“Voordelen” 33% werkonbekwaam RVA.

CaneS
Topic Starter
Berichten: 125
Juridisch actief: Nee

“Voordelen” 33% werkonbekwaam RVA.

#1 , 07 okt 2019 14:22

Beste,

Wegens een blijvende aandoening die ik in mijn jeugdjaren heb opgelopen, kan ik niet alle jobs doen of aannemen, ik heb net 10 punten op integratietegmoetkoming van FOD gekregen, uiteraard is dit veel te weinig om van te leven.

Ik zou graag een 33% werkonbekwaamheid inroepen van de RVA dus op controle gaan bij hen, maar ik had hier enkele vragen omtrent.

Is het maximaal 33% dat je kan krijgen van de RVA? Of kan het meer zijn?

En eigenlijk het belangrijkste hoe zit het met de oproepingen van de VDAB? Moet ik dan zomaar alles aannemen? Of laten zij mij zelf rustig de juiste job kiezen? Het liefst zou ik willen dat zij mij helemaal gerust laten zodat ik mijn eigen weg kan gaan en rustig het gepast jobke vinden.

Danku

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucas123
Berichten: 483

#2 , 07 okt 2019 15:23

Mijn vrouw had enkele jaren geleden ook die 33%.Op de formulieren van de RVA stond toen: 'blijvende arbeidsongeschiktheid van minstens 33%'. Ze moest dan in een traject stappen bij GTB (dient voor mensen met arbeidshandicap). Door allerlei aandoeningen is ze uiteindelijk 'niet toeleidbaar naar werk' verklaard door GTB.
Ikzelf zit momenteel ook bij GTB. En ze laten mij zeker NIET gerust. Ik moet gratis stages ed. doen.
Ik mag wel ietwat mee beslissen over welke stages en welke vacatures (5 per week) ik naar GTB opstuur...
Denk dus dat je ze zeker niet zo gemakkelijk met gerust zullen laten (misschien wel als je minstens 66% haalt of zoiets, maar daar ken ik niets van...)

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 07 okt 2019 16:00

Beste,

kan ik niet alle jobs doen of aannemen,
Wat is er mis met de andere jobs?

Reclame

CaneS
Topic Starter
Berichten: 125
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 okt 2019 18:19

Beste,

kan ik niet alle jobs doen of aannemen,
Wat is er mis met de andere jobs?

Nee er is niet mis mee, met mij is er wel iets mis fysiek en psychisch wel daarom kan ik niet elke job doen

CaneS
Topic Starter
Berichten: 125
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 okt 2019 18:20

Mijn vrouw had enkele jaren geleden ook die 33%.Op de formulieren van de RVA stond toen: 'blijvende arbeidsongeschiktheid van minstens 33%'. Ze moest dan in een traject stappen bij GTB (dient voor mensen met arbeidshandicap). Door allerlei aandoeningen is ze uiteindelijk 'niet toeleidbaar naar werk' verklaard door GTB.
Ikzelf zit momenteel ook bij GTB. En ze laten mij zeker NIET gerust. Ik moet gratis stages ed. doen.
Ik mag wel ietwat mee beslissen over welke stages en welke vacatures (5 per week) ik naar GTB opstuur...
Denk dus dat je ze zeker niet zo gemakkelijk met gerust zullen laten (misschien wel als je minstens 66% haalt of zoiets, maar daar ken ik niets van...)
Hoelang is dat die traject?

En hoeveel dagen en uren per week?

66% zal ik niet halen bij de RVA denk ik, van Fod heb ik dat wel bekomen maar dat ligt anders denk ik

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#6 , 07 okt 2019 21:29

T.S. ik denk dat u de situatie even moet verduidelijken. Geniet u momenteel werkloosheidsuitkeringen?

De 33% arbeidsongeschiktheid heeft immers betrekking op de beschikbaarheid van de arbeidsmarkt en niet op een bedrag aan werkloosheidsuitkeringen.

Werkloosheidsuitkeringen hebben invloed op de uitkering FOD. 33% is veel te weinig om niet meer beschikbaar te zijn voor de arbeidsmarkt.

Zelfs voor mensen die meer dan 66% arbeidsongeschikt erkend worden, worden er trajecten opgesteld.

Dus even alles duidelijk en scherp stellen vooraleer er correcte antwoorden kunnen gegeven worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

lucas123
Berichten: 483

#7 , 08 okt 2019 11:22

Hoelang is dat die traject?
En hoeveel dagen en uren per week?
Tot aan de laatste 'niet toeleidbaarheid' was dat een traject van 2 jaar voor mijn vrouw (denk ik). Na die 2de keer niet toeleidbaarheid vonden ze niet meer nodig/opportuun om haar nog verder te begeleiden. Zij heeft geen stages moeten doen omdat ze op basis van doktersverslagen en gesprekken en eenvoudige testjes direct voor een jaar niet toeleidbaar was.

