Opleiding VDAB stopzetten

Kyn
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Opleiding VDAB stopzetten

#1 , 23 apr 2020 14:48

Ik volg een opleiding via de VDAB en volg nu stage. Nu valt het me zo tegen dat ik hiermee wil stoppen en terug wil gaan werken. Kan ik zelf mijn opleiding stopzetten als ik nieuw werk gevonden moest hebben. Of moet ik ook een opzegperiode doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38592

#2 , 26 apr 2020 15:14

Zal een beetje van de voorwaarden opleiding afhangen.... Mogelijk staat er een sanctie tegenover..o.a. betaling van de cursus.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 apr 2020 16:57

u zult geschorst worden voor x aantal weken werklozensteun
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 apr 2020 18:34

De vraag van TS:

Kan ik zelf mijn opleiding stopzetten als ik nieuw werk gevonden moest hebben?

Antwoord zoals terug te vinden op de website van de VDAB:

Je vindt werk

Proficiat! Contacteer de VDAB-bemiddelaar en geef de gegevens van je tewerkstelling door. Je opleidingscontract wordt dan stopgezet.
We wensen je alvast veel succes met je nieuwe job.
Als je tijdens de opleiding werk vindt, bespreek je dit eerst met je instructeur.
Je verwittigt ook de cursistenadministratie van VDAB en de VDAB-bemiddelaar.
Stopzetting
Loopt de opleiding of stage anders dan verwacht? Praat erover met je instructeur of je VDAB-bemiddelaar. Zij helpen je graag verder.
Let op! Stopzetting kan enkel met een geldige reden. Als je werkloosheidsuitkeringen krijgt en je de opleiding stopzet zonder geldige reden, zal de
controledienst van VDAB een onderzoek instellen dat kan leiden tot een schorsing.
VDAB kan beslissen de opleiding of stage stop te zetten wanneer:
• blijkt dat je niet (meer) de vereiste geschiktheid bezit om met goed gevolg de opleiding te beëindigen;
• je door langdurige afwezigheid (door bv. ziekte of ongeval) niet meer kan inpikken op de opleiding;
• er een gegronde reden is voor stopzetting. Bijvoorbeeld na ernstige inbreuken op het huishoudelijk reglement door o.a. herhaaldelijk te laat
komen, (ongewettigde) afwezigheid, gebrek aan respect voor medecursisten, docenten, materiaal.
Let op! Word je omwille van een gegronde of dringende reden uit de opleiding of stage gezet, dan wordt je dossier overgedragen aan de controledienst
van de VDAB. Dit kan gevolgen hebben voor je uitkeringen
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Werkloosheid”