Juiste stappen VDAB / VAKBOND

MattoBoss
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

Juiste stappen VDAB / VAKBOND

#1 , 30 dec 2020 12:32

Beste allen,

Ik lees vandaag in de kranten dat door een achterstand in het verwerken van de dossiers (vooral bij HVW) technisch werklozen zijn die nog wachten op uitkeringen van maart!? Hoe kan dit? Betekent dit dat die mensen dan sinds maart totaal geen inkomen meer hebben?

Ik ben verwonderd en stel de vraag omdat ik momenteel volledig werkloos ben door een reorganisatie (dus geen Corona impact) en in mijn opzegperiode zit, die binnen 2 maanden afloopt. Dus maak ik mij zorgen dat ik ook gedurende maanden zonder inkomen zal vallen, terwijl de kosten blijven doorlopen. Ik ben ook niet op zoek gegaan naar een andere job, omdat ik mij wil omscholen via de VDAB en hiervoor zit ik in de selectieprocedure.

I.k.v. heel dit gebeuren had ik 3 concrete vragen:

1. Meteen na mijn ontslag eerder dit jaar, heb ik mij als werkzoekende ingeschreven bij de VDAB. Naar aanleiding afloop van mijn opzegperiode, zijnde 01/3/21, moet ik mij terug/opnieuw inschrijven als werkzoekende, vermits ik na afloop van deze periode dus nog steeds werkloos zal zijn? En wanneer, X weken voor 01/3/21 of pas na 01/3/21?

2. Ik had mijn documenten reeds doorgestuurd naar de vakbond (C4 en dergelijke), maar kreeg als antwoord dat ik pas na de opzegperiode de documenten moet bezorgen, dus na 01/3/21. Maar in die zelfde mail staat ook dat ik alles via mail best zo snel mogelijk bezorg... wat is het nu eigenlijk? Op de website van de vakbond staat trouwens dat men de documenten tot en met 31/12 via mag/kan sturen. Verwarring Troef! Heeft iemand wat meer ervaring met dit soort zaken?

3. Stel dat ik alles pas na 01/3/21 opstuur, zoals de vakbond het vraagt. Gaan ze dan nog alles in orde kunnen brengen zodat ik nog in maart kan terugvallen op een werkloosheidsuitkering, vermits ik maar uitbetaald ben tot feb/21. Indien de werkloosheidsuitkering op zich laat wachten, zoals ik in de kranten lees, ga ik in maart dus volledig zonder inkomen vallen... dit kan toch niet zomaar. Leningen, zorg, voeding, kids, ... alles blijft doorlopen.

In de media heeft men het steeds over de tijdelijk werklozen omwille van Corona, maar kijk, volledig werklozen door ondankbare werkgever bestaan ook nog steeds!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8837

#2 , 30 dec 2020 12:56

De vakbond bedoelt waarschijnlijk dat je nu alvast per mail kopijen van je documenten doormailt, zodat ze je dossier alvast kunnen voorbereiden. Op 01/03 (of binnen de 3 dagen na die datum) breng je dan de originele documenten zelf binnen.

MattoBoss
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 jan 2021 14:20

Ik ben nog eens op de website van de VDAB gaan kijken en denk nu het antwoord te hebben op mijn eerste vraag:

eerder dit jaar heb ik mij dus bij de VDAB ingeschreven als "in opzegperiode", maar ik moet mij dus opnieuw inschrijven als "werkzoekende", wanneer NA afloop van mijn opzegperiode (dus NA 01/3/21) nog steeds geen andere job heb.

@eylis:
De vakbond bedoelt waarschijnlijk dat je nu alvast per mail kopijen van je documenten doormailt, zodat ze je dossier alvast kunnen voorbereiden. Op 01/03 (of binnen de 3 dagen na die datum) breng je dan de originele documenten zelf binnen.
Ik ben niet zeker of men inderdaad bedoelt wat u schrijft. Zoals ik aangaf heb ik reeds mijn documenten op voorhand gemaild naar de vakbond, maar kreeg antwoord dat ze zolang mijn opzeg loopt, niets kunnen doen of voorbereiden en dat ik pas na het einde van mijn opzeg, met de nieuwe inschrijving als "werkloos/werkzoekende" bij de VDAB mijn documenten moet bezorgen. Dit is wat ik ervan begrijp en hoop dat het juist is, want als je een mail stuurt naar de vakbond krijg je pas na 3-4 weken antwoord en telkens van iemand anders die er een andere draai aan lijkt te geven. Telefonisch proberen iemand te bereiken, daar moet je zelfs nog niet aan beginnen, want de virus wordt MISbruikt om hun onbereikbaarheid te justifiëren.

