Extra premies naast werkloosheid

Marina2019
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Extra premies naast werkloosheid

#1 , 29 aug 2019 13:10

Binnenkort ga ik van tweeverdiener weer naar alleenstaande wegens een relatiebreuk. Ik studeer met behoud van uitkering en krijg dan 950€ ongeveer. Hiermee kan ik net mijn vaste lasten betalen. Zonder eten en de schoolkosten. Verder heb ik 4 auto-immuun ziektes waardoor ik medicijnen moet nemen, naar de dokter moet gaan, ziekenhuiskosten heb enz die ik ook niet meer ga kunnen betalen. Ik sta nog niet ingeschreven voor een sociale woning, maar zelfs al doe ik dat zijn de wachtlijsten te hoog en kom ik sowieso nog niet in aanmerking voor een huursubsidie. Ook verhuizen is niet echt een optie omdat ik eigenlijk al heel goedkoop woon (500€) in privé verhuur, en ik niks of niet veel goedkoper kan vinden. Zijn er nog andere subsidies of mogelijkheden waar je recht op zou kunnen hebben zodat ik toch nog mijn 2 jaar zou kunnen afmaken en daarna met een verse diploma de arbeidsmarkt op kan? Ik ben al 3 jaar aan t studeren en zou het jammer vinden als ik nu zou moeten opgeven na alle moeite en geld die ik al in mijn studies heb gestoken. Ook wil ik graag die diploma hebben omdat dat mijn enige kans is om uit de armoede te geraken.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 aug 2019 14:14

Neem contact op met uw vakbond of HVW om na te gaan of uw uitkering kan verhoogd worden ingevolge alleenstaande.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 aug 2019 14:13

Inderdaad, eerst via de verstrekker van uw inkomen informeren of er een verhoging kan toegestaan worden. En dan eventueel naar het OCMW, om een opleg te vragen. Zij zullen normaal bijleggen tot aan het niveau van leefloon.
Ze kunnen u ook prima begeleiden om eventueel andere voordelen te bekomen.

(ps: vergis u niet tussen huurpremie en huursubsidie. Die eerste krijg je als je minstens 4 jaar op de wachtlijst van een sociale woning staat die tweede als je verhuist van een ongeschikte woning naar een geschikte woning)

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 aug 2019 15:09

Zie: https://www.rva.be/nl/documentatie/infoblad/t58

Neem contact op met de sociale dienst van uw ziekenfonds, verhoogde tussenkomst ziekteverzekering en derdebetalersregeling, andere tussenkomsten in het kader van uw ziekte.....
Bedrag leefloon per 01.07.2019 voor een alleenstaande: 928,73 euro per maand. De aanvulling zal dan ook laag zijn.

Best ook even contact opnemen met het OCMW om uw situatie te bespreken, onderzoek onderhoudsgeld, leefloon, aanvulling....
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Werkloosheid”