Oproep VDAB en zwanger

Gebruiker2
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Oproep VDAB en zwanger

#1 , 28 nov 2019 11:15

Beste

Ik had in de horeca een voltijds contract als flexijob. Er werd mij een vast contract beloofd, maar ik ben in tussentijd zwanger geworden. Mijn baas wou me geen contract meer geven toen ik moest melden dat ik zwanger was.
Hij heeft me wel beloofd na mijn zwangerschapsverlof een contract aan te bieden. In afwachting van mijn zwangerschapsverlof werk ik nog als extra bij hem. Vorige maand waren dat bijna 14 dagen, deze maand iets minder. Mijn andere dagen heb ik een werkloosheidsuitkering. De dagen die ik werk duid ik aan op mijn dopkaart.
(Ik ben nu officieel twee maanden werkloos)

Ik krijg nu een oproep van de VDAB. Ik moet op gesprek gaan om werk te zoeken. Als ik moet gaan ben ik 24 weken en drie dagen zwanger..
Zouden ze eisen dat ik nog ergens een fulltime job zoek? Het is laagseizoen in de horeca, ik loop al met een dikke buik en ik wil ook nog als extra blijven werken op mijn huidige job. Ik wil mijn kansen op een contract na mijn bevalling niet mislopen..

Ik ben van opleiding zorgkundige. Maar daar moet je al stoppen met werken aan 6m. Dat kan ik dus niet meer doen..

Wat mag de VDAB nog eisen van een zwangere werkloze? Ik zit bijna in mijn derde trimester.

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 nov 2019 11:22

Beste

Ik had in de horeca een voltijds contract als flexijob.
Wat moeten wij ons daar bij voorstellen voltijds flexi-job ???

VDAB zijn geen onmensen, en dat je op een gesprek moet komen is normaal, men zal je zeker niet onmiddellijk naar ander werk doen zoeken, GEEN enkele werk gever gaat je onmiddellijk aanvaarden !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker2
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 nov 2019 11:30

Dat is een bepaald statuut. Als je een bepaalde periode voorafgaand aan je flexijob minimum 4/5de gewerkt hebt, kan je belastingvrij bijverdienen. Ik heb dit drie maanden voltijds gedaan bij die werkgever.
Ik ken ook niet zo veel van al die statuten, maar dat is hoe ik begrepen heb dat het in elkaar zat..

Mvg

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 nov 2019 11:37

Ik ken deze wetgeving goed maar voltijds flexi is onmogelijk, maar wel onbeperkt.

Dus u heeft stempeld en flexi job gedaan ,
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker2
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#5 , 28 nov 2019 11:39

Neen hoor. Ik heb niet gestempeld. 38u per week als flexi gewerkt en daar van geleefd. Dit tot ik geen flexi meer kon zijn. Toen kreeg ik normaal een vast contract maar moest ik zeggen dat ik zwanger was..

Vraag me niet hoe mijn werkgever alles geregeld heeft, maar ik heb mooi mijn loon gehad die drie maanden..

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 28 nov 2019 11:46

Neen hoor. Ik heb niet gestempeld. 38u per week als flexi gewerkt en daar van geleefd. Dit tot ik geen flexi meer kon zijn. Toen kreeg ik normaal een vast contract maar moest ik zeggen dat ik zwanger was..

Vraag me niet hoe mijn werkgever alles geregeld heeft, maar ik heb mooi mijn loon gehad die drie maanden..
Toch zeer raar ???
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker2
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#7 , 28 nov 2019 11:53

Geen idee.. Heb mij nooit vragen gesteld of het raar was. Mijn baas zei dat ik in aanmerking kwam en heb dit gewoon zo gedaan.

Maar vraag me meer af wat de volgende stap van VDAB zal zijn.. Of ik me zorgen moet maken over mijn stempelgeld tot aan de bevalling..

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 28 nov 2019 12:15

Neen je moet je geen zorgen maken , je zal natuurlijk volgend jaar weinig verlofgeld ontvangen.

Wat je baas heeft gedaan is op het scherp van de snee van de wet.

Mocht je verbrekingsvergoeding of opzegvergoeding voor deze tijd ontvangen hebben is er wel een probleem !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker2
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#9 , 28 nov 2019 14:43

Ja, ik weet ook dat hij nogal op zijn geld zit... Maar het is echt een heel goede plaats met leuke collega’s en ik werk er heel graag. Dus zou wel graag blijven. Vandaar..

Ik heb geen vergoeding ontvangen.

Terug naar “Werkloosheid”