Recht op werkloosheidsuitkering ?

tony1978
Topic Starter

Recht op werkloosheidsuitkering ?

#1 , 16 mei 2009 03:34

Ik ga even snel de situatie schetsen.
Mijn moeder is altijd zelfstandige geweest. Ze was ziek geworden in september 2005 en kreeg tot 30 april een ziekte-uitkering van CM.

Kan ze een aanvraag doen voor werkloosheidsuitkering of heeft ze geen recht op?

Normaal gezien heeft ze geen recht op uitkering als zelfstandige maar Ik heb op de site van RVA gelezen dat ziektedagen worden gelijkgesteld als arbeidsdagen in de referteperiode.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 17 mei 2009 11:18

‘Mijn moeder is altijd zelfstandige geweest’ houdt in dat uw moeder ENKEL de uitkeringen geniet vermeld in art.18 Koninklijk besluit nr.38 27 juli 1967 houdende inrichting van het sociaal statuut der zelfstandigen. Dat artikel voorziet geen werkloosheidsuitkeringen.

Zij valt dus niet onder toepassing van het Koninklijk besluit 25 november 1991 houdende werkloosheidsreglementering (voor werknemers) en evenmin onder de bevoegdheid van de RVA.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

JohnD

#3 , 17 mei 2009 21:51

Is dit niet een van de grote onrechtvaardigheden van ons systeem ?
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Reclame

Terug naar “Werkloosheid”