Samenwonende partner geschorst rva zonder inkomen...

Timo001
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Samenwonende partner geschorst rva zonder inkomen...

#1 , 21 okt 2021 11:02

Ik woon sinds 5 jaar samen met mijn vriendin en haar 2 kids. Ik werk voltijds.
Nu is mijn vriendin voor onbepaalde tijd geschorst door de rva. Dit is nu al zo'n jaar ongeveer dat ze geen inkomen heeft, enkel kindergeld. Dit begint zwaar door tte wegen daar financieel alles van mijn kant moet komen.
Nu is mijn vraag of zij recht heeft op hulp van het OCMW, leefloon of gedeelte ervan daar ik dus wel werk.. Wij zijn niet gehuwd, niet wettelijk samenwonend maar gewoon samenwonend.

Dank alvast !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
josciscojos
Berichten: 72
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 okt 2021 11:28

Voor onbepaalde tijd geschorst.....dat doet de RVA niet zomaar....

Eventueel werk zoeken?

Timo001
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 okt 2021 11:52

De reden is bij deze vraag niet echt van belang, maar om het snel te verwoorden. Als gedurende 6 maanden dagelijks je post wordt gestolen uit de brievenbus, en je uitnodigingen krijgt voor een gesprek, en er dus niet bent... En dit herhaaldelijk... Gaat 't balletje snel aan' t rollen.. Uiteraard ontdek je dit pas als het meeste kwaad reeds is berokkend...

Reclame

jef007
Berichten: 1679

#4 , 21 okt 2021 12:05

toch altijd raar dat mensen NIET antwoorden op brieven met vragen of facturen
maar WEL op schorsing ed.

en inderdaad ja, werk zoeken??

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 21 okt 2021 12:16

De reden is bij deze vraag niet echt van belang, maar om het snel te verwoorden. Als gedurende 6 maanden dagelijks je post wordt gestolen uit de brievenbus, en je uitnodigingen krijgt voor een gesprek, en er dus niet bent... En dit herhaaldelijk... Gaat 't balletje snel aan' t rollen.. Uiteraard ontdek je dit pas als het meeste kwaad reeds is berokkend...
Zorgen dat je een degelijke en goed afsluitbare brieven bus hebt is al een eerste vereiste.
Hoe werd uw post gestolen? Was uw bus gesloten? Heb je klacht bij politie ingediend?

LYNX XX
Berichten: 2503
Juridisch actief: Nee

#6 , 21 okt 2021 12:25

TS : is uw post dan ook gedurende 6 maanden gestolen, of enkel van vriendin ?
Zoals Mava aanhaalt, heeft u klacht ingediend bij de politie wegens diefstal ? Indien ja en een PV opgemaakt, met een kopie van deze PV naar de VDAB/RVA en de vakbond gaan.
Kunnen het dan misschien rechtzetten en haar terug oproepen.
En ja werk zoeken.

Timo001
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#7 , 21 okt 2021 14:34

Hey snuitjes, heb hier deze vraag gesteld met de bedoeling een op z'n minst bruikbaar antwoord te bekomen.. Dat is dus zonder allerlei web rechercheurs, ongelovige Thomassen, en ander pluimage gerekend.. Ja, meerdere malen werd aangifte gedaan, pv opgemaakt, en uiteraard werd mijn post dan ook gestolen, het deurtje was op slot maar via de gleuf, de opening v.d bus kon men de post stelen.. Er is een balk gemonteerd geweest om de itoegang te vernauwen, werd daags nadien afgebroken teruggevonden.. Als men hier denkt dat ik dit als een excuus gebruik, dan doet u maar... Maar de slimme spelen en afgaan op je speurneus,... Hou 't msch voor in de vrije tijd. En, opmerkingen als' werken' klinken heel vanzelfsprekend en stoer maar msch is dat nu door omstandigheden net niet mogelijk...
Rva heeft met al deze argumenten, nul, noppes gedaan.. Maar dit zal ook wel terug z'nn reden hebben..
Get a life wijjsneuzen...

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#8 , 21 okt 2021 15:31

T.S., er is geen enkele reden om onbeschoft te worden. Uw vriendin had met hulp van de vakbond hoger beroep kunnen aantekenen tegen de uitsluiting uit de werkloosheid. Zij moet nu opnieuw voldoende arbeidsverleden bewijzen om terug in aanmerking te komen voor werkloosheidsuitkeringen. Uw vriendin kan contact opnemen met het OCMW voor een tewerkstelling art. 60§7. Uiteraard is werk zoeken met het oog op een inkomen altijd beter dan werk zoeken om terug in aanmerking te komen voor werkloosheidsuitkeringen.

Voor wat uw brievenbus betreft, zou dit ook niet kunnen wijzen op een zeker nonchalance. De RVA schorst niet zonder reden. Ik vermoed dat u vriendin ook eerst gehoord werd.

Misschien wat meer uitleg geven over de reden van schorsing?

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

bambipower
Berichten: 1034

#9 , 21 okt 2021 17:26

En, opmerkingen als' werken' klinken heel vanzelfsprekend en stoer maar msch is dat nu door omstandigheden net niet mogelijk...
Ik wil niet stoer zijn, maar om stempelgeld te kunnen krijgen moet je werkzoekend zijn! Als je geen werk zoekt, geen geld.

lukasi
Berichten: 1139

#10 , 21 okt 2021 21:34

Als ik je openingsbericht lees krijg ik daar van jou informatie waarbij ik me vragen stel hoe dit mogelijk is.
Pas als de eerste vraag gesteld wordt krijgen we van je een vaag antwoord dat nogal vreemd over komt. Post gestolen.
En als er dan 2 leden hierdoor wijzen op eventuele mogelijkheden om alsnog de schorsing ongedaan te krijgen dan pas krijgen we alle relevante informatie.
Wie is er dan hier dan eigenlijk die de slimme zit te spelen ?

Terug naar “Werkloosheid”