Werkloosheidsuitkering terugbetalen

its
Topic Starter
Berichten: 4

Werkloosheidsuitkering terugbetalen

#1 , 23 mei 2019 19:11

Deze week kreeg mijn vriendin een brief in de bus die vraagt om het terugbetalen van een deel van haar uitkering van november.
De uitleg die er op staat is de volgende:
Voor de maand 11/2018 betaalde de HVW u op ... een brutobedrag van ... euro.
De werkloosheidsuitkeringen die de HVW betaalt, worden nadien gecontroleerd door de RVA.
De RVA keurde de uitkering niet goed omwille van volgende reden:
Verkeerde berekening gebruikt.
De uitleg is het povere: "Verkeerde berekening gebruikt".
Aangezien mijn vriendin zelf geen berekeningen doet op het formulier, vermoed ik dat de fout bij de sociale zekerheid ligt.

Op de website van de RVA staat uitleg over wanneer er al dan niet terugbetaald dient te worden. Heel duidelijk is het niet, maar indien ik het correct interpreteer, dient het niet terugbetaald te worden indien de fout niet bij de werkloze ligt (en ze niet geschorst is of "ter kwader trouw is").

Quote van de website van de RVA (https://www.rva.be/nl/documentatie/infoblad/t82 ):
Indien u onrechtmatig werkloosheidsuitkeringen werden toegekend, en dit uitsluitend gebeurde wegens een vergissing van het werkloosheidsbureau, hoeft u de onverschuldigde uitkeringen die u heeft ontvangen vóór de beslissing van de directeur om u voor de toekomst geen uitkeringen meer toe te kennen, niet terug te betalen:
- behalve indien u de onverschuldigde uitkeringen te kwader trouw hebt bijgehouden;
- behalve indien de directeur de beslissing tot herziening heeft genomen binnen de drie maanden nadat uw uitbetalingsinstelling de verkeerde beslissing van het werkloosheidsbureau heeft ontvangen.
Momenteel draait het maar om één terugbetaling, echter was november de eerste maand waar ze (enkele dagen) technische werkloosheid had. Vermoedelijk zullen er dus nog brieven voor de overige maanden volgen.
Als extra lastigheid:
Ze heeft het nettobedrag gestort gekregen, echter dient ze het bruttobedrag te storten. Dit lijkt me een goed recept om mensen op de rand van de afgrond, er in te duwen.


Mijn vraag hierbij is:
Dient ze dit bedrag te betalen?
Maakt het een kans indien je het aanbrengt bij de arbeidsrechtbank of kom je er dan slechter van af? (staat op de brief vermeld als mogelijkheid om beroep aan te tekenen)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 23 mei 2019 19:58

Al wat je verkeerdelijk ontvangen hebt, moet worden terugbetaald.

Mathieu Rutten

#3 , 23 mei 2019 22:16

Als je meer uitleg wenst over de reden van terugbetaling, kan je best even contact opnemen met je betalingsinstelling HVW. Zij kunnen u precies uitleggen waar de fout in de berekening zit. Misschien gaat het om een heel simpele uitleg die je kan gerust stellen.

Tenslotte meen ik te mogen concluderen dat het enkel zin heeft om hoger beroep aan te tekenen tegen de beslissing van de RVA indien de RVA fout zit in zijn berekening. Uit je Topic kan ik enkel opmaken dat HVW u te veel zou uitbetaald hebben. HVW is een uitbetalingsinstelling, de RVA is een toekenningsinstelling.

Reclame

Terug naar “Werkloosheid”