Je kan in principe werkloosheidsuitkeringen niet cumuleren met zelfstandige activiteit in bijberoep, tenzij je dit bijberoep reeds 3 maanden uitoefende.Ik post mijn vraag in deze topic omdat het in dezelfde lijn ligt.
Momenteel ben ik volledig werkloos (inkomen + 1000 euro/mnd). Ben ik in de mogelijkheid om te starten als zelfstandige in bijberoep mits inlevering deel werkloosheidsuitkering? Of wordt dat niet toegelaten? Iemand ervaring mee?
Alvast bedankt.
Ik oefende dit bijberoep al eens drie maanden uit, maar wel in 2004. Is dat ook nog geldig? En hoe kan ik dat bewijzen? (Dit was bij de Groep S)Je kan in principe werkloosheidsuitkeringen niet cumuleren met zelfstandige activiteit in bijberoep, tenzij je dit bijberoep reeds 3 maanden uitoefende.Ik post mijn vraag in deze topic omdat het in dezelfde lijn ligt.
Momenteel ben ik volledig werkloos (inkomen + 1000 euro/mnd). Ben ik in de mogelijkheid om te starten als zelfstandige in bijberoep mits inlevering deel werkloosheidsuitkering? Of wordt dat niet toegelaten? Iemand ervaring mee?
Alvast bedankt.
Oplossing: 3 maanden géén uitkering (maar wel bijberoep), daarna terug aanvraag uitkeringen. Quasi alle RVA-kantoren gebruiken deze oplossing zelf als je je bijberoep aangeeft.
oppassen: niet elk bijberoep is toegelaten.
nee, da's niet geldig.Ik oefende dit bijberoep al eens drie maanden uit, maar wel in 2004. Is dat ook nog geldig? En hoe kan ik dat bewijzen? (Dit was bij de Groep S)Je kan in principe werkloosheidsuitkeringen niet cumuleren met zelfstandige activiteit in bijberoep, tenzij je dit bijberoep reeds 3 maanden uitoefende.Ik post mijn vraag in deze topic omdat het in dezelfde lijn ligt.
Alvast bedankt.
Oplossing: 3 maanden géén uitkering (maar wel bijberoep), daarna terug aanvraag uitkeringen. Quasi alle RVA-kantoren gebruiken deze oplossing zelf als je je bijberoep aangeeft.
Ik kreeg dit antwoord:Je kan in principe werkloosheidsuitkeringen niet cumuleren met zelfstandige activiteit in bijberoep, tenzij je dit bijberoep reeds 3 maanden uitoefende.Ik post mijn vraag in deze topic omdat het in dezelfde lijn ligt.
Alvast bedankt.
ja, contacteer hiervoor je vakbond best. Jij zal natuurlijk, indien je geen tewerkstelling hebt, eerst in hoofdberoep starten...Ik kreeg dit antwoord:
U moet het bijberoep reeds hebben uitgeoefend tijdens uw tewerkstelling als werknemer, gedurende ten minste 3 maanden voorafgaand aan uw uitkeringsaanvraag. Deze periode van drie maand wordt verlengd met de periodes van ziekte of tijdelijke werkloosheid.
Als u een uitkeringsaanvraag indient naar aanleiding van het stopzetten van een zelfstandige activiteit in hoofdberoep, en u wenst deze activiteit verder te zetten in bijberoep, dan worden deze voorwaarde bekeken op het ogenblik van de start van de zelfstandige activiteit in hoofdberoep.
Het is dus niet mogelijk een bijberoep te beginnen gedurende de werkloosheid (tenzij voor de werkloze van 50 jaar of meer die de vrijstelling oudere werkloze geniet).
Maar kan ik effectief die vraag stellen aan de vakbond of RVA? Om mijn uitkering drie maanden stop te zetten en als zelfst in bijberoep te starten? Of hoe werkt dat?
U bedoelt nu eigenlijk bv één maand hoofdberoep (ik zeg maar iets) en dan overschakelen naar bijberoep? Maar dan verlies ik toch mijn rechten op uitkeringen?ja, contacteer hiervoor je vakbond best. Jij zal natuurlijk, indien je geen tewerkstelling hebt, eerst in hoofdberoep starten...Ik kreeg dit antwoord:
U moet het bijberoep reeds hebben uitgeoefend tijdens uw tewerkstelling als werknemer, gedurende ten minste 3 maanden voorafgaand aan uw uitkeringsaanvraag. Deze periode van drie maand wordt verlengd met de periodes van ziekte of tijdelijke werkloosheid.
Als u een uitkeringsaanvraag indient naar aanleiding van het stopzetten van een zelfstandige activiteit in hoofdberoep, en u wenst deze activiteit verder te zetten in bijberoep, dan worden deze voorwaarde bekeken op het ogenblik van de start van de zelfstandige activiteit in hoofdberoep.
Het is dus niet mogelijk een bijberoep te beginnen gedurende de werkloosheid (tenzij voor de werkloze van 50 jaar of meer die de vrijstelling oudere werkloze geniet).
Maar kan ik effectief die vraag stellen aan de vakbond of RVA? Om mijn uitkering drie maanden stop te zetten en als zelfst in bijberoep te starten? Of hoe werkt dat?