Ik heb bv. reeds een stage moeten doen in de kringwinkel (opbouwend: 4 weken lang tot aan max. 24 uur per week).
En nu zijn ze weer aan het zien voor nieuwe stages.
Heb ook al verschillende dagen moeten besteden aan proeven, gesprekken, invullen testformulieren, sessie psycholoog, enz.
Ik weet het niet juist, maar denk dat een specifiek traject gemakkelijk een jaar kan duren.
Maar merk op: ik heb reeds verschillende trajecten naar werk moeten doorlopen de voorbije jaren....
De tijd van 'op den dop staan' en met gerust gelaten worden, is echt wel voorbij.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 08 okt 2019 11:33

Het best is zoek een werk dat u past, en er zullen er wel zo zijn !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#9 , 08 okt 2019 13:57

Misschien een domme opmerking van mij ?
TS wil 33% bij de RVA, dat kan maar de medische controle gebeurt door een arts RVA.
Hij heeft 66% werkonbekwaamheid FOD; moet hij dan niet op ziekte uitkeringen zolang hij die 66% heeft ?
TS moet ook duidelijk maken of hij nu tewerkgesteld is, of op ziekte verzekering of werkloos.
Ik begrijp niet dat als hij 66 % heeft bij de FOD hij slechts 33% zou aanvragen bij de RVA ?


Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#11 , 08 okt 2019 15:02

Father, je kan het draaien en keren zo vaak als je wil. De belangrijkste vraag die hier moet beantwoord worden of betrokkene momenteel werkt, een uitkering geniet of....Immers zowel voor wat werkloosheidsuitkering als voor ziekte-uitkeringen dient hij een arbeidsverleden te bewijzen.

Zolang hij hierop niet antwoordt, spreken ze allemaal naast mekaar door.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

CaneS
Topic Starter
Berichten: 125
Juridisch actief: Nee

#12 , 08 okt 2019 19:22

Father, je kan het draaien en keren zo vaak als je wil. De belangrijkste vraag die hier moet beantwoord worden of betrokkene momenteel werkt, een uitkering geniet of....Immers zowel voor wat werkloosheidsuitkering als voor ziekte-uitkeringen dient hij een arbeidsverleden te bewijzen.

Zolang hij hierop niet antwoordt, spreken ze allemaal naast mekaar door.
Momenteel heb ik een werkloosheidsuitkering van een 550 +- en dan nog integratietegmoetkoming categorie 2, FOD heeft mij 66% ongeschiktheid toegekend.

Dus ik ontvang momenteel van de RVA en FOD maar aangezien mijn toestand is dat niet handig dat m’n uitkering snel daalt , tegen dat ik een geschikte Job vindt etc...

CaneS
Topic Starter
Berichten: 125
Juridisch actief: Nee

#13 , 08 okt 2019 19:23

Misschien een domme opmerking van mij ?
TS wil 33% bij de RVA, dat kan maar de medische controle gebeurt door een arts RVA.
Hij heeft 66% werkonbekwaamheid FOD; moet hij dan niet op ziekte uitkeringen zolang hij die 66% heeft ?
TS moet ook duidelijk maken of hij nu tewerkgesteld is, of op ziekte verzekering of werkloos.
Ik begrijp niet dat als hij 66 % heeft bij de FOD hij slechts 33% zou aanvragen bij de RVA ?

Ja die 33% is omdat het overal stond van die 33% dus ik dacht dat dat het maximum was dat ze toekenden.

CaneS
Topic Starter
Berichten: 125
Juridisch actief: Nee

#14 , 08 okt 2019 19:24

Hoelang is dat die traject?
En hoeveel dagen en uren per week?
Tot aan de laatste 'niet toeleidbaarheid' was dat een traject van 2 jaar voor mijn vrouw (denk ik). Na die 2de keer niet toeleidbaarheid vonden ze niet meer nodig/opportuun om haar nog verder te begeleiden. Zij heeft geen stages moeten doen omdat ze op basis van doktersverslagen en gesprekken en eenvoudige testjes direct voor een jaar niet toeleidbaar was.

Ik heb bv. reeds een stage moeten doen in de kringwinkel (opbouwend: 4 weken lang tot aan max. 24 uur per week).
En nu zijn ze weer aan het zien voor nieuwe stages.
Heb ook al verschillende dagen moeten besteden aan proeven, gesprekken, invullen testformulieren, sessie psycholoog, enz.
Ik weet het niet juist, maar denk dat een specifiek traject gemakkelijk een jaar kan duren.
Maar merk op: ik heb reeds verschillende trajecten naar werk moeten doorlopen de voorbije jaren....
De tijd van 'op den dop staan' en met gerust gelaten worden, is echt wel voorbij.

Oké duidelijk! Bedankt. Dan weet ik wat er op mij zal afkomen

Terug naar “Werkloosheid”