3 maanden werkloos, nog geen uitkering, nu aanbod job interi

Sofie76
Topic Starter

3 maanden werkloos, nog geen uitkering, nu aanbod job interi

#1 , 11 mar 2009 09:58

Mijn man is sinds eind november werkloos. Hij was daarvoor 11 maanden werkonbekwaam en kreeg hiervoor een ziekteuitkering. Omdat hij na die 11 maanden terug wou en kon gaan werken, heeft hij dit ook tegen de ziekenkas gezegd die hem dan verzekerden dat hij gewoon kon overgaan van een ziekteuitkering naar een werkloosheidsuitkering. Na bijna 4 maanden heeft hij nog geen werkloosheidsuitkering gekregen. En dit omdat zijn dossier niet volledig is want zijn vroegere baas wil hem geen C4 geven (deze wou ook de papieren van de ziekenkas niet invullen maar daar heeft dan de sociale inspectie voor gezorgd dat dat via het sociaal secretariaat in orde kwam). De rva doet niets omdat het dossier niet in orde is en op de vakbond kunnen we precies ook al niet meer rekenen. Weet iemand welke stappen we nog kunnen ondernemen?
Laatst gewijzigd door Sofie76 op 17 mar 2009 10:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sofie76
Topic Starter

#2 , 17 mar 2009 10:37

Mijn man kan nu via interim 1 week ergens gaan werken. Krijgt hij dan na die ene week een C4 van de interim? Kan hij hiermee dan een werkloosheidsuitkering aanvragen? Hoe wordt het bedrag van de uitkering bepaald? Geldt enkel het verdiende loon tijdens die ene week of wordt er ook rekening gehouden met wat hij bij zijn vorige werkgever verdiende?

Vandebos

#3 , 17 mar 2009 16:18

Vorige werkgever wil geen C4 geven.

Heeft u dit reeds gemeld bij de RVA? Is normaal gezien een zware overtreding werkgever.

“Art.87.De werkloze dient zijn uitkeringsaanvraag in bij zijn uitbetalingsinstelling door middel van één van navermelde formulieren :1° het ‘werkloosheidsbewijs - arbeidsbewijs’ C 4, dat de werkgever overhandigt aan de werknemer wiens arbeidsovereenkomst een einde heeft genomen...”(M.B. Werkloosheidsbesluit 26 november 1991).

“Art.175.Onverminderd...worden gestraft :1° met gevangenisstraf van acht dagen tot drie maanden en met een geldboete van 100 tot 1 000 frank of met één van die straffen alleen :a) de werkgever...die geweigerd of nagelaten heeft om de documenten voorgeschreven door of krachtens dit besluit, op te maken, af te leveren of aan te vullen in de voorwaarden en binnen de termijnen die zijn voorgeschreven...”(Werkloosheidsbesluit 25 november 1991).

Wend u zonodig tot Toezicht op de Sociale Wetten : http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=6552

"Oudere post van J. Demoor."

Na zijn week werk zal hij wel een C4 krijgen voor die week.

Andere vragen laat ik aan experts over.

Wel kan ik voor de vorige werkgever enkel benadrukken dat u best eens langsgaat bij de RVA en eventueel de RSZ.

Reclame

JohnD

#4 , 04 mei 2009 23:37

Ik moet toch zeggen dat ik verschillende mensen ken die problemen hebben met het verkrijgen van die C4's. De RVA schijnt hier weinig aan te doen (of te willen doen denk ik); immers zolang er geen C4 is, is er geen WL uitkering. Ik begin meer en meer de indruk te krijgen dat dit een bewuste strategie is.

Gebruiker34

#5 , 05 mei 2009 11:16

Natuurlijk gebeurt dit met opzet.

JohnD

#6 , 05 mei 2009 12:29

Bedoel je dat de RVA met opzet hier niets aan doet of de werkgever ? Natuurlijk doet de werkgever dit met opzet. De bedoeling van de werkgever is enkel de ex-werknemer een hak te zetten. Ik zie niet in welk voordeel een werkgever hierbij zou hebben. Hij kan zijn motieven voor het ontslag trouwens duidelijk op de C4 zetten, ook als het om een onmiddellijk ontslag gaat.
De RVA zou toch zelf duidelijk een standpunt in het voordeel van de ex-werknemer kunnen innemen. Ik bedoel in afwachting bvb. dat de werkgever na een eerste officiele aanmaning van hen (voorzover ze dat reeds doen ?), de werknemer toelaten tot de WL. Hier blijft alles maanden geblokkeerd. De werkgever is dan wel strafbaar voor het weigeren van de afgifte van een C4, maar daar blijft het bij ! Wat een apeland ! Kan een rechter in kortgeding hier dan geen dwangsom van 1000€ per dag over uitspreken ? Het zou snel gedaan zijn. En ik ken in mijn kennissenkring toch al een 3-tal mensen die met zo'n probleem zitten van een werkgever die weigert een C4 af te geven.

Terug naar “Werkloosheid”