Uitschrijven als werkloze en voortgezette verzekering

RogerDB
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Uitschrijven als werkloze en voortgezette verzekering

#1 , 08 mar 2022 15:40

Ik ben op dit ogenblik werkloos met een uitkering, ben 61 en op 66 ga ik met pensioen.
Ik wil me nu uitschrijven als werkloze en gebruik maken van Artikel 247 paragraaf 8 om gedurende de 5 jaar tot mijn pensioen gebruik te maken van de voortgezette verzekering. Ik ben dan ook niet meer van plan om te werken, of nog ooit gebruik te maken van een werklozen uitkering
Art. 247.
§ 1. Wordt beschouwd in een behartigenswaardige maatschappelijke toestand te verkeren als bedoeld in artikel 32, eerste lid, 6°, van de gecoördineerde wet en kan, indien hij aan de in artikel 121 of artikel 128 van de gecoördineerde wet gestelde voorwaarden heeft voldaan, in voortgezette verzekering treden tijdens de hierna vastgestelde tijdvakken:
8° de gerechtigde die tijdelijk of definitief niet meer arbeidt in de loop van een periode van vijf jaar welke afloopt op het einde van de maand waarin hij de in artikel 108, 1°, van de gecoördineerde wet bedoelde leeftijd bereikt.
De voortgezette verzekering wordt toegestaan voor een duur welke afloopt op het einde van de maand waarin de gerechtigde de in genoemd artikel vastgestelde leeftijd bereikt wanneer het gaat om een definitieve stopzetting en voor de duur aangegeven door de gerechtigde bij zijn aanvraag om in voortgezette verzekering te treden, wanneer het gaat om een tijdelijke stopzetting;
Ik heb hierover de vakbond, de RVA en het ziekenfonds gecontacteerd; maar geen enkele instantie kan me helpen met de stappen die nodig zijn om dit te bewerkstelligen. De vakbond verwijst mij naar het ziekenfonds; het ziekenfonds verwijst mij naar de RVA en de RVA verwijst mij naar het ziekenfonds.
Iemand enig idee hoe dit moet aangvraagd worden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
UmbraVitae
Berichten: 35
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 mar 2022 01:46

De voortgezette verzekering kan je aanvragen bij je sociaal verzekeringsfonds, hieronder een site met de lijst:
https://socialsecurity.belgium.be/nl/so ... ngsfondsen

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 mar 2022 15:38

T.S., de wetgeving waar u naar verwijst geldt voor zelfstandigen. Werkloosheidsvergoedingen is in België nog niet voorzien voor zelfstandigen, wel na een onderbreking van maximum 15 jaar als zelfstandige met terugkeer naar de werkloosheid.

Indien u verzaakt aan uw werkloosheidsuitkeringen, wat ik persoonlijk zeer dom zou vinden, geniet u geen inkomen meer en kan u zich desgevallend als verblijvende in België in orde stellen met uw ziektekostenverzekering.

Deze inllchtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 mar 2022 08:32

Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Werkloosheid”