opleiding VDAB

guy12
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

opleiding VDAB

#1 , 01 jun 2020 11:18

Hallo,
Ik ben 60 jaar en heb het SWT statuut. Ik heb reeds 7 maanden een verplichte fulltime opleiding gevolgd bij de VDAB (theorie en praktijk) en gedurende de lockdown 2 maanden video les met tal van online cursussen. Normaal voor het uitbreken van de corona crisis had ik alle praktijklessen gehad. Nu heropend het opleidingscentrum en wordt ik uitgenodigd om terug praktijklessen te gaan volgen?
Ik zit momenteel in een 'familie bubbel' met mensen die tot de risico groep behoren. Ik zie hierin een potentieel risico voor besmetting ondanks de veiligheidsmaatregelen in het opleidingscentrum.
Kan ik, juridisch gezien, weigeren om terug die praktijklessen te hervatten? Ik heb de situatie uitgelegd aan de VDAB en voorgesteld dat ik enkel nog met online cursussen zou verder werken.
Ik kreeg een reactie van een instructeur die zei dat hij de situatie 'begreep' maar van de consulent opleiding kreeg ik geen reactie op mijn mail.
Graag jullie reactie hierop.
Bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucas123
Berichten: 483

#2 , 01 jun 2020 11:25

Ik zie hierin een potentieel risico voor besmetting ondanks de veiligheidsmaatregelen in het opleidingscentrum.
Ga je dan na de opleiding zeggen: ik kan niet gaan werken, want ik zit in een bubbel met risicopatienten.
Ze gaan dat niet aanvaarden denk ik...
PS Ik begrijp je angst natuurlijk volledig...

guy12
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 jun 2020 11:52

Lucas, daar heb je idd wel een punt natuurlijk.
Ik vind het gewoon raar dat er nu plots terug praktijk zou gegeven worden als ik dat parcour al reeds heb afgelegd.
PS: de opleiding die ik volg is voor een beroep dat ik al 38 jaar heb uitgeoefend.
Ik heb reeds over de zin van zo een opleiding gepraat met diverse VDAB consulenten, maar die hebben blijkbaar allemaal oogkleppen op.
Ik heb reeds 30 spontane sollicitaties achter de rug met ofwel geen reactie, ofwel dat 'ik niet pas in het beoogde profiel' Maar ja, ik ben 60 jaar....en voor de VDAB is dit 'geen beperking' Nochtans wijzen de statistieken het anders uit.

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 jun 2020 15:10

Indien je de situatie aan de VDAB uitlegt ben ik er van overtuigd dat zij hier alle begrip voor zullen opbrengen.

Tenslotte raad ik je aan om my pension te contacteren om na te gaan vanaf wanneer je eventueel in aanmerking zou komen voor een vervroegd rustpensioen. Tegelijkertijd zou ik op my pension een simulatie maken voor verschillende ingangsdatum. Mogelijk kan je met rustpensioen, valt je bedrag mee en kan je ontsnappen aan de verplichtingen van de VDAB. Persoonlijk ben ik er niet zo een grote voorstander van dat de VDAB zijn pijlen richt op werknemer fin de carrière, terwijl er zo veel jongeren in de werkloosheid zitten en best worden geactiveerd. Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 jun 2020 15:29

60 jaar en verplicht worden nog een cursus te volgen ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

guy12
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#6 , 01 jun 2020 15:40

@Marcus
Dank voor je goede raad. Ik ben reeds mypension gaan raasplegen en kan op 62 jaar op vervroegd pensioen. Dat is idd nog 2 jaar dat de VDAB 'jacht' op mij kan maken. Het lagere pensioen bedrag neem ik er met plezier bij!
Die activering van oudere werknemers is niet normaal.

guy12
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#7 , 01 jun 2020 15:45

@ denlowie 60 jaar en verplicht worden nog een cursus te volgen ?

Idd en het is een cursus electromechanica, hetgeen ik 38 jaar lang uitgeoefend heb.
En ge wordt daar als kinderen behandeld en regelmatig gedreigd met sancties als ge 'niet braaf' meewerkt

Terug naar “Werkloosheid”