Beëindiging onderling overleg - op vraag van de werkgever (quid?)

Ydnic
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

Beëindiging onderling overleg - op vraag van de werkgever (quid?)

#1 , 28 okt 2019 16:19

Beste

Een werknemer beëindigt in onderlinge toestemming met zijn werkgever zijn arbeidsovereenkomst voor onbepaalde duur.

Specifiek staat bepaald in dit document (schriftelijk) dat de beëindiging gemotiveerd is wegens economische omstandigheden.

Als ik het goed heb, doet de werknemer afstand van zijn verbrekingsvergoeding/opzegtermijn, omdat hij/zij opteert voor een beëindiging in onderlinge toestemming.

Maar wat met zijn recht op werkloosheidsvergoedingen vanwege de RVA? Gaat het hier om een onvrijwillige werkloosheid of niet? Normaal is een beëindiging in onderling overleg wel degelijk vrijwillig en verliest men hierdoor zijn recht op werkloosheidsuitkeringen (voor een door de RVA nader te bepalen periode ?).
Verandert de notie "gemotiveerd wegens economische omstandigheden" hier iets aan?

Ter verduidelijking: deze notie werd ingeschreven omdat de werkgever duidelijk aan gaf dat de job van de werknemer in kwestie hoogstwaarschijnlijk geschrapt gaat worden omdat er reeds gedurende een hele periode een enorme omzetdaling is (= economische reden waarnaar verwezen wordt).

Ik kijk uit naar jullie visie hierop.

MVG

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 28 okt 2019 18:10

Bij vrijwillig ontslag heb je geen recht op werkloosheid. Als je onmiddelijk vertrekt is dat voor hem de (mogelijks hoge) opzeggingskost gespaard ...

De werkgever “moet” je ontslaan en mag eisen dat je gedurende de ontslagperiode nog prestaties verricht. Hij mag ook de opzegvergoeding in een keer uitbetalen en je onmiddellijk laten gaan. Je werkloosheid begint te lopen na de opzegtermijn en openstaande verlofdagen.


Edit: De werknemer -> De werkgever (Inazuma)

Ydnic
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 okt 2019 20:50

Beste Sirkii

Bedankt voor je antwoord. Dat is inderdaad correct en daar ben ik zelf ook voldoende op de hoogte.
Mijn vraag is echter veel specifieker, namelijk: is de beëindiging met wederzijdse toestemming en daaruit voortvloeiend dus ook het vrijwillig karakter van dit soort ontslag nog wel sluitend als de werkgever zelf in het document aangeeft dat hij zelf de vraag gesteld heeft om de AO te beëindigen? Gaat dit niet eerder richting een ontslag door de werkgever?
Nog niet zo lang geleden, zou er hieromtrent rechtspraak zijn..
Iemand?

MVC

Reclame

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#4 , 05 nov 2019 13:47

De motivatie voor de werkgever om het voorstel te doen om de samenwerking te beëindigen, ligt in de economische situatie.

Dit tast de wilsovereenstemming tussen beide partijen niet aan om de samenwerking te beëindigen. Het lijkt me logisch dat als de samenwerking gestopt wordt, beide partijen hiervoor bepaalde drijfveren hebben. De werkgever heeft de zijne geëxpliciteerd in het document en de werknemer niet.

Voorstellen om te stoppen is niet per se hetzelfde als een ontslag geven, misschien zou de werkgever de werknemer in kwestie wel in dienst gehouden hebben indien deze niet wilde ingaan op het voorstel. Je kan dat m.i. niet gelijkstellen aan elkaar.

In de rechtspraak wordt er sterk gekeken naar de feitelijke omstandigheden: was het een voorgedrukte brief uitgaande van de werkgever die enkel getekend is door de werknemer, of heeft de werknemer met de hand een brief geschreven waarin hij stelt de AO te willen beëindigen en waarbij de werkgever getekend heeft voor akkoord?
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Terug naar “Werkloosheid”