Vrijstelling beschikbaarheid arbeidsmarkt

demonen
Topic Starter
Berichten: 247

Vrijstelling beschikbaarheid arbeidsmarkt

#1 , 29 nov 2021 09:35

Ik ben met swt en word over enkele weken 60 jaar. Wij (collectief ontslag na sluiting Ford Genk), kunnen vanaf 60 jaar via formulier C89 31.12.2014, vrijstelling van beschikbaarheid voor de arbeidsmarkt aanvragen bij de RVA. Ik ga die vrijstelling aanvragen.
Zijn er nadelen verbonden aan die vrijstelling oa wat betreft pensioenopbouw als swt-er tot de wettelijke pensioenleeftijd? Kan ik mijn kapitaal opgebouwd via pensioen sparen, levensverzekering en bedrijfspensioen reeds opvragen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#2 , 29 nov 2021 19:08

Wat de eerste vraag betreft kan ik geen antwoord geven. Wat lange termijnsperen en pensioensparen betreft : opvraagbaar op pensioendatum. SWT is werkloosheid geen pensioen. Ook als u niet meer beschikbaar moet zijn is dat geen pensioen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 dec 2021 15:49

U bouwt nog verder een pensioen op. De beschikbaarheid voor de arbeidsmarkt speelt hier niet onmiddellijk een rol. Voor wat het aanvullend pensioen kan het een probleem vormen gezien een fiscaal verminderd tarief wordt toegepast als u een loopbaan van 45 jaar bewijst én de laatste 3 jaar actief bent gebleven. Ter beschikking blijven van de arbeidsmarkt wordt als actief beschouwd.
Zie ook: https://www.fsma.be/nl/hoe-worden-aanvu ... nen-belast
De derde pijler staat hier los van. Het zijn persoonlijke verbintenissen waar de regels gelden zoals voorzien in het contract. Meestal geldt hier de wettelijke pensioenleeftijd.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

demonen
Topic Starter
Berichten: 247

#4 , 06 dec 2021 10:37

Personen die niet (meer) beschikbaar moeten zijn voor de arbeidsmarkt moeten
zich niet inschrijven bij VDAB of kunnen zich uitschrijven. Zij kunnen zich wel steeds
spontaan aanmelden en kunnen dan een aanbod op maat ontvangen. Maw zij mogen toch op eigen initiatief en vrijwillig gaan werken in dit statuut. Hetzelfde geldt voor mensen die reeds hun wettelijke pensioenleeftijd hebben bereikt, ook zij mogen langer werken of (later) terug (elders) aan de slag gaan. Indien een swt-er met een RVA-vrijstelling van beschikbaarheid voor de arbeidsmarkt (het gaat hier meestal over 60+ers) terug aan de slag gaat en hij stopt die tewerkstelling éénzijdig (bijvoorbeeld omdat het werk te zwaar is en hij dat fysiek niet aankan), heeft hij dan recht op werkloosheidsuitkeringen want de facto moet hij niet beschikbaar zijn en deed hij dat uit vrije wil?

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 dec 2021 23:16

Indien een swt'er gaat werken, verliest hij de werkloosheidsuitkering over de dagen dat hij werkt, maar behoudt zijn aanvulling door de werkgever. Indien deze SWT terug volledig werkloos wordt, herleeft zijn SWT.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Werkloosheid”