referteperiode met tijdelijke werkloosheid

albert
Topic Starter

referteperiode met tijdelijke werkloosheid

#1 , 15 dec 2008 14:31

Ik was gedurende enkele jaren werkloos waardoor ik nog maar slechts het laagste forfaitair bedrag werkloosheidsvergoeding ontving. Ik ben nu momenteel voltijds aan het werken met een bediendencontract van bepaalde duur. Na deze periode zal ik de voorbije 365 dagen 12 maand voltijds gewerkt hebben, BEHALVE 14 dagen 'technisch werkloos wegens collectieve suiting van het bedrijf (vakantieperiode) en waarvoor ik tijdelijke werkloosheidvergoeding aangevraagd en ontvangen heb. Mijn vraag:
Geldt op het moment van het ontslag (ik ben dan 50 jaar, en statuut 'samenwonend') dat ik in een hogere -hoogste- categorie stempelgeld val, (en dus niet meer de laagste categorie van voor mijn tewerkstelling een jaar geleden)?
Dank bij voorbaat voor info,
Albert

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 17 dec 2008 13:35

“Art.110. § 3 Onder samenwonende werknemer wordt verstaan de werknemer die noch bedoeld is in § 1(=met gezinslast), noch in § 2(=alleenwonende)...Art.114...§ 4. In afwijking van § 1 wordt, na de eerste vijftien maanden van werkloosheid , het dagbedrag van de werkloosheidsuitkering van de samenwonende werknemer bepaald op 13,83 EUR(geïndexeerd x 1,02^76/1,02^66=16,86). Deze periode van vijftien maanden wordt verlengd met drie maanden per jaar beroepsverleden als loontrekkende. Deze afwijking is niet van toepassing op de werknemer die op het einde van de in het eerste lid bedoelde periode:1° hetzij een beroepsverleden als loontrekkende 20 jaar heeft...Art.116.§ 1. Een nieuwe werkloosheidsperiode in de zin van artikel 114, § 2, vangt aan na een werkhervatting als voltijdse werknemer gedurende een ononderbroken periode van ten minste 12 maanden.”(25 NOVEMBER 1991. - Koninklijk besluit houdende de werkloosheidsreglementering).

Toets vooraf uw feitelijke gegevens aan voornoemde bepalingen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

albert
Topic Starter

#3 , 19 dec 2008 23:20

Wat betekent 'werkhervatting als voltijdse werknemer gedurende een ononderbroken periode van ten minste 12 maanden'?
Mag er tijdelijke werkloosheidsuitkeringen (wegens collectieve sluiting vakatieperiode) vallen in die 12 maanden?

Reclame

paling

#4 , 20 dec 2008 20:27

Wat betekent 'werkhervatting als voltijdse werknemer gedurende een ononderbroken periode van ten minste 12 maanden'?
Mag er tijdelijke werkloosheidsuitkeringen (wegens collectieve sluiting vakatieperiode) vallen in die 12 maanden?
als u 50 jaar was op 31/12 van het vakantiedienstjaar is het volgens de wet van 28/12/1944 een seniorvakantie vergoed door de werkloosheidsverzekering .
en voor zover ik het weet is tijdelijke werkloosheid een schorsing van de arbeidsovereenkomst u blijft dus de ganse periode contractueel verbonden met de werkgever

art.7 (§ 1quater. De werknemer die op 31 december van het vakantiedienstjaar de leeftijd van 50 jaar heeft bereikt, heeft in het vakantiejaar tijdens de tewerkstelling als loontrekkende recht op de seniorvakantiedagen bedoeld in § 1, derde lid, x), indien hij ingevolge werkloosheid in het vakantiedienstjaar, gedurende het vakantiejaar geen recht heeft op vier weken betaalde vakantie.
De werknemer bedoeld in het eerste lid kan, na uitputting van de gewone vakantiedagen waarop hij eventueel gerechtigd is, voor de seniorvakantiedagen seniorvakantie-uitkeringen bekomen.
De seniorvakantie-uitkering wordt voor de toepassing van dit artikel beschouwd als een werkloosheidsuitkering. Zij wordt toegekend onder de voorwaarden en de modaliteiten die door de Koning worden vastgesteld, ten laste van de werkloosheidsverzekering.

Terug naar “Werkloosheid”