wachten met solliciteren en werkloosheidsuitkering

Noian
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

wachten met solliciteren en werkloosheidsuitkering

#1 , 08 sep 2020 19:24

Beste forum,

Een kameraad van mij is net voor de zomer van dit jaar ontslagen als gevolg van een reorganisatie binnen de onderneming (dus geen tijdelijke werkloosheid omwille van COVID-19). Hij heeft zijn ontslagpremie gekregen en zijn opzegperiode loopt tot eind dit jaar, tijdens dewelke hij niet meer moet presteren.

Hij heeft van de zomer gebruik gemaakt om het te verwerken en na te denken wat hij wil in zijn verdere loopbaan... dit vermeld ik expliciet om duidelijk te maken dat hij dus na zijn ontslag niet op zoek is gegaan naar een nieuwe (gelijkaardige) job.

Uiteindelijk heeft hij beslist om een VDAB opleiding te volgen voor een knelpuntberoep, dat in het verlengde ligt van zijn persoonlijke bezigheden.

In principe (voor zover ik heb kunnen nagaan), heeft hij alleszins recht op een werkloosheidsuitkering + vrijstelling van sollicitaties vanaf zijn opzegperiode (dus vanaf start 2021), omdat hij
- buiten zijn eigen wil is ontslagen zonder in fout te zijn
- zich meteen heeft ingeschreven als werkzoekende bij de VDAB
- en als hij de erkende omscholing tot een knelpuntberoep kan volgen bij de VDAB

Toch zit hij nog met enkele vragen, dewelke ook mijn stelling hierboven doen wankelen. Bij de VDAB verwijst men voor uitsluitsel naar de vakbond en de vakbond is totaal onbereikbaar, in tegenstelling tot wat men beweert op hun website. Daarom kom ik even mijn licht hier opsteken.

DE Vraag: kan het zijn dat de RVA, vanaf zijn opzegperiode is beëindigd en zijn ontslagvergoeding tegen dan wellicht is opgebruikt, een werkloosheidsuitkering zou weigeren omwille van volgende redenen:
- na zijn ontslag en dus tijdens zijn "betaald" opzegperiode is hij niet op zoek gegaan naar een nieuwe job (eigenlijk wilde hij rondtrekken in de VS, maar de pandemie heeft dat onmogelijk gemaakt. Maar heeft hij bewust daarom van die periode gebruik gemaakt om tot de conclusie te komen dat hij absoluut niet meer terug hetzelfde werk wil en heeft hij ook tijd kunnen maken voor zijn gezin (hetgeen anders altijd moeilijk was).
- exacte datum start erkende opleiding VDAB mogelijk ergens in 2021 wegens wachtlijst, dus na zijn opzegperiode
- omdat hij reeds in het bezit is van een hogere diploma en voor zijn ontslag reeds zo'n 10 jaar als analist aan de slag was, maar zich toch wil omscholen?

Bedankt om jullie licht hierop te willen schijnen!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 sep 2020 22:15

Als u vriend is uitbetaald tot einde december dan kan hij nooit werkloosheidsvergoeding krijgen tot einde december, maar mag wel op een ander werken .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Noian
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 sep 2020 23:34

Als u vriend is uitbetaald tot einde december dan kan hij nooit werkloosheidsvergoeding krijgen tot einde december, maar mag wel op een ander werken .

Ja inderdaad, maar mijn vraag was dan ook ivm 'na december', dus na zijn opzegperiode waarvoor hij betaald is.

Punt is ook net dat hij 'niet' is gaan werken op een ander... was net de bezorgdheid dat hij een uitkering zou ontzegd worden, omdat hij tijdens zijn betaald opzegperiode niet is gaan solliciteren... maar uiteindelijk voor een erkend VDAB opleiding wil gaan om zich om te scholen in een knelpuntberoep...

Heb de indruk dat u mijn vraag niet diagonaal, maar verticaal hebt doorgenomen of was ik niet duidelijk, ik weet het niet.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 sep 2020 07:30

Dan heeft hij recht op zijn uitkering en vanaf doen moet hij op zoek gaan voor werk
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

gebrnaam
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#5 , 10 sep 2020 11:07

RVA zal hem geen uitkering weigeren omdat hij tijdens zijn opzegperiode geen werk heeft gezocht of omdat hij zich omschoold ondanks zijn diploma. Vanaf het moment dat zijn opzeg voorbij is en hij wacht op de start van de opleiding van de VDAB kan VDAB hem wel verplichten om tijdelijk werk te zoeken in afwachting van zijn opleiding, of VDAB dat effectief gaat doen zal uiteraard wel afhangen van de startdatum van de opleiding, is deze in pas in mei 2021 dan is de kans groter dat hij moet werk zoeken dan wanneer deze opleiding half januari begint...

