Provisionele uitkeringen terugbetalen

ikbengeenrobot
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Provisionele uitkeringen terugbetalen

#1 , 07 nov 2019 20:12

Goedenavond iedereen,

Na een faillissement ben ik ontslagen en had ik recht op een verbrekingsvergoeding. In de tussentijd heb ik provisionele uitkeringen van de HVW gekregen gedurende de periode van 05/05/2017-18/12/2017.

Door omstandigheden (die hieronder uitgelegd worden) heb ik deze verbrekingsvergoeding niet ontvangen en daardoor zegt de RVA dat ik de provisionele uitkeringen moet terugbetalen. Dit staat ook zo in de brief die ik ondertekend heb om van de uitkeringen te kunnen genieten.

Maar naar mijn mening is de curator nalatig geweest en daarom vraag ik me af of ik dit juridisch gezien wel moet terugbetalen.

1) De curator moet binnen de 14 dagen de C4 opsturen.

Na herhaaldelijk bellen (wekelijks) naar de curator of diens secetaresse, kreeg ik steeds hetzelfde antwoord: we hebben nog geen nieuws van het sociaal secretariaat. Wanneer de deadline van twee maanden naderde (om van een uitkering te genieten), heb ik zelf naar het sociaal secretariaat gebeld.
Daar zeiden ze doodleuk dat de curator eerst een brief naar hun moet sturen die ze moeten invullen en wederom naar de curator sturen.
Na mijn telefoontje was het op een paar dagen geregeld. Ik ben zelf mijn C4 na 2 maanden gaan afhalen in Diest om dezelfde dag me bij de HVW te kunnen registreren, weliswaar nog 1 dag na de deadline.

Hierna heb ik nog maandelijks gebeld naar de curator met de vraag of er nog nieuws was over mijn verbrekingsvergoeding. Steeds weer kreeg ik het antwoord dat er geen nieuws over was. Na 8 maanden kreeg ik ineens het antwoord dat ik eerst een schuldvordering moest indienen en een F1 indienen vooraleer zij iets konden doen. maw veel kostbare tijd verloren. Ik heb dit geprobeerd te doen, maar mede doordat ik reeds aan het werk was en er weinig verstand van had, heb ik dit op de lange baan geschoven en vergeten. Hier tref ik dus ook schuld.

2) De curator heeft geen brief gestuurd ivm de schuldvordering.

Naar mijn bescheiden mening heeft de curator de termijn geschonden inzake mijn C4 te verstrekken.
Deze C4 is ook benodigd om een schuldvordering binnen de 30 dagen in te dienen.

Is dit genoeg om de provisionele uitkeringen NIET te moeten terugbetalen?
Komende dindsdag moet ik op verhoor gaan eventueel met advocaat. Is dit de moeite of een verloren zaak?

Jullie reacties zij alvast zeer welkom!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 nov 2019 22:05

Leg de situatie uit. U moet niet terugbetalen wat u niet ontvangen heeft. Vraag aan de RVA welke stappen u moet ondernemen om vooralsnog uw rechten te claimen bij het Fonds voor Sluiting van Ondernemingen. Dit is één van de grote nadelen als in een dergelijke situatie niet bent aangesloten bij een vakbond. Ik zou zeker ook even langsgaan bij HVW om te zien wat zij voor u kunnen doen.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 nov 2019 08:20

Normaal regelt de vakbond alles met wat betreft het fonds voor sluiting van ondernemingen, en niet de curator., dit gaat al terug van de jaren 2017 reeds 2 jaar ???.

En normaal als er geen C4 is, regelt het uitbetalingsorganisme (vakbond )dit met de RVA..

Het is niet de taak van de curator om deze aanvraag bij FSO in te dienen, dit moet je zelf doen als je geen vakbond heeft, anders doet de vakbond dit voor u





Fonds sluiting ondernemingen (FSO) - Uw dossier consulteren

Als u slachtoffer bent van een sluiting (bv. faillissement, vereffening of stopzetting) en uw werkgever of de curator kan de vergoedingen waarop u recht heeft (zoals achterstallig loon, vakantiegeld, verbrekingsvergoeding,...) niet meer uitbetalen, dan kan u een aanvraag tot tegemoetkoming indienen bij het Fonds Sluiting Ondernemingen.

Het Fonds Sluiting Ondernemingen

voert een administratief onderzoek uit naar de toepasbaarheid van de sluitingswetgeving op uw vroegere werkgever en
behandelt ondertussen ook uw persoonlijke aanvraag

Met de applicatie van het FSO kan u de evolutie van uw eigen dossier bij het Fonds Sluiting Ondernemingen via het internet opvolgen én krijgt u bovendien antwoorden op de meest gestelde vragen.

Via de toepassing kunt u zich ook inschrijven op een gratis maildienst die u op de hoogte brengt van alle belangrijke veranderingen in uw dossier.

bron:https://www.socialsecurity.be/citizen/n ... /index.htm
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

ikbengeenrobot
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 nov 2019 13:41

Beste Aurelius, denloewie,

Bedank voor jullie reacties.

In de brief die ik ontvangen heb ( met de uitnodiging tot verhoor bij de RVA op 12/11) staat het volgende:

《Ingevolge het uw ontslag werd u toegelaten tot de provionele uitkeringen vanaf 05/05/2017. Via het formulier C4.2 bent u de verbintenis aangegaan om uw verbrekingvergoeding op te eisen, zo nodig via gerechtelijke wegen. U bent op de hoogte gesteld van het feit dat u de voorlopige uitkeringen zal moeten terugbetalen, indien u uw recht op een verbrekingvergoeding laat verjaren. U verklaart geen verbrekingvergoeding opgeëist te hebben. Hierdoor moeten de provisionele uitkeringen, die u genoten heeft tijdens de periode dewelke u recht had op een verbrekingvergoeding, terug betaald worden.》

Uit deze brief blijkt (althans volgens mezelf) dat hun besluit al gemaakt is om mij het volledige bedrag (waarschijnlijk met interest ongeveer €5000) te laten terugbetalen.

Daarom dat ik me afvraag of het laattijdig afleveren van de C4 door de curator me juridisch gezien slagkracht geeft. Indien dit zo is, dan kan ik een advocaat nemen.

Kan ik deze zaak gerechtelijk winnen?
Is dit de moeite met de kosten van een advocaat en dergelijke?
Kan ik na deze termijn nog een dossier indienen bij de FSO?

Ik ga uiteraard komende dinsdag eerst luisteren wat er gezegd of aangeboden wordt.

PS: ik was niet bij de vakbond.

Nogmaals bedankt voor de vorige reacties. Hopelijk hebben jullie of wat meer informatie voor mij.

Terug naar “Werkloosheid”