vakantiedagen als werkloze

rocky.simmoni
Topic Starter
Berichten: 40
Juridisch actief: Nee

vakantiedagen als werkloze

#1 , 06 okt 2021 13:00

Hallo,

Ik heb precies ergens gelezen dat je als zelfs als je een werkloosheidsuitkering ontvangt, onder het jaar best hier en daar wat vakantiedagen opneemt, omdat -ook al doe je dat niet- op het einde van het jaar de vakbond een volledige maandloon kan inhouden (als vakantiegeld)? Dus ipv 12 maanden krijg je 11 maanden werkloosheidsuitkering?

Maar wat als bij het online stempelen staat dat je geen "nog op te nemen" vakantiedagen" hebt ... dan nog moet men vakantiedagen opnemen en wordt er op het einde van het jaar genkipt in je uitkering?

Iemand hiermee ervaring? Bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 okt 2021 22:41

Niet opgenomen vakantiedagen worden inderdaad verrekend met de werkloosheids- of ziekte-uitkering over de maand december.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 07 okt 2021 09:04

Ik heb precies ergens gelezen dat je als zelfs als je een werkloosheidsuitkering ontvangt, onder het jaar best hier en daar wat vakantiedagen opneemt
Wettelijke vakantie dient verplicht opgenomen te worden.

Voor die dagen ben je reeds betaald door de werkgever waarbij je de vakantie verdiend hebt.
(Als arbeider via de RJV, het "vakantiegeld" dat in mei wordt uitbetaald)
Dus gaat de RVA je daar niet dubbel voor betalen door je er ook nog eens een werkloosheidsuitkering voor uit te betalen ...

omdat -ook al doe je dat niet- op het einde van het jaar de vakbond een volledige maandloon kan inhouden (als vakantiegeld)?
Als je werkloos bent naar het einde van het jaar toe, wordt er gecontroleerd of je nog vakantiedagen hebt open staan.
indien dat zo is, krijg je er geen uitkering voor ...

Als je dus 20 dagen vakantie niet opgenomen hebt, is dat een volle maand :!:

Reclame

rocky.simmoni
Topic Starter
Berichten: 40
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 okt 2021 09:11

Als je werkloos bent naar het einde van het jaar toe, wordt er gecontroleerd of je nog vakantiedagen hebt open staan.
indien dat zo is, krijg je er geen uitkering voor ...

Als je dus 20 dagen vakantie niet opgenomen hebt, is dat een volle maand
Maar als in de gebruikerszone van de vakbond staat: "u heeft geen nog op te nemen vakantiedagen" ... wat dan? Dan nog zou ik 20dagen moeten opnemen?
Want vorig jaar zat ik in mijn opzegperiode, dus ook niet gewerkt en sinds begin dit jaar ben ik echt in werkloosheid.

rocky.simmoni
Topic Starter
Berichten: 40
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 okt 2021 10:44

Ben nogmaals gaan checken voor de zekerheid.
In mijn ledenzone van de vakbond staat:
Overzicht vakantiedagen 2021:
- recht op vakantie = 0
- nog op te nemen = 0

Dien ik alsnog vakantiedagen nu op te nemen om minderingen in december te vermijden?

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 07 okt 2021 16:55

Je weet normaal toch (minstens ongeveer) hoeveel vakantiedagen je al opgenomen hebt ?

Als er nog 0 recht is, zou je alles opgenomen hebben ...
Bij de RJV kan je zien hoeveel dagen je had


(Waar kan je bij vakbond zien hoeveel vakantiedagen je nog op te nemen hebt ? )

rocky.simmoni
Topic Starter
Berichten: 40
Juridisch actief: Nee

#7 , 07 okt 2021 19:57

Je weet normaal toch (minstens ongeveer) hoeveel vakantiedagen je al opgenomen hebt ?

Als er nog 0 recht is, zou je alles opgenomen hebben ...
Bij de RJV kan je zien hoeveel dagen je had


(Waar kan je bij vakbond zien hoeveel vakantiedagen je nog op te nemen hebt ? )
Zoals ik reeds schreef: vorig jaar zat ik in mijn opzegperiode, dus 0 vakantiedagen opgemomen, moest toch niet presteren, dus heel het jaar was een beetje vakantie. Dit jaar ben ik dan in echte werkloosheid, ook 0 vakantiedagen opgenomen, gezien ik toch niet werk.

Ik zit bij de ABVV, en als ik inlog in "MyAbvv", zie ik onder rubriek vakantiedagen, zowel bij "recht op..." als bij "nog op te nemen..." dus telkens 0 staan.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 08 okt 2021 09:29

Zoals ik reeds schreef: vorig jaar zat ik in mijn opzegperiode,dus 0 vakantiedagen opgemomen,
Dan moest je nog steeds die vakantiedagen opnemen

moest toch niet presteren, dus heel het jaar was een beetje vakantie. Dit jaar ben ik dan in echte werkloosheid, ook 0 vakantiedagen opgenomen, gezien ik toch niet werk.
Je moet nog altijd de dagen opnemen die je vorig jaar verdiend hebt ... (door werk & opzeg)

Ik zit bij de ABVV, en als ik inlog in "MyAbvv", zie ik onder rubriek vakantiedagen, zowel bij "recht op..." als bij "nog op te nemen..." dus telkens 0 staan.
Ook opzegperiode (is eigenlijk "gewerkte" tijd) levert vakantiedagen op jaar nadien (dit jaar dus)
Dus die 0 klopt iig niet ...

