Rva co housing

Vpkinwording
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Rva co housing

#1 , 22 sep 2020 13:11

Graag had ik het volgende willen weten.
Even een situatieschets.

Ik doe sinds 2016 aan co-housing aangezien alleen wonen te duur is voor me.
Ik werkte die afgelopen periode voor een winkel ( functie winkelbediende).
Nu heb ik in mei mijn ontslag aangeboden en mijn opzeg volbracht. Ondertussen ben ik via de vdab ingeschreven aan de hogeschool om een bachelor vpk te doen.

Ik belde vandaag met het acv i.v.m. De beslissing van de Rva. Die vertelden me dat ik heb ondertekend dat ik samenwonend ben. Nu dit klopt niet aangezien ik aan co-housing doe en op mijn verklaring familiale toestand duidelijk heb vermeld dat ik alleenstaande ben. Ik heb dit uitgelegd aan het acv die me als vervolgens opnieuw een C1 hebben doorgestuurd met vraag dat ik foto’s van mijn kamer/ wasplaats moet doorsturen samen met de bewijzen van co-housing. Uiteraard wil ik dat dit opgelost raakt maar stel me wel de vraag of dit mijn privacy rechten niet schend, het is wel gevoelig om foto’s doorsturen van mijn kamer. Ook wil ik erbij vermelden dat mijn co-house genoot in 2017 een werkloosheidsuitkering (werkt ondertussen weer voltijds) heeft aangevraagd die zonder problemen is goedgekeurd. Alvast bedankt voor de reactie

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 sep 2020 13:54

Volgens de constante rechtspraak van het Hof van Cassatie ligt de bewijslast inzake de gezinssituatie bij de werkloze. Deze moet dus het bewijs leveren dat hij uitkeringen kan genieten als alleenwonende of als gezinshoofd.

Behoudens indien de werkloze het tegendeel daarvan zou bewijzen, wordt aangenomen dat hij door het delen van de woning aan spreiding en beperking van lasten en kosten doet en daardoor dus een economisch-financieel voordeel verwerft. Het bestaan van dit voordeel is vereist, maar volstaat evenwel op zich niet om de werkloze als samenwonend in de zin van “hoofdzakelijk gemeenschappelijk de huishoudelijke aangelegenheden te regelen” te beschouwen.

Overeenkomstig de recente rechtspraak van het Hof van Cassatie moet de werkloze worden beschouwd als een alleenwonende werknemer indien hij meer bepaald het bewijs levert dat hij beschikt over een aparte kamer en dat hij geen taken, activiteiten en andere huishoudelijke aangelegenheden gemeenschappelijk verricht met zijn medehuurders, of daarvoor eventueel financiële middelen inbrengt.
n deze hypothese moet er bij het formulier C1 een formulier C1-BIJLAGE REGIS (aangifte FN4) worden gevoegd, waarmee de werkloze de gegevens van het formulier C1 bevestigt en motiveert waarom de gegevens uit het rijksregister of de Kruispuntbank verschillen van de gegevens op de aangifte.

Dit impliceert een controle van de verklaringen van de werkloze, die het bewijs moet leveren van de persoonlijke en gezinssituatie die hij inroept.

Hoe worden de aangiftes van de werkloze gecontroleerd?
Om het bewijs van zijn hoedanigheid van alleenwonende te leveren moet de werkloze minstens en cumulatief:
 het huurcontract voorleggen (bv. huurcontract ondertekend door alle huurders samen, contract van onderverhuring),
 attesteren dat hij over een aparte kamer beschikt,
 een omstandige, niet gestandaardiseerde, uitleg geven over het feit dat hij zijn huishouding niet hoofdzakelijk gemeenschappelijk met een of meerdere medebewoners regelt en dat hij een zelfstandig leven leidt.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Vpkinwording
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 sep 2020 17:42

Bedankt voor de info en snelle repliek.
Mvg, vpkinwording

Reclame

Terug naar “Werkloosheid”