Ik blijf nog steeds met mijn vragen en zorgen i.v.m. het volgende:
op de website van de VDAB staat dat wanneer je je inschrijving in orde brengt en de documenten aan de vakbond bezorgt, er onmiddellijk een werkloosheidsuitkering wordt toegekend (mist daar recht op uiteraard). Maar zijn al die mensen die dan in de media erover klagen dat ze maandenlang moeten wachten op een uitkering allemaal niet in orde dan?

Is toch straf dat men in een EU land als België, waar men zich kapot betaalt aan sociale zekerheden en belastingen en dit en dat... geen zekerheid of toch minstens duidelijkheid heeft over of men, wanneer werkloos buiten eigen wil, een uitkering tijdig zal worden uitbetaald zodat de leningen kunnen betaald worden. Dat men jaren en jaren afdraagt en afdraagt en toch bang moet afwachten tot de laatste minuut of zelfs ver erna of men in de problemen zal komen en misschien zelfs de eigen woning in gevaar zal komen. DIT snap ik NIET!

Ik ga ervan uit, dat wanneer ik op 02/3/21 mijn documenten bezorg aan de vakbond, die zodanig zijn voorbereid en georganiseerd, dat ik nog in maart mijn vergoeding van maart zal ontvangen, zodat ik -mist met enige vertraging- nog in maart mijn afbetaling van maart zal kunnen betalen. Dit in de veronderstelling dat ik na bijna 20 jaar onafgebroken gewerkt te hebben bij de zelfde onderneming, recht heb op een uitkering, na onvrijwillige ontslag ZONDER fout of fraude. Vraag mij af wie de naïeveling is in dit verhaal?

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 jan 2021 17:53

Als het lang geleden is dat je werkloos was kan dit bij de vakbond ook 6 weken duren eer men je dossier klaar is ,
Als het niet meer dan 1 jaar geleden is dat je werkloos was kan dit zeer snel in orde komen

als je naar de hulp kas gaat pak maar nu zeker 3 maanden, ze zitten tot over hun oren in het werk .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

MattoBoss
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#5 , 02 jan 2021 00:31

Bedoelt u met "lang geleden is dat je werkloos" indien ooit (jaren geleden) nog werkloos geweest of duurtijd van huidige werkloosheid? In mijn geval zou het de allereerste keer zijn met een duurtijd van rond of net een klets over een jaar.

Ik weet niet wat men allemaal doet om zo'n dossier samen te stellen of af te handelen, maar het is mij niet duidelijk waarom de één langer zou duren dan de andere: wat maakt het uit of je in het verleden reeds 5 keer werkloos bent geweest of reeds 5 maanden werkloos bent, zolang het buiten je wil is geweest? Tenzij er fraude of misbruik of weet ik wat dergelijks in het spel zit, maar zulke zaken springen er dan snel uit veronderstel ik en zou het zelfs nog sneller moeten gaan zou ik denken?.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 02 jan 2021 09:18

na X maanden moet er een nieuw dossier opgemaakt worden en dan duurt het langer, u lonen moeten gecontroleerd worden bij de RSZ, dit is niet van dit jaar maar dit is al jaren zo, een nieuw dossier werkloosheid duurt langer .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

MattoBoss
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#7 , 12 jan 2021 10:34

Hierboven staat ergens dat men (de vakbond) zou verwachten dat je de originele C4 zou sturen of in hun bakje zou gaan droppen, maar is dit wel verplicht en een goed idee?

Wat indien origineel exemplaar verloren gaat? Gaat men dan verwachten dat je je oude werkgever terug contacteert voor een nieuwe "originele"?

Tot 31/12/20 kon je alles ook scannen en via mail sturen... dat is dan toch ook niet origineel.

Stel dat ik van alles een copy neem en die in de postbus steek, en zou blijken dat ze toch de orginele documenten verwachten en daarom de behandeling van mijn dossier helemaal onderaan de stapel leggen... want op een tijdige communicatie moet je niet rekenen. Ik wacht intussen reeds langer dan 3 weken!!! op een antwoord op een mail die ik heb gestuurd. Nog steeds geen teken van leven.

Vervloekt zij die heel dit corona-gedoe hebben gelanceerd en zij die zich daarachter schuilen om totaal onbeschikbaar te zijn! Je kunt niemand bereiken, je krijgt pas na weken een dom of generiek antwoord waarmee je absoluut niets mee bent, ALS je al een antwoord krijgt.

Wat voor een wereld, wat voor een land!

Terug naar “Werkloosheid”