syndicale premie

guy12
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

syndicale premie

#1 , 23 jun 2020 10:43

Beste forumleden,

Ik kreeg van mijn vakbond ABVV te horen dat ik als SWTer geen syndicale premie meer zal ontvangen, ondanks dat ik nog steeds lidgeld betaal van 11€/maand. Ik moet mijn lidgeld blijven betalen omdat de vakbond mijn uitkering maandelijks op mijn rekening stort.
Klopt het dat ik geen recht meer heb op die syndicale premie??

Bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 jun 2020 21:00

Indien u bij een vakbond bent aangesloten wordt de werkloosheidsuitkering, onderdeel van de SWT inderdaad door de vakbond uitbetaald. Bent u niet bij een vakbond aangesloten dan gebeurt de uitbetaling door de Hulpkas voor Werkloosheidsuitkeringen. Je kan best bij je vakbond navragen waarom je geen recht zou hebben op de uitbetaling van de syndicale premie? Niet voorzien in jouw Paritair Comité?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

guy12
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 jun 2020 08:59

Bedankt voor het antwoord,

Ik was tewerkgesteld in PC209 (metaal). Ik had reeds de vakbond gecontacteerd en men wist te zeggen dat SWTers geen aanspraak meer kunnen maken op de syndicale premie.
Nochtans staat op hun website volgend bericht:

Elk lid van ABVV-Metaal krijgt deze premie op zijn of haar bankrekening gestort.
Werk je voltijds (en betaal je 16,30 euro lidgeld per maand), dan bedraagt de syndicale premie 120 euro. Voor deeltijdsen,
SWT'ers en gepensioneerden (die minstens 10 euro lidgeld per maand betalen) bedraagt de premie 74,50 euro.
SWT-ers ontvangen de syndicale premie tot aan de pensioengerechtigde leeftijd


Ik vermeldde dit aan de persoon die ik aan de telefoon had, maar kreeg geen pasklaar antwoord.Enkel dat je effectief moet werken om van een syndicale premie te kunnen genieten?
Srikt genomen betaal ik dus 11€/maand gewoon om mijn uitkering op mijn rekening te laten overschrijven.

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 jun 2020 22:16

Ik raad u aan om een mail te versturen aan uw vakbond waarin u verwijst naar de info op hun website.

Veel succes.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Oude Belg
Berichten: 3192

#5 , 25 jun 2020 08:05


Srikt genomen betaal ik dus 11€/maand gewoon om mijn uitkering op mijn rekening te laten overschrijven.
Vakbonden doen wel (veel) meer dan dat. Bent u alleen lid geworden i.v.m. werkloosheid?
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

guy12
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#6 , 26 jun 2020 08:14

Nee, ik ben al 38 jaar lid bij de vakbond.

Terug naar “Werkloosheid”