn vraag is uiteraard .. als mijn zoon nu schulden maakt .. kunnen wij als ouders nog aangesproken worden hiervoor ?
Want hier hebben we uiteraard wel schrik voor …

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 mar 2023 22:39

Stuur je zoon onmiddellijk naar de sociale dienst van het OCMW om hem in orde te houden met zijn sociale zekerheid desgevallend via een tewerkstelling art. 60§7 tot hij aanspraak kan maken op een vervangingsinkomen, mocht hij nu nog geen recht hebben. Stuur hem tevens naar de VDAB om zich in te schrijven als werkzoekende. Het is immers belangrijk dat hij in orde blijft met zijn ziektekostenverzekering. Als u meewerkt dat hij in orde blijft, loop hij minder kans op schulden. Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud, er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Cayenta
Topic Starter
Berichten: 17

#3 , 13 mar 2023 08:21

Beste Marcus,

Uiteraard heb ik mijn zoon de info gegeven hem onmiddellijk ik te schrijven bij de vdab .. vakbond enz .. ook hem aangeraden naar de interim kantoren te gaan om zich ook daar in te schrijven ..

Helaas is hij nogal gemakzuchtig en denk het allemaal wel vanzelf in orde zal komen .. wij kunnen niet meer doen dan hem de info geven en hij moet ermee aan de slag gaan dat kunnen wij voor hem niet doen.

Vandaar onze “angst” als hij het allemaal maar op een beloop laat en schulden maakt bij bv zijn huisbaas enz of ze dan bij ons kunnen aankloppen of niet .. ( wij hebben geen borg gestaan voor alle duidelijkheid)

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 mar 2023 16:45

Niets belet jullie om zelf contact op te nemen met de sociale dienst/juridische dienst OCMW, om u hierin te laten begeleiden. Uiteraard kan u hiervoor ook in contact treden met het CAW.
Veel succes en vooral veel moed en geduld.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Werkloosheid”