Uitkering na sanctie

DylanDB14
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Uitkering na sanctie

#1 , 03 jun 2019 21:01

Beste,

Ik ben ontslagen eind Januari 2019, daarna heb ik een ontslagspremie ontvangen.
Nu heb ik mij op 18/03/2019 ingeschreven op de VDAB als volledige werkloze.
En vanaf die datum zou ik dus ook uitkeringen ontvangen van het HVW.
Nu was het echter een hele rompslomp met alle papieren, en de documenten tussen HVW & Rva.
Deze waren uiteindelijk achter de rug, en ik kreeg een beslissing van de RVA.

Deze was dat ik op gesprek moest komen, om mezelf te verantwoorden omdat zij vonden dat mijn ontslag lag aan een foutieve houding.
Nu ben ik dan inderdaad uitgenodigd geweest op 21/05/2019, en ik ben ook op deze afspraak ingegaan.
Ik heb daar het hele verhaal verteld hoe het werkelijk was.
Daarna kreeg ik de 28e een brief van de RVA, dat mijn sanctie bekend was.
In de brief stond, dat ik vanaf 18/03/2019 , 8 weken uitsluiting zou krijgen op werkloosheidsuitkering.


Na de brief te lezen, had ik meteen naar het RVA kantoor gebeld, en gevraagd wat nu het volgende is dat ik moet doen.
Volgens de mevrouw aan de lijn, zou ik niets moeten doen, en gewoon mijn dopkaart van Mei mooi moeten opsturen, zodra de maand voorbij is, en dat ik vanaf 13 Mei terug recht had op een uitkering.
Echter lees ik nu op verschillende sites, dat ik mezelf terug moet inschrijven via VDAB als werkzoekende (is nog steeds niet veranderd sinds Maart) en terug een aanvraag moet doen bij HVW. Klopt dit? Want dit spreekt het advies van de vrouw aan de telefoon zo hard tegen.

Moest ik mij nu op 05/06/2019 , een aanvraag tot werkloosheidsuitkering gaan indienen bij HVW (afspraak is al gemaakt, vroeger kon blijkbaar niet meer op de site). Zou ik dan nog steeds het "stempelgeld", vanaf 13 mei kunnen ontvangen? Of is dit geen mogelijkheid? Ik heb gewoon de raad opgevolgd van de vrouw aan de telefoon van de RVA, en nu heb ik schrik dat ik toch weer 3 weken stempelgeld ga mislopen (en dat het weer een dikke 4-5 weken gaat duren voor ik enigszins geld zie van de HVW/RVA).

Nu heb ik op 02/06/2019, voor het eerst mijn dopkaart (dopkaart van Mei) dus elektronisch doorgestuurd.
En nu staat er bij "Mijn HVW dossier" het volgende : Calidris - eC3 verklaring op datum van 1/05/2019 (eerste dag van Mei 2019)
Nu zou dit volgens hen dus ook weer kunnen zijn dat het weer 4 weken duurt.
Ook als ik op details druk bij de "Calidris - eC3" , staar er Onvolledige aanvraag , terwijl RVA en HVW over alle documenten beschikken van mij sinds mijn ontslag. C1 , C4 , C109 , C51 & C8

Nu ben ik sinds vandaag weer bezig met dagcontracten bij een interim, en kan ik dus eigelijk niet zomaar vrijaf nemen, zonder misschien de job te verliezen.
En wou dus eerst even horen, of iemand me kan zeggen, of ik echt terug de hele rompslomp moet doorgaan, of dat mijn uitkering gewoon gaat gestort worden zodra de eC3 is opgelost.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
gebrnaam
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 jun 2019 11:34


Echter lees ik nu op verschillende sites, dat ik mezelf terug moet inschrijven via VDAB als werkzoekende (is nog steeds niet veranderd sinds Maart) en terug een aanvraag moet doen bij HVW. Klopt dit? Want dit spreekt het advies van de vrouw aan de telefoon zo hard tegen.
Als je inschrijving als "uitkeringsgerechtigde werkloze" niet veranderd is sinds uw 1ste inschrijving in maart moet je je niet opnieuw inschrijven
Moest ik mij nu op 05/06/2019 , een aanvraag tot werkloosheidsuitkering gaan indienen bij HVW (afspraak is al gemaakt, vroeger kon blijkbaar niet meer op de site). Zou ik dan nog steeds het "stempelgeld", vanaf 13 mei kunnen ontvangen? Of is dit geen mogelijkheid? Ik heb gewoon de raad opgevolgd van de vrouw aan de telefoon van de RVA, en nu heb ik schrik dat ik toch weer 3 weken stempelgeld ga mislopen (en dat het weer een dikke 4-5 weken gaat duren voor ik enigszins geld zie van de HVW/RVA).
Als alles goed is heb je op 5/6 een aanvraag bij HVW ingediend, zij kunnen perfect je stempelgeld aanvragen vanaf 13/5 als je over een geldig inschrijvingsbewijs van de VDAB beschikt met een inschrijvingsdatum, niet langer dan 8 dagen na 13/5.
Nu heb ik op 02/06/2019, voor het eerst mijn dopkaart (dopkaart van Mei) dus elektronisch doorgestuurd.
En nu staat er bij "Mijn HVW dossier" het volgende : Calidris - eC3 verklaring op datum van 1/05/2019 (eerste dag van Mei 2019)
Nu zou dit volgens hen dus ook weer kunnen zijn dat het weer 4 weken duurt.
Ook als ik op details druk bij de "Calidris - eC3" , staar er Onvolledige aanvraag , terwijl RVA en HVW over alle documenten beschikken van mij sinds mijn ontslag. C1 , C4 , C109 , C51 & C8

Nu ben ik sinds vandaag weer bezig met dagcontracten bij een interim, en kan ik dus eigelijk niet zomaar vrijaf nemen, zonder misschien de job te verliezen.
En wou dus eerst even horen, of iemand me kan zeggen, of ik echt terug de hele rompslomp moet doorgaan, of dat mijn uitkering gewoon gaat gestort worden zodra de eC3 is opgelost.
Je hebt nog maar pas je aanvraag ingediend, de 1ste keer duurt het altijd langer, uit ervaring verwacht ik dat jij je stempelgeld van 13/5 tot ? krijgt begin juli. Wil je hierover zekerheid kan je ook bellen naar HVW of RVA, dan moet je geen verlof nemen.

Reclame

Terug naar “Werkloosheid”