Geen uitkering, geen steun ocmw

Jules2506
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

Geen uitkering, geen steun ocmw

#1 , 21 okt 2020 17:22

Hallo,

Ik werd 5 maand geleden werkloos en ik heb nog steeds geen uitkering. Ik ben belg, alleenstaand en ben 2x in mijn leven even werkloos geweest, nooit langer dan 6 maand. Ik verhuisde van vlaanderen naar wallonie en dit is de hel geweest, enorm veel problemen met vlaamse en waalse instanties en communicatie tussen beide.
Mijn werkloosheidsdossier werd ingediend in Wallonie begin juni en is sinds 2x teruggekomen (de welgekende foutjes in de c4 etc) en sinds dit allemaal in orde was stond ik in wacht. Ik ben naar het ocmw moeten gaan om een voorschot te vragen op uitkering, en deze heb ik gekregen voor 2 maand. Verleden week kreeg ik een brief waarin staat dat mijn uitkeringsprocedure in orde is en hoeveel ik per maand ontvang. Nu een week later ontvang ik een brief van de dienst geschillen dat de vakbond niet tot betaling overgaat omdat de onem (waalse rva) heeft vastgesteld dat ik 2 maand onrechtmatig een uitkering ontving in 2018. Als ik dit niet kan rechtvaardigen dreigt een verbod op uitkering.
Ik val uit de lucht en ben op zoek gegaan en blijkbaar heb ik inderdaad net na mijn verhuis 2 jaar geleden 2 maand uitkering ontvangen vanuit vlaanderen terwijl ik werkte, gestort op de zichtrekening in vlaanderen die niet meer in gebruik is sinds 2 jaar. De uitleg hiervoor bespaar ik jullie, de reden doet er eigenlijk niet toe, ik heb ze ontvangen en moet ze natuurlijk terugbetalen. Ik ben helemaal niet de persoon die hier heeft van willen profiteren.
Ik heb dus geen reden, ik kan me alleen excuseren en vragen dat ze 2 maand afhouden van de 5 maand dat ik er al op wacht. Ik vind het zelf onredelijk dat zij er na 5 maand pas mee afkomen, ze moeten dit toch veel eerder geconstateerd hebben. Maar als zij dit niet aanvaarden en ze straffen mij of uitsluiting, dan krijg ik na al die maanden misschien niets en ik moet het voorschot van het ocmw terug, want voor hen ben ik uitkeringsgerechtigd sinds de brief van verleden week en dus niet behoeftig.
Wordt het voorschot van het ocmw in dat geval een leefloon en moet ik dat dan niet terug? (ik durf het geld niet te spenderen, terwijl ik niets meer heb) En wat is gebruikelijk in mijn situatie (erkennen en excuseren) qua beslissing van de onem (rva)? Worden mensen zoals ik dan echt uitgesloten? Of is er een gebruikelijke sanctie termijn? Of mag ik hopen op enkel een verwittiging en toch nog drie maand ontvangen? Voor welke miserie sta ik, want ik heb helemaal niets meer. Dank jullie wel voor enige uitleg en advies.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 okt 2020 16:18

Het voorschot van het OCMW wordt rechtstreeks ingevorderd door het OCMW bij de RVA. U heeft hiertoe een afstandsverklaring moeten ondertekenen. Dus best zo spoedig mogelijk contact op te nemen met uw ocmw en uw probleem te bespreken. Zo kunnen jullie samen tot een oplossing komen. Ik zie niet onmiddellijk een grond tot schorsing maar wel een reden tot terugbetaling. Als ik u goed begrijp heeft u over dezelfde periode van twee verschillende instanties een werkloosheidsvergoeding ontvangen????U moet toch zelf gemerkt hebben dat er iets niet klopt. Betaal dus deze twee maanden terug want u bent zelf de persoon die uw dossier kan deblokkeren, niet de vakbond, noch het OCMW.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen recht en aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Terug naar “Werkloosheid”