werkloosheidsuitkering of ocmw

georges
Topic Starter
Berichten: 53

werkloosheidsuitkering of ocmw

#1 , 12 nov 2008 17:40

Is er een mogelijkheid om te weten te komen of een ex-echtgenote nog stempelt of andere steun geniet? Ik kan mij moeilijk voorstellen dat iemand die slechts 1 jaar gewerkt heeft( 25 jaar geleden ), daarna 15 jaar stempelt en op kosten van de RVA een opleiding volgt en een diploma haalt, niet bereid is om te werken en dat zelfs beneden de waardigheid vindt, nog werkloosheidsvergoeding krijgt. Misschien ondertussen ocmw -steun trekt ? ( heeft wel 4 meerderjarige kinderen ten laste - binnenkort nog maar 2-en een eigen woning ) Wanneer zij werkt vervalt het persoonlijk onderhoudsgeld, vandaar.. Maar dat is blijkbaar zeer moeilijk te weten te komen.

met dank,

Georges,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 12 nov 2008 19:17

Is er een mogelijkheid om te weten te komen of een ex-echtgenote nog stempelt of andere steun geniet? Ik kan mij moeilijk voorstellen dat iemand die slechts 1 jaar gewerkt heeft( 25 jaar geleden ), daarna 15 jaar stempelt en op kosten van de RVA een opleiding volgt en een diploma haalt, niet bereid is om te werken en dat zelfs beneden de waardigheid vindt, nog werkloosheidsvergoeding krijgt. Misschien ondertussen ocmw -steun trekt ? ( heeft wel 4 meerderjarige kinderen ten laste - binnenkort nog maar 2-en een eigen woning ) Wanneer zij werkt vervalt het persoonlijk onderhoudsgeld, vandaar.. Maar dat is blijkbaar zeer moeilijk te weten te komen.

met dank,

Georges,
vanuit de werkloosheidsreglementering is het alvast niet mogelijk om te weten te komen of ze werkloosheidsuitkering krijgt. Ik weet niet of er een manier is waarop je via de rechtbank kan eisen om haar inkomen bekend te maken.

Wat je misschien wél kan verkrijgen, is een bewijs van de kinderbijslag dat er momenteel niemand door jouw prestaties kinderbijslag krijgt. Indien die kinderen van jou waren en zij nooit gewerkt heeft, staan de kinderen waarschijnlijk nog op jouw naam. Er zijn in beide gevallen (wel/niet op je naam) verschillende oorzaken te vinden, maar je kan misschien zo een vermoeden hebben.

[pas op, vanaf hier niet gecontroleerd op wettelijkheid]
Je zou haar ook kunnen een aangetekende zending sturen met de mededeling dat je een bewijs van haar vervangingsinkomen wil zien, en er een bepaalde, redelijke termijn op plaatsen om dat bewijs voor te leggen (bvb 3 maanden). Indien zij niet binnen de 3 maanden met een attest van het ziekenfonds, uitbetalingsinstelling van werkloosheid, ... op de proppen komt, zou je kunnen de betaling opschorten, eventueel door het onderhoudsgeld op een derdenrekening te plaatsen?[/]

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#3 , 13 nov 2008 10:17

Art.877.Wanneer er gewichtige, bepaalde en met elkaar overeenstemmende vermoedens bestaan dat een partij of een derde een stuk onder zich heeft dat het bewijs inhoudt van een ter zake dienend feit,kan de rechter bevelen dat het stuk of een eensluidend verklaard afschrift ervan bij het dossier van de rechtspleging wordt gevoegd.Art.878.Indien een derde het stuk onder zich heeft, verzoekt de rechter deze vooraf het origineel of een afschrift ervan bij het dossier van de rechtspleging te voegen op de wijze en binnen de termijn die hij bepaalt.(Gerechtelijk Wetboek).


De rechter kan dus uw ex-partner,het OCMW, de vakbond en of de werkgever bevelen om bewijs van het inkomen te leveren.

Reclame

georges
Topic Starter
Berichten: 53

#4 , 13 nov 2008 17:54

Dank je wel voor de antwoorden. IK heb al vernomen dat mijn kinderen geen kinderbijslag meer krijgen via mijn werkgever. Ik zal eens informeren bij de kinderbijslag en misschien kom ik zo wat meer te weten. Alvast bedankt voor de medewerking en de nuttige info.

Georges,

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 13 nov 2008 19:35

Dank je wel voor de antwoorden. IK heb al vernomen dat mijn kinderen geen kinderbijslag meer krijgen via mijn werkgever. Ik zal eens informeren bij de kinderbijslag en misschien kom ik zo wat meer te weten. Alvast bedankt voor de medewerking en de nuttige info.

Georges,
Ik weet niet of je hiermee de privacy-wetgeving overtreedt, maar je kan eventueel bellen naar het repertorium van de RKW om het kinderbijslagfonds van je vrouw te achterhalen (op basis van haar rijksregisternummer, dat je mss wel nog kan vinden).

Als je dan belt naar het kinderbijslagfonds kan je misschien te weten komen op basis van welke werkgever ze kinderbijslag krijgt. Dan heb je in ieder geval al een grondig vermoeden... maar of het wettelijk is? ;).

Terug naar “Werkloosheid”