Werkloosheid

Karensteynen
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

Werkloosheid

#1 , 18 aug 2019 11:49

Een vriend van mij is voor 2 maanden interimwerk aan het doen na 5 jaar werkloos te zijn geweest. Kan hij na die 2 maanden opnieuw aanspraak maken op een uitkering? Ook als hij een nieuw contract voorgelegd krijgt en hij weigert dit? Hij is zoizo niet van plan om na die 2 maanden opnieuw te willen werken aangezien hij liever 2 maanden naar Bali gaat.
En vanaf wanneer kan hij terug opgeroepen worden door vdab voor de gesprekken?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4617
Locatie: Diest

#2 , 18 aug 2019 13:03

Beste

Info zie op volgende website

https://www.rva.be/nl/documentatie/infoblad/t31

Toch wel belangrijke opmerking

'Om werkloosheidsuitkeringen te kunnen genieten moet u wegens omstandigheden onafhankelijk van uw wil zonder arbeid en zonder loon zijn.'

De sociale zekerheid waar velen voor afdragen dient niet om iemand zijn vrije tijd en vakantie te sponsoren...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 aug 2019 13:45

aansluitend bij basejumper,

zie ook:
https://www.rva.be/nl/documentatie/infoblad/t99
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Karensteynen
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 aug 2019 16:36

Hijzelf beweerd dat zijn dossier bij vdab na 4 weken geschrapt wordt en dat die dan terug uitkering kan aanvragen. Hij werkt op dit moment met een tijdelijk interimcontract.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 aug 2019 17:09

Dat hij het maar vergeet na 2 maanden ???
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

jefke007
Berichten: 1812

#6 , 18 aug 2019 19:12

Hij gaat aan de RVA toch wel melden zeker dat hij 2 maanden naar Bali gaat, wat hij overigens verplicht is te melden

jef007
Berichten: 1679

#7 , 18 aug 2019 21:38

uw vriend moest BESCHAAMD zijn!!!

basejumper
Berichten: 4617
Locatie: Diest

#8 , 19 aug 2019 13:27

Een interimcontract is een contract van beperkte duur. Als dat afloopt is uw vriend gewoon terug werkloos en uitkeringsgerechtigd (als hij voldoet aan alle voorwaarden inzake voldoende gepresteerde dagen in voorgaand jaar/jaren).
Het interimkantoor zal zich niet moe maken om de RVA te briefen dat iemand geen nieuw contract wil ondertekenen.
Tegelijk zoals aangehaald : 'Om werkloosheidsuitkeringen te kunnen genieten moet u wegens omstandigheden onafhankelijk van uw wil zonder arbeid en zonder loon zijn.'

Hij moet inderdaad zijn verblijf in buitenland melden. En dat is niet compatibel met 'beschikbaar zijn voor de arbeidsmarkt'.

Tegelijk even in de spiegel kijken en voor zichzelf uitmaken of het correct is de factuur voor zijn vakantie door te schuiven naar de gemeenschap. Dat soort gedrag geeft de afbraakvoorstanders van sociale zekerheid enkel munitie...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Mijngebruikersnaam
Berichten: 46
Juridisch actief: Nee

#9 , 21 aug 2019 18:38

Hij is zoizo niet van plan om na die 2 maanden opnieuw te willen werken aangezien hij liever 2 maanden naar Bali gaat.
Zowiso niet van plan zijn te werken impliceert dat hij vrijwillig werkloos is, hierdoor kan hij geen uitkeringen meer ontvangen
En vanaf wanneer kan hij terug opgeroepen worden door vdab voor de gesprekken?
In principe vanaf dag 1 dat hij zich inschrijft, ik hoop in dit geval dat ze dat ook heel snel doen

Karensteynen
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#10 , 24 aug 2019 21:21

Ik laat zeker weten hoe dit afloopt...

Oude Belg
Berichten: 3192

#11 , 25 aug 2019 08:42

Ik kon nooit twee maanden naar Bali. Ik moest werken om mijn gezin te onderhouden, zoals bijna iedereen...
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Karensteynen
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#12 , 25 aug 2019 11:11

Tja hij is single, 52 jaar en woont nog bij zijn ouders (dit is niet mijn echtgenoot maar een vriend t.i.). Hoeft geen huishoudelijke kosten te doen.
Maar zoals ik hier en op de site van de rva lees komt die er niet met het aantal gewerkte dagen.
Hij heeft de voorbije 5 jaar niets gedaan.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#13 , 25 aug 2019 11:22

Vandaar dat ik in dit soort casussen verwijs naar correcte wettelijke en vooral objectieve informatie op de website van de bevoegde instanties. Zo vermijd je best discussies die niet bijdragen tot een objectieve benadering van het probleem.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Karensteynen
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#14 , 18 sep 2019 10:58

Nu begrijp ik waarom hij denkt dat die 2 maanden voldoende zijn.

Lees dit maar eens:
Https://www.vdab.be/uitkering

Karensteynen
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#15 , 18 sep 2019 11:07


Terug naar “Werkloosheid”