afschaffing art. 80 RVA langdurige werkloosheid

destiny
Topic Starter

afschaffing art. 80 RVA langdurige werkloosheid

#1 , 20 mei 2009 13:13

Ik heb een vraag ivm de afschaffing van art. 80 door de RVA.
Door deze afschaffing van art. 80 kunnen langdurig werklozen niet langer zomaar geschorst worden omwille van hun langdurige werkloosheid.
In plaats hiervan werd de activering van werklozen ingevoerd.
(controle RVA)

Echter, in dat bewuste art. 80 stond vermeld dat je NOOIT kon geschorst worden indien men een beroepsverleden kon voorleggen van 20 jaar.

Nu vraag ik mij af of deze "regel" nog steeds geldt of samen met de afschaffing van art. 80 in de prullemand is verdwenen ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 22 mei 2009 12:24

“Art.9.§1.De toepassing van de artikelen 80 tot 88 wordt GESCHORST:...3° vanaf 1 juli 2006,voor de werkloze die op die datum jonger is dan 50 jaar...“(K.B. 4 juli 2004,B.S. 9 juli 2004).

‘Geschorst’ is niet ‘afgeschaft’ en die schorsing geldt niet voor iedereen(zie zelf de opsomming in voornoemd art.9).

“Art.80.Deze afdeling is van toepassing op de werkloze die op de dag van de ontvangst van de verwittiging bedoeld in art. 81,GELIJKTIJDIG volgende voorwaarden* vervult...2°.aanspraak kunnen maken op één van de hierna vermelde uitkeringen:a) één van de uitkeringen bepaald in art.114,§4,eerste lid of derde lid...Art.114...§4...Deze afwijking (uit het eerste lid) is niet van toepassing op de werknemer die op het einde van de in het eerste lid bedoelde periode :1° hetzij een beroepsverleden als loontrekkende van 20 jaar heeft...”(Werkloosheidsbesluit 25 november 1991).

* zie zelf de opsomming van die voorwaarden.

Wie zich kan beroepen op een beroepsverleden als loontrekkende van 20 jaar kan GEEN aanspraak maken op een uitkering bepaald in art.114,§4,eerste lid en valt dus niet onder toepassing van de afdeling ‘Langdurig Werklozen’.

Voor wie behoort tot de categorieën opgesomd in art.9 K.B. 4 juli 2004 is de toepassing van art.80 tot 88(=afdeling ‘Langdurig Werklozen’) Werkloosheidsbesluit geschorst .
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

destiny
Topic Starter

#3 , 22 mei 2009 13:47

Geachte,
Ik stel het enorm op prijs dat U tracht een antwoord te formuleren op mijn vraag.. echter.. ik begrijp eerlijk gezegd die wetteksten niet zo goed :(
Zou U mij in meer eenvoudige bewoordingen kunnen uitleggen of die "regel" > langdurig werkzoekenden met méér dan 20 jaar beroepsverleden kunnen NOOIT worden geschorst < NU nog steeds geldt (of niet)
Ik heb wél begrepen dat het fameus art. 80 niet werd afgeschaft, maar werd GESCHORST.
Met dank

Reclame

destiny
Topic Starter

#4 , 22 mei 2009 13:53

Misschien nog dit als bijkomende info...
Ik ben 48 jaar en heb dus inderdaad méér dan 20 jaar beroepsverleden.
Echter ben ik sedert 2001 wel werkloos.
Heb reeds 1x een RVA-activeringsgesprek gehad welke POSTIEF resultaat had. Vanaf september ga ik ook een cursus volgen, welke mij reeds 2 jaar geleden door VDAB werd aangeraden. Reden waarom ik die tot nu toe nog NIET heb gevolgd : vreemd genoeg door "de schuld" van de vdab !
Ik werd nl. 2 jaar geleden in "tendering" (proefproject) geplaatst bij Vedior en die weigerden mij deze opleiding te laten volgen wegens te duur !

j.demoor

#5 , 23 mei 2009 10:28

“Art.9.§1.De toepassing van de artikelen 80 tot 88 wordt GESCHORST:...3° vanaf 1 juli 2006,voor de werkloze die op die datum jonger is dan 50 jaar...“(K.B. 4 juli 2004,B.S. 9 juli 2004).

Vermits u NU 48 jaar bent,was u op 1 juli 2006 jonger dan 50 jaar zodat vanaf dan de artikelen 80 tot 88,met andere woorden de hele afdeling ‘Langdurig Werklozen’, voor u geschorst is. U kan dus niet meer geschorst worden als langdurig werkloze zolang voornoemde bepaling geldt.

Vermits u zich kan beroepen op een beroepsverleden als loontrekkende van 20 jaar kan u GEEN aanspraak maken op een uitkering bepaald in art.114,§4,eerste lid en valt u dus niet onder toepassing van de afdeling ‘Langdurig Werklozen’.Ook op deze grond kan u dus niet meer geschorst worden als langdurig werkloze,zelfs indien voornoemd K.B. 4 juli 2004 niet meer zou gelden.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

destiny
Topic Starter

#6 , 23 mei 2009 10:52

Met mijn oprechte dank voor de uiteenzetting !
Fijn dat mensen bereid zijn anderen te helpen en/of nadere info te verstrekken.

destiny
Topic Starter

#7 , 23 mei 2009 11:11

Vraag blijft natuurlijk wel of dit ook nog zal "gelden" indien men de werkloosheidsuitkeringen zou beperken IN TIJD...
Maar in september volg ik eindelijk die cursus en maar hopen dat met deze bijkomende kennis er ergens iets voor me open ligt op de arbeidsmarkt hé :)

Terug naar “Werkloosheid”