afhouding werlozenbedrag

philip_eu
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

afhouding werlozenbedrag

#1 , 27 mei 2020 07:47

Ik ben vorige maand door corona technisch werkloos geworden. alles werd door mij en werkgever in orde gemaakt en kreeg mijn eerste vergoeding.
Via mijn abvv kon ik zien wat ik per dag kon ontvangen en er viel mij iets op dat ik 75 euro moest betalen aan de vakbond dit betreffende een schuld.
nu persoonlijk vond ik dat zeer eigenaardig er is mij niets vermeld niet per brief of wat dan ook.
ik heb dan via mail de vraag gesteld over wat dit bedrag gaat en kreeg als antwoord dat het een teveel betaald bedrag van 1994 zou gaan.
oeps 1994 en we zijn nu 2020 dat is iets van 26 jaar geleden. mijn vraag is dan ook kan dit zo maar.
punt 1 dit kan ik niet meer nagaan aangezien het al zo lang geleden is.
heeft de vakbond zo maar het recht om geld in te houden zonder voorafgaande verwittiging.
en staat er geen verjaringstermijn op dit soort zaken.
ik hoor het graag.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 27 mei 2020 12:43

en staat er geen verjaringstermijn op dit soort zaken.
Welk soort zaken ?

Waarvoor was de inhouding, of anders gezegd, waarvoor was de onterecht betaalde som indertijd :?:

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 mei 2020 18:12


en staat er geen verjaringstermijn op dit soort zaken.
verjaringstermijn bij vergissing is 3jaar en bij kwaad opzet is het 5 jaar

vraag is of je het goed verstaan hebt, schuld van 1994€ of van in het jaar 1994

wet 28/12/1944
art 7 [§ 13. De rechtsvorderingen tot uitbetaling van werkloosheidsuitkeringen verjaren na drie jaar. Deze termijn gaat in de eerste dag van het kalenderkwartaal dat volgt op dat waarop de uitkeringen betrekking hebben.
Het recht van de Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening om de terugbetaling van onverschuldigd betaalde werkloosheidsuitkeringen te bevelen, alsmede de rechtsvorderingen van de uitbetalingsinstellingen tot terugbetaling van onverschuldigd betaalde werkloosheidsuitkeringen verjaren na drie jaar. Die termijn wordt op vijf jaar gebracht wanneer de onverschuldigde betaling het gevolg is van arglist of bedrog van de werkloze.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 28 mei 2020 09:16

Dringend een andere vakbond zoeken.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 28 mei 2020 12:03

Er zijn te weinig gegevens om hier een zinnig antwoord op te geven. Heeft u ooit een bericht ontvangen van de RVA dat u ten onrechte werkloosheidsuitkeringen of andere uitkeringen heeft ontvangen of teveel heeft ontvangen? Het is immers de RVA die overgaat tot terugvordering en niet de vakbond. De vakbond fungeert enkel maar als uitbetalingsinstelling en voert in dit opzicht opdrachten uit van de RVA. U moet zich dan ook voor meer uitleg wenden tot de RVA en niet tot de vakbond.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Werkloosheid”