Verandering werksituatie 27 j, gedomicilieerd bij ouders

Erinmertens
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Verandering werksituatie 27 j, gedomicilieerd bij ouders

#1 , 21 feb 2022 15:31

Beste leden,

Ik (27jaar) woon bij mijn ouders en ben er gedomicilieerd. Ik studeer nog maar ben dit jaar maar ingeschreven voor 9 studiepunten (afstudeerjaar) en kan dus niet meer als jobstudent werken. Maar nu verdien ik dus niets bij.
Kan ik mijn domicilie laten staan bij mijn ouders en beginnen met werken, wat veranderd er vooral voor hun en mij?

Situatie ouders
Verhoogde tegemoetkoming bij verzekeringen, tussenkomst van derde
Ouders zijn nog samen
Vader met pensioen (boven 65 jaar)
Moeder werkt niet
Nog twee andere kinderen ten laste (21 en 24 jaar oud) -> deze studeren en hebben beide een studiebeurs van de overheid
Belastingen? -> mijn ouders zitten zo goed als in de laagste inkomstenschijf

Ik heb al veel online opgezocht en mails verstuurd, maar er komt geen duidelijke info naar boven ...

Alvast hartelijk bedankt!

Groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Estagon
Berichten: 105
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 feb 2022 22:35

Gezien je boven de 25j bent, krijgen je ouders sowieso geen kindergeld meer dus daar verandert er niets.

Als je netto-bestaansmiddelen meer dan 3.410 euro bedragen zal je niet meer ten laste vallen van je ouders.
Dit betekent in praktijk dat je ouders minder belastingsvoordeel krijgen.

Aangezien ook jij niet meer als student werkt zul je ook meer belastingen moeten betalen (sociale bijdragen, etc.) op je brutoloon. Je zult dus minder overhouden op het einde van de rit.

Meer informatie hier: https://www.kuleuven.be/stuvo/werkervar ... -ten-laste

Wat betreft de verhoogde tegemoetkoming laat ik iemand anders antwoorden, aangezien ik daar weinig van ken. Dat jij werkt kan daar ook wel een impact op hebben...

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 feb 2022 09:49

Voor de verhoogde tegemoetkoming zou je best eens informeren bij de mutualiteit (wellicht zal het ook bijna de moment zijn om zelf lid te worden, ipv op het boekje van jouw ouders mee te staan)

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 feb 2022 15:56

Gezien hij ouder is dan 25 jaar moet hij hoofdelijk als student aansluiten bij een ziekenfonds naar keuze. Als hij werkt, zal hij ingevolge deze tewerkstelling ziekenfondsverzekerd zijn, desgevallend mits een aanvullende bijdrage indien de waarde van de bijdragebon te laag zou zijn. Voor de berekening van het recht op verhoogde tussenkomst ziekteverzekering wordt rekening gehouden met de inkomsten van alle gezinsleden. Er is een grensbedrag vastgesteld dat verhoogd wordt met een bedrag per gezinslid. https://www.riziv.fgov.be/nl/themas/kos ... msten.aspx
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Werkloosheid”