Vraag i.v.m. leefloon & combinatie werken

justify_2020
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Vraag i.v.m. leefloon & combinatie werken

#1 , 10 feb 2021 00:12

Beste,

Ik ben moment OCMW leefloon gerechtigd en heb een aanbieding gekregen om in Nederland een Job uit te oefenen en graag had ik het volgende geweten;

-- Wat voor invloed heeft het op mijn OCMW leefloon als ik een deeltijdse Job zou uitoefenen in Nederland vanuit thuis voor maximaal. 10 uurtjes per week. Zou dus neerkomen op een weeksalaris netto van 100 euro per week.

-- Wat wanneer ik nu bij RVA zou zijn en bv. zou werken in Nederland voor eenzelfde soort job maar wel voor een bedrag van 700 euro per maand.

Wordt dit automatisch doorgegeven aan Kruispuntbank of dien ik dit zelf te melden in geval ik werkzaam zou worden gesteld in de volgende landen ?
-- Bij een deeltijdse job in Nederland
-- Bij een deeltijdse job in Dominicaanse Republiek
-- Bij een deeltijdse job in Dubai

Alvast bedankt voor uw respons !

Met vriendelijke groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
CityBird
Berichten: 792

#2 , 10 feb 2021 11:01

Jij wil dus fraude plegen? Je contacteert toch gewoon het OCMW voor een antwoord.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 feb 2021 14:25

Eerst en vooral. Een leefloon is een bijstandsuitkering en derhalve niet exporteerbaar.
Als u aan de voorwaarden van een socio-professionele vrijstelling voldoet, wordt een vrijstelling verleent van:
De bedragen vrijgesteld in het kader van de socio-professionele vrijstelling

Algemeen 253,88 maximum per maand 01/03/2020

Inkomsten uit arbeid verworven door studenten
- zonder studiebeurs 253,88 maximum per maand 01/03/2020
- met studiebeurs 70,81 maximum per maand 01/03/2020

Inkomsten uit artistieke activiteiten 3.046,52 maximum per jaar 01/03/2020
Het gaat hier om netto bedragen. Ook het resterend netto bedrag aan arbeidsinkomen wordt verrekend met het leefloon.

Uw OCMW kan u hier best over informeren, zij kennen uw dossier.

Een belangrijk aandachtspunt is dat u zolang u enkel een leefloon geniet en/of geen arbeidsinkomen uit het buitenland, ziekenfondsverzekerd bent in en ten laste van België. Vanaf het ogenblijk dat u bij het genot van een leefloon in Nederland (buitenland) gaat werken, hoe gering ook, wordt u ziekenfondsverzekerd in en van het werkland. In concreto als u in Nederland gaat werken, moet u in Nederland aansluiten, een polis afsluiten en de nodige bijdragen betalen. De uitgaven die niet rechtstreeks op uw loon worden ingehouden, worden niet vrijgesteld voor het leefloon.

Als je dus in het buitenland gaat werken, kan je best zoveel mogelijk werken, gezien je dan pensioenrechten opbouwt in het buitenland. Leefloon geeft geen recht op pensioenopbouw.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Terug naar “Werkloosheid”