Werkloosheidsuitkering na lange tijd ziekte

Dt2020
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Werkloosheidsuitkering na lange tijd ziekte

#1 , 10 mar 2020 17:50

Beste,

Ik was van januari 2019 tot +-november 2019 arbeidsongeschikt en ontving toen een ziekteuitkering van de ziekenfonds, dit was het gevolg van mijn werk (rugklachten), ik werkte toen wel via interim met weekcontracten dus na 1 week via hun betaald te krijgen, kreeg ik van het ziekenfonds verder betaald. Nu in november 2019 ben ik beter geworden en is mijn arbeidsongeschiktheid stopgezet waarna ik een werkloosheidsuitkering kreeg/krijg en terug opzoek ben naar werk.

Hierbij werd mij verteld dat de ziektedagen niet meetellen bij het berekenen van de arbeidsdagen (dagen die meetellen voor berekening dagbedrag) en dat ik omwille van de degressiviteit van mijn uitkering een zeer laag bedrag zal ontvangen.

Echter op de site van RVA zie ik dat ziektedagen betaald door ziekenfonds WEL meetellen en dagen waarop men een uitkering ontvangt omwille van een beroepsziekte (dit was bij mij het geval) of arbeidsongeval..

Ook heb ik de wachttijd allang doorlopen (2-3jaar geleden, ik ben nu bijna 25)

Tevens was er op mijn werk eind 2018 een periode van enkele maanden technische werkloosheid/ economische werkloosheid. Ook hiervan beweren ze dat dit niet meetelt voor de berekening ..

Kan iemand mij hier bevestigen dat ik het juist heb ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vraagje1234
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 mar 2020 11:55

Ik dacht dat deze inderdaad niet meetelden in het berekenen van uw uitkering. Men kijkt naar hoeveel dagen u exact gewerkt heeft. Via het ziekenfonds word je uitkering berekend op het loon van je laatste werk. Eens je terug op werkloosheidsuitkering komt te staan, is dat een heel andere berekening.

Voor je pensioen telt ziekte wel mee.

Neem best een contact op met je vakbond of hulpkas. Die gaan je direct een duidelijk antwoord kunnen geven.

Reclame

Terug naar “Werkloosheid”