LYNX XX
Berichten: 2493
Juridisch actief: Nee

#6 , 10 sep 2020 11:31

Vraag is feitelijk : waarom zoekt uw vriend in een tijdsspanne van 1 jaar geen ander werk ?
Ontslag voor de zomer, betaald tot december, cursus VDAB mei 2021.
Als hij direct werk had gezocht, had hij zijn ontslagpremie en nieuw loon op zak. Toch een meenemertje.

Noian
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#7 , 10 sep 2020 16:52

Ja, jullie hebben terechte punten. Ik heb hem inderdaad ook gezegd meteen of toch zo snel als mogelijk terug aan de slag te gaan, zodat hij zijn ontslagpremie niet hoefde op te gebruiken. Maar er is een grote MAAR...

1. Het is de eerste keer dat hij ontslagen is en bovendien bij een firma waar hij flink wat jaren van zijn jeugd heeft versleten. Zeg wat je wil, maar dit doet iets met een mens. Bij momenten zie ik nog steeds dat hij daarmee moeite heeft en worstelt.

2. Daarenboven, overkomt dit je in een toch niet zo aangename periode: COVID-19, lockdown, geen of weinig sociale contacten om je er snel bovenop te werken, gevoel van gevangenschap omdat je mag dit niet, je mag dat niet, je mag niet naar ... Ik ken er een aantal die voor heel wat minder in burnout modus gaan.

3. Hij is op een punt gekomen in zijn leven dat geld voor hem zeker geen doorslaggevend element meer is. Als hoogopgeleide en met zijn ervaring denk ik dat het niet bijzonder moeilijk ging zijn om vrij snel iets anders, iets gelijkaardigs te vinden. Maar hij heeft zo'n degout gekregen van wat hij tot nu deed, dat hij 100% zeker is dat hij een totaal andere uitdaging wilt. Gezien zijn middelbare leeftijd, voelt hij aan dat nu het moment is om te veranderen als hij wilt veranderen. Elk bijkomend jaar zal een eventuele koerswijziging alleen maar moeilijker en minder interessant maken. Ondanks zijn middelbare leeftijd, heeft hij wel nog een lange koers te rijden tot aan zijn pensioen en om voldoende kennis/expertise op te bouwen en voldoening te halen uit een nieuwe carrière, is het inderdaad best dat hij dan zo snel mogelijk, verandert en daarvoor de nodige opleidingen start.

Werking VDAB/RVA
Ikzelf heb geen ervaring met de VDAB of de RVA ... dus ik weet niet hoe ze te werk gaan en of ze mensen inderdaad verplichten om het even welke job aan te nemen; lijkt mij onwaarschijnlijk, maar ik weet het dus niet.

Wel hebben ze blijkbaar verteld dat ze met dynamische wachtlijsten werken. Hieruit begrijpen wij dat ze de effectieve startdatum ook niet op voorhand weten. Kan reeds eind januari 2021 zijn of maart of mei... dus zodra er een stoel vrijkomt. Maar ik denk niet dat ze wachtlijsten van een half jaar hebben (denk ik).

Kan toch niet dat ze iemand voor 2 of 3 maanden verplichten om een tussentijds jobke te doen:
- Wat als intussen de plaats vrijkomt, kan je je job dan toch niet van de éne dag op de andere zomaar opgeven; die werkgever gaat dat niet leuk vinden denk ik.
- Bovendien verlies je dan toch ook meteen je recht op een werkloosheidsuitkering?
- En om een VDAB opleiding gratis te mogen volgen, moet je werkloos zijn dacht ik.

Belangrijke vraag: mag of moet hij zijn werkloosheidsaanvraag nu reeds doorsturen naar de uitbetalingsinstelling/vakbond? Of vermits zijn opzegperiode nog loopt tot einde jaar, moet dat gebeuren op een latere moment, meer in de buurt van het einde van uw de opzeg? Is hierover een regel?

En kan de vakbond weigeren je aanvraag te behandelen omdat je reeds X-aantal jaar geen actieve 'betalende' lid meer bent? Of behandelen ze je aanvraag sowieso met de vraag om terug te starten met lidgeld te betalen?

LYNX XX
Berichten: 2493
Juridisch actief: Nee

#8 , 10 sep 2020 18:01

Aanvraag bij de vakbond kan reeds, zonder uitkeringen.

