stop uitkering

Renelly
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

werkeloosheidsuitkering na invaliditeit

#1 , 25 jul 2020 11:23

Ik ben vanaf 2008 meewerkend echtgenoot in het koeriersbedrijf van mijn echtgenoot.
In 2015 ben ik geopereerd en door lichamelijke problemen niet meer in staat om mee te werken (chauffeur) in het bedrijf.
Ik ben toen arbeidsongeschikt verklaard en heb een invaliditeitsuitkering gekregen.
Mijn man is in december 2018 met pensioen gegaan en heeft omdat ik het ook niet kon voortzetten het bedrijf stopgezet.
Nu is verleden week mijn invaliditeitsuitkering stopgezet omdat de controlerende arts vond dat ik dan wel niet als chauffeur kon werken, maar wel een ander beroep zou kunnen uitoefen.
Wat moet ik nu? Ik heb nooit als werknemer gewerkt in België. Ik ben 60 jaar
Heb ik recht op een werkeloosheidsuitkering? Kan ik met vervroegd pensioen?
Of welke stappen kan / moet ik ondernemen?
Alvast bedankt voor uw antwoord.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 jul 2020 11:32

Gezien u nooit gewerkt heeft en nooit werkloosheidsvergoedingen heeft genoten, kan u als medewerkende echtgenote geen rechten op een werkloosheidsuitkering openen. Indien de zelfstandige zaak volledig wordt stopgezet, m.a.w. u de zaak niet overneemt, bouwt u ook geen pensioen meer op als medewerkende echtgenote, tenzij u zo toetreden tot de voortgezette verzekering, wel even de zinvolheid hiervan nagaan. Dit betekent dat uw echtgenoot rechten opent op een gezinspensioen. Indien u de pensioengerechtigde leeftijd bereikt, dit is vermoedelijk op uw wettelijke pensioenleeftijd, gezien enkel loopbaan medewerkende echtgenote, zal nagegaan worden welk de voordeligste oplossing is of verder het gezinspensioen of twee pensioenen alleenstaande. Indien uw echtgenoot komt te overlijden wordt u gerechtigd op een overlevingspensioen als u voldoet aan de leeftijdsvoorwaarde dat u kan cumuleren met uw een eigen rustpensioen (indien rechtgevende bijdragen werden gestort als medewerkende echtgenote of gelijkgesteld) ten belope van maximum 110% van het toekenbaar overlevingspensioen voor een volledige loopbaan.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

renier57
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 jul 2020 19:33

als ik een bedrijf heb met BTW nummer in de transport sector.
mijn vrouw is ingeschreven als meewerkend echtgenoot, zij was chauffeur net als ik in eigen bedrijf.
ik ben sinds een jaar met pensioen.
mijn vrouw is sinds 4 jaar erkend door cm als arbeidsongeschikt. zij kan fysiek geen vrachtwagen meer besturen.
nu zegt de cm dat de uitkering stopt , want zij kan dan wel niet rijden maar nog wel ander werk doen.
nu is mijn vraag kunnen zij dat zomaar doen, want ze was uiteindelijk chauffeur in eigen bedrijf, en die functie kan ze niet meer uitvoeren.
er is binnen het bedrijf geen andere functie voorhanden.

Reclame

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 26 jul 2020 19:54

Maar jij bent niet het enige bedrijf. Er zijn er mogelijks nog vele andere waar ze aan de slag kan, en daarom niet als chauffeur.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 26 jul 2020 20:13

Zie ook Renelly.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Oude Belg
Berichten: 3192

#6 , 27 jul 2020 09:38


Nu is verleden week mijn invaliditeitsuitkering stopgezet omdat de controlerende arts vond dat ik dan wel niet als chauffeur kon werken, maar wel een ander beroep zou kunnen uitoefenen.
Doen.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Renelly
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#7 , 27 jul 2020 16:23

Als je 60 bent, en al vanaf 1987 zelfstandig (als meewerkend echtgenoot) bent, moet ik dan nu nog een functie vinden in loondienst?
Of nog zelfstandig een ander beroep gaan uitoefenen?

Oude Belg
Berichten: 3192

#8 , 28 jul 2020 09:02

U bent nog niet pensioengerechtigd.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Terug naar “Werkloosheid”