als vaste werknemer bij een grote culturele instantie heb ik sinds eind maart recht op een uitkering voor tijdelijke werkloosheid door toedoen van corona.
Dus zoals het hoort heb ik eind maart het document C3.2 (corona) ingediend bij de hulpkas HVW (online,vereenvoudigde versie).
Alles gaat goed, begin april krijg ik een eerste uitkering van de hulpkas.
De 2de uitkering begin mei, krijg ik van het ABVV.
uiteraard klopt dit niet dus ga ik opnieuw naar de hulpkas om dit te melden. Uitleg hulpkas en abvv: door teveel aan dossiers zijn dossiers doorgestuurd.
Ik was ooit lid van ABVV (10 jaar geleden).
ik vraag bij het ABVV bewijs van uitschrijving (datum, 2010), ga hiermee naar de hulpkas om het dossier opnieuw te laten overzetten naar de hulpkas.
antwoord: alles komt goed meneer, maakt u zich geen zorgen!
ondertussen zijn we de maand juli, u raadt het al... geen uitkering te bespeuren op mijn rekening.
we zijn volop in corona crisis/lockdown, bereikbaarheid van betrokken diensten is zo goed als onmogelijk. En als het al lukt krijg je een onbekwame medewerker aan de lijn die wat onzinnige informatie kan geven, verder niks (zowel ABVV en hulpkas wijzen de vinger naar elkaar).
We zijn ondertussen begin juli, plots krijg ik opnieuw een uitkering van ABVV en een week later de uitkering van juni eveneens gestort door ABVV.
De maanden gaan verder en ABVV blijft mijn uitkering storten op onregelmatige basis.
we zijn ondertussen oktober, ik krijg een eerste mail van ABVV waarin ze dringend verzoeken om mijn lidgeld te betalen.
Vreemd, want om lidgeld te betalen moet je dus lid zijn. Ik heb me niet ingeschreven bij ABVV noch heb ik hen de toestemming gegeven mijn dossier te behandelen en mijn uitkeringen te storten.
Ik neem opnieuw telefonisch contact op met ABVV en geef aan dat ik bereid ben om te betalen, om verdere problemen te vermijden (ik ben er eigenlijk niet akkoord mee, het wringt...). Tot hiertoe heeft de ABVV geen enkele keer de vraag gesteld of ik wel lid ben of lid wil worden! geen probleem meneer: factuur wordt opgestuurd.
Uiteraard in de weken die volgen, geen factuur noch enige andere vorm van betalingsgegevens worden verstrekt aan mij.
Begin november, geen uitkering te bespeuren. Ik heb 3x contact opgenomen met de ABVV, begin november.
De eerste 2x is alles in orde met het dossier, geen probleem meneer, u geld staat volgende week op de rekening...
de 3x krijg ik de meest onbeschofte medewerker aan die lijn die vertelt; als meneer zijn lidgeld niet betaalt, betalen wij ook de uitkering niet. Er volgt een hevige discussie aan de lijn, dit was voor mij de druppel...
Via via heb ik contact kunnen opnemen met de secretaris van ABVV Oost-Vlaanderen, omwille van de complexiteit van het dossier. Meneer stelde voor dat ik het lidgeld retroactief terugbetaal, ik ga hiermee uiteraard niet akkoord en probeer een minnelijke schikking te treffen. Ik wijs meneer ook op het feit, dat het niet wettelijk is om lidgeld te eisen van iemand die geen lid. Ik stel voor dat ik mij lid wil maken en lidgeld betaal vanaf september. Meneer geeft uiteraard geen duimbreed toe aan de gemaakte fouten noch enige vorm van minnelijke schikking. Einde verhaal bij ABBV dus.
Gevolg: nog steeds geen uitkering van oktober, november zal ook niet betaald worden.
Naar mijn inziens is dit afpersing op een legale manier.
Ik neem contact op met de RVA, de medewerkster aan de lijn bevestigde mijn vermoeden dat het dossier vol administratieve fouten zit. Op aanraden van de RVA heb ik volledig mijn dossier opgevraagd en de vraag gesteld of het kan onderzocht worden door de proces cell (onderzoeksdienst RVA).
En verder zit ik helemaal blok en loop ik tegen een administratieve muur en ondertussen worden de uitkeringen waarop ik recht heb niet betaald.
ik ben dan ook niet meer bereid te onderhandelen met de ABVV en zoals eerder aangehaald, ik heb nooit toestemming gegeven aan ABVV om mijn dossier te behandelen en ben ook geen lid van de ABVV. Bijgevolg is het onwettelijk om lidgeld te eisen.
het vreemde vind ik dat het overduidelijk is dat de ABVV in fout gaat en dan zijn ze niet eens bereid om daarover een schikking te treffen met mij.
Ik snap niet dat ze willen dat ik lidgeld moet betalen vanaf april, ik ben nog steeds geen lid dus ik ben hun niks verschuldigd. Dan gebruiken ze als excuus dat ze wel mijn uitkeringen betalen. Waar ik geen toestemming voor gegeven heb, noch om gevraagd heb.
Ik zou graag een oplossing hebben waardoor ik zo snel mogelijk mijn uitkeringen krijg.