Uitkering bij opleiding knelpuntberoep?

licen
Topic Starter
Berichten: 68

Uitkering bij opleiding knelpuntberoep?

#1 , 16 jun 2019 17:53

Beste,

Mijn vriendin leunt in de job die ze al bijna 10 jaar doet aan tegen een bore out.
Het werk dat ze moet doen is eentonig en is de laatste maanden gehalveerd doordat ze een paar klanten kwijt zijn.
Ze heeft verleden jaar al geprobeerd om ander werk te zoeken maar voor haar diploma is er jammer genoeg weinig werk.

Haar droom is al altijd om leerkracht lager onderwijs te worden.
Hiervoor is het bij de VDAB mogelijk om een switch opleiding te volgen waarbij ze het bachelor diploma op 2 jaar kan halen.
De VDAB heeft haar al toestemming gegeven om deze opleiding te volgen maar om dit te kunnen volgen moet ze haar ontslag geven (ze willen haar niet laten gaan daar ze een goede werknemer is)
Volgens de VDAB heeft ze tijdens deze opleiding recht op uitkering maar zou ze een sanctie kunnen krijgen van max 13 weken geen uitkering daar ze zelf ontslag zou nemen.

Zonder uitkering is het financieel niet mogelijk om 2 jaar te studeren zonder inkomen.

Klopt het wat de VDAB zegt of heeft ze helemaal geen recht op uitkering als ze zelf ontslag geeft. (ook niet na een sanctie van 13 weken?)

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 jun 2019 18:06

Je moet werkloos zijn om deze studies te volgen met behoud van uitkeringen.
Dit zou mooi worden iedereen naar school de VDAB betaalt je een uitkering ???
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

licen
Topic Starter
Berichten: 68

#3 , 16 jun 2019 20:06

Neen de rva betaald de uitkering bij een knelpuntberoep.

Reclame

Mathieu Rutten

#4 , 16 jun 2019 20:33

Misschien je vriendin jouw topics even laten nazien op taalfouten?

Welk diploma heeft uw vriendin al? Twee jaar lijkt me een verkorte opleiding. Ik meen mij te herinneren dat een gewone opleiding 3 jaar duurt.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 16 jun 2019 20:34

Neen de rva betaald de uitkering bij een knelpuntberoep.
Juist het is de rva die het betaalt , de VDAB is de bemiddelaar en doet ook nu de controle en is Vlaams, de RVA is federaal .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Werkloosheid”