quid hospitalisatieverzekering?

MattoBoss
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

quid hospitalisatieverzekering?

#1 , 02 jan 2021 20:45

Beste allen,

Helaas, maar ongetwijfeld zijn hier velen die recent (laten we zeggen in de loop van het voorbije jaar) zijn ontslagen, niet noodzakelijk door corona. Mijn vraag is eerder voor volledig werklozen en niet tijdelijke of technische werklozen.

Indien je ontslagen wordt, stoppen ook een aantal voordelen die je kreeg als werknemer, waaronder de hospitalisatie.
Zitten er hier die dit dus recent hebben meegemaakt en wat hebben die dan gedaan met de hospitalisatie?
> individueel ingetekend en hospitalisatie werkgever laten verderlopen?
> elder gegaan?
> geen hospitalisatie genomen >> weet niet of dit kan of mogelijk is?

Binnenkort zal mijn hospitalisatie aflopen daar ik niet meer bij de firma werk en momenteel heb ik ook geen adere werk.

Ik kan intekenen en bestaande laten verderlopen (weet niet of dit met heel de corona-affaire nog zo gemakkelijk zal zijn)
of elders gaan
of geen hospitalisatie nemen en wachten op hospitalisatie van de nieuwe werkgeven, zodra werk gevonden uiteraard.

Tips? Bevindingen? Ervaringen?

Bedankt om te delen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
gert_v
Berichten: 86
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 jan 2021 23:47

Best enkele offertes opvragen en voorwaarden/premies eens vergelijken met het voorstel van uw huidige verzekeraar. Omdat je nu al verzekerd bent heb je bij een overstap normaal geen wachttijd.

gert_v
Berichten: 86
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 jan 2021 23:50

Toen ik in privé werkte was ik ook collectief verzekerd. Daarna bij andere werkgever gaan werken en de overstap gedaan naar andere verzekeraar. Ik had toen geen wachttijd omdat ik voordien al hospitalisatieverzekering had.
Nu werk ik in het onderwijs en is het weer een collectieve verzekering

Reclame

berenod
Berichten: 942

#4 , 03 jan 2021 09:42

Privé intekenen op een bestaande werkgevers hospitalisatie is meestal pijnlijk duur!

Helemaal geen hospi verzekering zou je ook duur kunnen komen te staan indien je een medische tegenslag moest hebben tussen twee jobs.

Best zelf eentje nemen en vooral kijken dat je gezien je vorige verzekering vrijgesteld van wachttijd hebt, je kan alvast eens horen bij dezelfde firma als waar je oude werkgever jullie verzekeringen had lopen.

Een goedkoop alternatief kan je meestal ook vinden bij de mutualiteiten, je hebt daar dikwijls een aantal opties die zeer goedkoop zijn maar je financieel risico wel nog steeds serieus beperken!

demonen
Berichten: 247

#5 , 03 jan 2021 17:56

Ik ben na sluiting Ford Genk verplicht in collectief swt gezet. Wij behielden via sluitings-cao onze hospitalisatieverzekering tot onze pensioenleeftijd. Dat werd wel betaald van onze ontslagvergoeding en buiten onze wil (wij werden niet gevraagd en hadden geen keuze). Het probleem stelt zich vanaf de pensioenleeftijd want dan moeten wij een nieuwe verzekering afsluiten (eventueel bij een andere verzekeraar) en die is veel duurder eens je 65+ bent!

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 03 jan 2021 19:43

Een 15 jaar geleden heb ik ook moeten vergelijken , en die van CM kwam als goedkoopste uit de bus, omdat ik er reeds lid van was.

MattoBoss
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#7 , 03 jan 2021 20:11

Zou er een reden zijn om niet bij je eigen mutualiteit ook de hospitalisatie aan te gaan of juist wel?

En wat indien ik morgen als particulier een hospitalisatie onderteken bij één van de bekende verzekeraars en 2 maanden nadien ergens mag starten, waar hospitalisatie mee in het contract zit?

berenod
Berichten: 942

#8 , 04 jan 2021 19:59

Zou er een reden zijn om niet bij je eigen mutualiteit ook de hospitalisatie aan te gaan of juist wel?

En wat indien ik morgen als particulier een hospitalisatie onderteken bij één van de bekende verzekeraars en 2 maanden nadien ergens mag starten, waar hospitalisatie mee in het contract zit?
Geen enkel probleem om bij je eigen mutualiteit een hospi te nemen, maakt de papierwinkel in geval van een opname ook eenvoudiger.

Ik heb net hetzelfde gedaan als jij, tussen twee jobs, en gelukkig maar want ik hen de tegenslag gehad van een opname aan men been te hebben (galstenen operatie). Is allemaal netjes verlopen, heb helemaal niets moeten betalen, wel een kamer met twee omdat ik de goedkoopste verzekering had genomen.

Was bij CM.

Enkele maanden later wanneer ik een andere job had terug met hospi verzekering, gewoon die van CM stopgezet, geen enkel probleem.

MattoBoss
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#9 , 12 jan 2021 10:44

Geen enkel probleem om bij je eigen mutualiteit een hospi te nemen, maakt de papierwinkel in geval van een opname ook eenvoudiger.

Ik heb net hetzelfde gedaan als jij, tussen twee jobs, en gelukkig maar want ik hen de tegenslag gehad van een opname aan men been te hebben (galstenen operatie). Is allemaal netjes verlopen, heb helemaal niets moeten betalen, wel een kamer met twee omdat ik de goedkoopste verzekering had genomen.

Was bij CM.

Enkele maanden later wanneer ik een andere job had terug met hospi verzekering, gewoon die van CM stopgezet, geen enkel probleem.
Uiterst duidelijk en concreet, heel erg bedankt voor uw antwoord!

Ben aan het twijfelen tussen KliniPlan VoorZorg (omdat deze ook mijn mut is) of Hospitalia van Partena. Iemand reeds ervaring met deze en die ze kan aan- of afraden? Quid de normale versies of de luxere versies van deze formules; zijn de dekkingen effectief zo goed als men beweert? Heb een beetje schrik om voor een duurdere formule te gaan terwijl de standaard misschien reeds OK is.

Terug naar “Werkloosheid”