welke stempelkaart?

Moemoe64
Topic Starter
Berichten: 38
Juridisch actief: Nee

welke stempelkaart?

#1 , 12 jul 2019 17:35

Geachte,

Ik werk reeds vele jaren in een school als toezichtster/ poetshulp.
Dit is telkens met een contract van 1 september tot en met 30 juni, omdat de school 2 maanden sluit in
juli en augustus.
Tijdens de maanden juli en augustus val ik ieder jaar - verplicht- op werkloosheid.
Hierdoor ben ik die 2 maanden telkens een vrijgestelde werkloze; ik ontvang daarvoor de witte stempelkaart, wat betekent dat ik niet verplicht naar werk moet zoeken aangezien mijn contract tot nog toe steeds verlengd werd.

NU is deze situatie veranderd; ik ben sinds half mei op ziekteverlof, dit nog tot en met 31 juli.
Ik heb 2 weken geleden een gesprek met mijn werkgever gehad en dit resulteerde in het volgende: mijn contract wordt niet meer verlengd op 1 september aanstaande. Dit betekent dat ik vanaf 1 augustus op werkloosheid beland net zoals de vorige jaren.

Mijn vraag is: moet ik aan ACV aangeven dat mijn contract niet verlengd wordt? Moet ik dus onmiddelijk een blauwe kaart aanvragen + mij inschrijven bij de VDAB?
Let wel: ik heb heel mijn leven gewerkt ( van mijn 16j tot nu- 55j) en ik wens zeker NIET te profiteren. Integendeel, ik hoop zo vlug mogelijk weer aan het werk te kunnen. Mijn vraag betreft dus alleen of ik een witte of een blauwe kaart zal krijgen.

Hartelijk bedankt alvast aan de mensen die hier een antwoord kunnen geven!
Moemoe

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 jul 2019 17:51

Je vakbond zal dit wel zeker weten.

Je bent nu ( 1 aug.) op het ogenblik een volledige werkloze, dus zal je u zeker moeten laten inschrijven bij de VDAB.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 jul 2019 18:21

Zoals Lowie zegt de vakbond zal het zeker weten. Waarschijnlijk wordt het een blauwe kaart.
Maar wordt uw ziekteverlof niet verlengd ? Dan kunt u op ziekenkas blijven, gezien u normaal nu
nog niet weet of u terug moet gaan werken van de dokter.

En ik die dacht dat ze in het onderwijs veel personeel te kort kwamen ??? Is zoals in de privé : 50 jaar buiten.

Reclame

Moemoe64
Topic Starter
Berichten: 38
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 jul 2019 22:42

Dank u wel voor de snelle antwoorden! @ Lowie: ik zal dus zeker mij laten inschrijven bij de VDAB. Ik wil immers zo vlug mogelijk terug aan 't werk. Ben wel een beetje bang dat ik wegens mijn leeftijd niet veel kans meer maak....ik word bijna 56.
@ Father b: Volgens de dokter eindigt mijn arbeidsongeschiktheid op 31 juli. En ik zie dus geen reden om langer dan nodig op mutualiteit te blijven. Ik wil echt-echt terug aan't werk. Maar ja; zoals u zegt: eens de 50j voorbij (ik word bijna 56j) zal het niet makkelijk zijn om nog een job te vinden......Ik ben alvast sedert 2 weken volop aan het solliciteren. Ik ben daar echt 3-4 uur per dag mee bezig .
Hopelijk is er toch een werkgever die voorrang geeft aan ervaring ipv een jong iemand aan te werven.....Ik werk reeds van 1995 in kleuter en lagere school.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 13 jul 2019 10:03

Pas op tegenwoordig is er veel vraag naar +55 , ik kan er een pak noemen van mijn café kennissen +50 die zeer snel werk gevonden hebben .

Even off topic

Online stempelen
met de elektronische stempelkaart - controlekaart C3


Ben je volledig werkloos, dan kan je vanaf nu je stempelkaart ook elektronisch invullen. Om je persoonlijke gegevens maximaal te beschermen gebeurt dat via een beveiligde site van de Sociale Zekerheid. Je stempelt er online. Je krijgt een kaart op je scherm die er net hetzelfde uitziet als je oude papieren kaart.

Met je computer, tablet of smartphone kan je nu dus online je arbeidsdagen, ziektedagen, vakantiedagen en andere niet-vergoedbare dagen van de lopende werkloosheidsmaand invullen, consulteren, wijzigen en versturen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#6 , 13 jul 2019 10:51

Pas op tegenwoordig is er veel vraag naar +55 , ik kan er een pak noemen van mijn café kennissen +50 die zeer snel werk gevonden hebben .

Even off topic

Online stempelen
met de elektronische stempelkaart - controlekaart C3


Ben je volledig werkloos, dan kan je vanaf nu je stempelkaart ook elektronisch invullen. Om je persoonlijke gegevens maximaal te beschermen gebeurt dat via een beveiligde site van de Sociale Zekerheid. Je stempelt er online. Je krijgt een kaart op je scherm die er net hetzelfde uitziet als je oude papieren kaart.

Met je computer, tablet of smartphone kan je nu dus online je arbeidsdagen, ziektedagen, vakantiedagen en andere niet-vergoedbare dagen van de lopende werkloosheidsmaand invullen, consulteren, wijzigen en versturen.
Inderdaad Lowie, men hoeft zelfs niet meer naar de vakbond te gaan( in onze streek verdwijnen die kantoren zeer snel).
En mevrouw Lowie heeft gelijk +55 er is nood aan ervaring en zeker aan mensen die nog gedreven willen werken ( zoals u ).


Jong geweld weegt dikwijls niet op tegenover ervaring.

Hopelijk vindt u snel een goede aangepast job. Succes. Toch positief te horen dat iemand WIL werken.

Terug naar “Werkloosheid”