Log in bij RJV en kijk daar naar je vakantierechten
Die dagen moet je officieel (geregistreerd) opnemen ...


Als werkloosheidsuitkering later dit jaar nog gaat zakken wegens de tijd dat je al werkloos bent, neem je die dagen best laat op (op moment dat er minder uitkering is ...)

rocky.simmoni
Topic Starter
Berichten: 40
Juridisch actief: Nee

#9 , 08 okt 2021 11:52

Bedoel je hier: https://www.rjv.fgov.be/nl/home

Maar als ik hier inlog, staat overal, maar dan ook OVERAL voor 2019, 2020 en 2021 "geen gegevens beschikbaar"??? Ik ben wel degelijk ingelogd, want rechtsboven staat mijn naam en rijksnummer en profile als ingelogd?

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#10 , 08 okt 2021 22:54

de basisvraag:
bent u arbeider dan wel bediende?
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

rocky.simmoni
Topic Starter
Berichten: 40
Juridisch actief: Nee

#11 , 09 okt 2021 10:46

de basisvraag:
bent u arbeider dan wel bediende?
Altijd bediende geweest.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#12 , 09 okt 2021 14:10

de basisvraag:
bent u arbeider dan wel bediende?
Altijd bediende geweest.
Dan is uw vakantiegeld al uitbetaald bij uit diensttreding, en zal je bij de RJV niets terugvinden (omdat die je vakantiegeld niet regelt, is voor vnl. arbeiders)

Dat verandert niets aan feit dat je de vakantiedagen nog altijd moet opnemen ...

rocky.simmoni
Topic Starter
Berichten: 40
Juridisch actief: Nee

#13 , 20 okt 2021 10:33

Nu snap ik er helemaal niets meer van.

Unaniem schrijft hier iedereen dat ik - zelfs als werkloze met een werkloosheidsuitkering, vakantiedagen moet opnemen en in het andere geval mijn uitkering in december naargelang de niet opgenomen vakantiedagen in mindering zal gebracht worden. Dit is ook wat op de website van de vakbond staat trouwens.

Maar, omdat in de ledenzone van mijn vakbond staat:
Overzicht vakantiedagen 2021:
- recht op vakantie = 0
- nog op te nemen = 0

heb ik voor de zekerheid de vraag ook aan de vakbond zelf gesteld (via email):
Beste, Ik lees onder de vakantie rubriek in MyAbvv het volgende: "Opgelet, indien je de betaalde vakantie niet opgenomen hebt voor december worden de niet opgebruikte dagen in mindering gebracht van je uitkeringen van de maand december." Maar tegelijkertijd staan onder dezelfde rubriek voor mij voor zowel "recht op te nemen" en "nog te nemen" vakanties op 0. Dus, bovenstaande waarschuwing is voor mij niet van toepassing en dus zal er in december geen minderingen worden verrekend in mijn uitkering? Of dien ik alsnog vakantie op te nemen? Kan u dit verduidelijken aub? Alvast bedankt. Mvg,

en zij antwoorden dit:
Beste,
Klopt, je moet in 2021 geen vakantiedagen meer opnemen.
Mvg,

Ik had gehoopt op wat meer verduidelijking, maar uit wat de vakbond laat weten, begrijp ik:
- ik moet geen verlofdagen aanduiden op mijn stempelkaart
- dan nog zal ik dus geen vermindering hebben van mijn uitkering op het einde van het jaar.

Begrijp jullie dit ook zo?

Zou dit iets te maken kunnen hebben met het feit dat ik momenteel een beroepsopleiding volg?

LYNX XX
Berichten: 2504
Juridisch actief: Nee

#14 , 20 okt 2021 12:08

U volgt beroepsopleiding = al een andere item in de topic.

Contacteer hiervoor VDAB-RVA, zij kunnen u zeker verder helpen.
Ook de secretaris van het ABVV eens bezoeken : voor duidelijke info omtrent uw case.
U betaalt vakbondsbijdrage voor beheer van uw dossier.

rocky.simmoni
Topic Starter
Berichten: 40
Juridisch actief: Nee

#15 , 20 okt 2021 12:59

U betaalt vakbondsbijdrage voor beheer van uw dossier.

Vakbond = onbereikbaar
RVA = gesloten
VDAB = niet bevoegd
...

Jaja, idd... indien je braaf elke maand je bijdrage betaalt, zou je denken dat IEMAND op z'n minst bereibaar zou zijn, laat staan je verder helpen.

Terug naar “Werkloosheid”