Vakbond zal waarschijnlijk 1 jaar lidgeld vragen ter compensatie. Zij kunnen u ook gewoon terug lid maken ( in dit geval waarschijnlijkst ) en terug maandelijks ( of per kwartaal ) lidgeld betalen.

https://www.rva.be/nl/documentatie/infoblad/t145

deze link zal u waarschijnlijk een beter licht laten schijnen.

lucas123
Berichten: 483

#9 , 11 sep 2020 09:08

Ikzelf heb geen ervaring met de VDAB of de RVA ... dus ik weet niet hoe ze te werk gaan en of ze mensen inderdaad verplichten om het even welke job aan te nemen; lijkt mij onwaarschijnlijk, maar ik weet het dus niet.
Mijn persoonlijke ervaring met dezelfde situatie: ze verplichten u wel, maar u kan de richting nog wat proberen te sturen.
Ik wou als hoogopgeleide bv. een admin. job; toen daar na enkele weken geen positief antwoord uit kwam, werd ik verplicht om mijn horizon sterk te vergroten (ook naar arbeidersjobs).
Heb bv. ook stage moeten volgen als afwasser in een kringloopwinkel.

Overigings heb ik mij ingeschreven bij de VDAB en uitkeringen aangevraagd via de vakbond, zeer kort na het aflopen van mijn prestatievrije opzegperiode.

Noian
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#10 , 15 sep 2020 17:03

Ik wou als hoogopgeleide bv. een admin. job; toen daar na enkele weken geen positief antwoord uit kwam, werd ik verplicht om mijn horizon sterk te vergroten (ook naar arbeidersjobs).
Heb bv. ook stage moeten volgen als afwasser in een kringloopwinkel.
Ik kan niet geloven wat ik hier lees. Ik weet niet wat je opleding juist is, maar als je hoogopgeleid schrijft denk ik tenminste een bachelor... die moet gaan afwassen en als stage dan nog???

In elk geval, die kameraad van mij denkt zelf snel terug te gaan solliciteren, mocht om één of andere reden die VDAB training niet kunnen doorgaan of starten tegen eind dit jaar.

Nog 2 praktische vragen:
1) Indien op je C4 staat: gedekte periode ontslagvergoeding bijvoorbeeld 01 juni 2020 tot en met 01 apr 2021, vanaf wanneer dien je je uitkering dan aan te vragen? Vanaf 01 mei 2021 (omdat je loon maandelijks wordt gestort) of vanaf 02 apr 2021?

2) Op Google reviews lezen we zaken over de vakbonden en de HVW die toch onrustwekkend zijn: is het mogelijk dat een werkloze die al zijn administratie deftig en ruim op tijd indient voor een werkloosheidsuitkering, om één of andere reden, alsnog niet tijdig zijn uitkeringen begint te krijgen?
Bijvoorbeeld:
- je ontslag vergoeding dekt periode tot en met mei 2021
- tegen dan nog geen werk of je bent in opleiding of in afwachting van een opleiding (erkend en via VDAB)
- tegen dan is je ontslagvergoeding helemaal opgebruikt
- dus je rekent erop dat je mooi vanaf 01 juni 2021 je eerste uitkering zal ontvangen, zodat je rekeningen betaald kunnen worden
- maar omwille van COVID-19 vertraging of dit of dat... heeft men je dossier niet kunnen indienen, afwerken, ... en door omstandigheden buiten jou macht, val je een periode zonder inkomsten?

Kan dit? Dit kan toch niet? Wat met eten? Hypotheek?...
Per slot van rekening volg je een erkende opleiding of wacht je op de start ervan? Dus zou ik denken dat, wat ook gebeurt, de eerste maand volgend op je opzegperiode (mits dus in orde met je administratie), je werkloosheidsuitkering keurig op tijd wordt gestort. Niet?

Noian
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#11 , 28 sep 2020 16:55

Beste forum,

Heeft niemand ervaring/antwoord met/op mijn vorige vraag?
"als je in orde bent met je administratie en je hebt je aanvraag mooi tijdig ingediend, krijg je je werkloosheidsuitkering keurig volgend op de periode gedekt door ontslagvergoeding uitbetaald of komt het voor dat omwille van diverse redenen buiten macht van de werkloze (bijvoorbeeld COVID achterstand bij de vakbond, RVA...).. dat je zelfs al heb je geen andere inkomsten, gedurende X-tijd je je werkloosheidskering niet krijgt tot men je dossier heeft kunnen verwerken?"

Een tweede vraag in het verlengde: bij het invullen van de C4, moet de werknemer blijkbaar een stukje zelf invullen en handtekenen. In dat rubriek staat de vraag:
"Wanneer u tussen de dag dat u werkloos bent geworden en nu, nog geen werkloosheidsuitkering aangevraagd hebt, vermeld dan hierna de reden"

Wat is dit voor een vraag, wat is hierachter de bedoeling?
In ons geval zou antwoord zijn: periode gedekt door ontslagvergoeding loopt nog tot 03/2021. Is dit het soort antwoord dat men hier verwacht?

Bedankt voor jullie tips!

Terug naar “Werkloosheid”