werkloosheid en ziekte uitkeringen

lilo2506
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

werkloosheid en ziekte uitkeringen

#1 , 03 sep 2020 18:34

Hallo,
Ik heb een vraag ivm werkloosheid en ziekte uitkeringen. Ik schets hieronder mijn situatie want ik kan er niet meer aan uit en ben ten einde raad. Ik weet ook niet waar ik terecht kan, dit is nieuw voor mij.
Ik ben een kleine 2 jaar geleden even werkloos geweest en heb daaropvolgend 9 maanden gewerkt. Dit bij 2 werkgevers, ik ben 2 x ontslagen omdat ik te traag ben, concentratieverlies heb en veel flauwviel. Na het 2de ontslag ben ik toch naar het ziekenhuis gegaan, want ik heb het gevoel dat er veel meer aan de hand is met mijn gezondheid (heel hoge bloeddruk, uitputting, hartkloppingen, hyperpigmentatie en de redenen voor ontslag liegen ook niet)
Ik diende een uitkeringsaanvraag in, maar deze wordt nu (na 2 maand wachten) geweigerd (met 'straftijd' of zoiets) omdat ik niet aan het vereiste aantal gewerkte dagen kom. (468 in 33 maand en ik werkte er 461)
Ik kreeg nog geen diagnose in het ziekenhuis, de onderzoeken lopen nog (urine binnenbrengen, verschillende bloedtesten, scans en eerste opvolging om de bloeddruk naar omlaag te krijgen) Ik weet op dit moment enkel dat de hormonenhuishouding en het metabolisme danig verstoord zijn, maar waardoor is nog niet gekend.
Ik heb dus totaal geen inkomen meer (2 maand reserve zijn erdoor) en kan dan ook de nodige onderzoeken niet meer betalen of tanken met de auto om in het ziekenhuis te geraken. De situatie is plots heel somber.
Wat kan ik doen? Kan ik zonder diagnose, maar op basis van de hoge bloeddruk etc alsnog een ziekte uitkering aanvragen? En is hier dezelfde straftijd aan verbonden als de werkloosheid of telt dit niet? Waar kan ik terecht om toch iets te ontvangen?
Alvast heel erg bedankt voor enig advies of stappen in de juiste richting.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Katrien83
Berichten: 36
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 sep 2020 22:32

Maak zo snel mogelijk een afspraak bij de sociale dienst van het OCMW van je gemeente en neem al de papieren ivm je werk, werkloosheid ed mee. Terwijl ze uitzoeken waar je recht op hebt kunnen zij alleszins zorgen voor een leefloon/ voorschotten op je uitkering. Je zal wel moeten kunnen aantonen dat je geen andere middelen hebt (vb. spaargeld, partner met ruim inkomen,...)
Zij zullen helpen je uitkering in orde te krijgen als je er recht op hebt en nadien de voorschotten terugvorderen.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 sep 2020 22:54

Het is ontzettend belangrijk dat je een aangifte ziekte hebt gedaan. Je wordt dan gerechtigd op ziekte-uitkeringen en deze dagen tellen mee om je arbeidsverleden werkloosheid te bewijzen.
Indien je bij een vakbond bent aangesloten, kan je best contact opnemen met je vakbond. Je kan ook terecht bij de sociale dienst van je ziekenfonds. Zij hebben meer ervaring met werkloosheid en/of ziekte-uitkeringen. Mocht je het financieel moeilijk hebben dan kan je contact opnemen met je OCMW. Zij kunnen je helpen met eventuele voorschotten. Ook kunnen zij je eventueel helpen met een tewerkstelling art. 60§7 om je arbeidsverleden aan te vullen. Wat mij in dit hele verhaal ietwat verwondert is het feit dat je nergens spreekt van ontslag medische overmacht.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

lilo2506
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 sep 2020 00:13

Dank je wel voor de info. Ik ben een beetje terughoudend naar een ocmw toe. Ik heb dit nog nooit voorgehad en zou liefst ook willen vermijden om bij een ocmw binnen te stappen ik ben bang dat ze meteen mijn leven gaan overnemen...dit lijkt zo onwezenlijk na al die jaren gewerkt te hebben. Maar ik ga zeker wel eens informeren, mss heb ik er een slechte indruk over omdat het altijd erg ver van mijn bed is geweest. En ik wist niet dat het ziekenfonds een sociale dienst heeft, daar ga ik zeker ook informeren, dank je.
Om op het voorgaande bericht te antwoorden, ik sukkel al enkele jaren met mijn gezondheid, maar ben altijd blijven werken omdat ik alleen ben.
In het verleden oppervlakkige onderzoeken gehad, maar steeds kreeg ik een rapport mee dat de dokters 'voorlopig conservatief bleven' bij de bevindingen. Ik ben dus altijd blijven doorgaan (en eigenlijk inderdaad wel dikwijls ontslagen geweest, door inkrimpingen, herstructureringen etc) tot het een jaar geleden heel erg fout begon te gaan. Ik viel enkele keren flauw door bloeddrukschommelingen en de fysieke klachten werden enorm erg.
2 x na 4 maand ontslagen onder het mom 'voldoet niet aan de functievereisten' (omdat ik veel afwezig was door ziekte, de dynamiek niet kon volgen, fouten maakte door concentratieverlies en dat ik onverstaanbaar praat, zo werd mij telkens in de gesprekken verteld) Het is dan ook nu pas dat ik sos roep op medisch vlak en onder ogen moet zien dat er iets goed fout is (als je alleen bent merk je de traagheid etc niet zo en pas je je thuis aan wat je niet meer kan, bed in de living, tuinman, glazenwasser enzo laten komen). Mijn plan was ook nu van gewoon terug werk te zoeken en door te gaan, maar zonder uitkering is dit niet mogelijk en mijn gezondheid laat dit nu ook even echt niet toe, de bloeddruk is heel hoog. Ik wil niet nogmaals na enkele maanden ontslagen worden.
De onderzoeken duren heel lang (en zijn al enkele keren uitgesteld geweest door corona omdat deze in de categorie niet-dringend vallen). De scan van de longen was slecht en daar heb ik binnen 3 weken een afspraak voor de spirometer, de scan van de buik vertoonde een enorme bijnier met 3 cysten van 4 cm, bij de endocrinoloog kan ik in oktober langsgaan (ondertussen 4x per week urine gaan binnenbrengen en bloed prikken, wat veel benzine kost) en op basis van die gesprekken wordt er beslist een mri scan te doen van het hoofd...het duurt allemaal verschrikkelijk lang. Ik voel me erg in de steek gelaten door het hele sociale zekerheidsstelsel, terwijl ik al gedaan heb wat ik kan om er zo lang mogelijk niemand mee lastig te vallen en werkzaam te blijven.
Enorm bedankt voor de tips, ik ga ze ter harte nemen, zonder enig inkomen verder moeten is geen optie.

Terug naar “Werkloosheid”