Werkloos en zelfstandige in bijberoep

Desperados
Topic Starter

Werkloos en zelfstandige in bijberoep

#1 , 20 mar 2006 14:05

Beste,
weet niet of u me daarbij kan helpen...is nogal specifiek : mijn man heeft altyd byberoep gehad, is enkele jaren geleden ontslagen maar heeft zijn statuut van zelfstandige in bijberoep kunnen houden. Is dus nog steeds ingeschreven als werkloze. Nu brengt zijn bijberoep steeds meer werk en wil hij dat ik hem help en niet meer uit werken ga. Kan ik in aanmerking komen voor meewerkende echtgenote, ook als is dit beroep "slechts" een bijberoep of hoe moet dit?
Dank bij voorbaat en vriendelijke groeten

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sperwer

#2 , 20 mar 2006 14:21

daar je man dit werk nog in bijberoep doet en als werkloze ingeschreven staat( en misschien nog werkloosheidsvergoeding trekt) zal hij toch eerst dit in orde moeten brengen anders loop je kans dat de rva zich gaat komen moeien en je alles wat hij heeft getrokken aan werkloze steun moet terug betalen. een bijberoep met iemand in dienst en tegelijk zelf werkloos zijn is volgens de wet niet aanvaarbaar.
pas daarna kan jij veilig mee in zijn bedrijfje stappen
op welke manier hangt af van welk bedrijfje het is en de statuten er van.

Lex

#3 , 20 mar 2006 15:39

Art.48.? 1. De werkloze die op bijkomstige wijze een activiteit uitoefent in de zin van artikel 45, niet bedoeld in artikel 74bis, kan, mits toepassing van artikel 130, uitkeringen genieten op voorwaarde dat :
1? hij daarvan aangifte doet bij zijn uitkeringsaanvraag;
2? hij deze activiteit reeds uitoefende terwijl hij tewerkgesteld was als werknemer, en dit ten minste gedurende de drie maanden voorafgaand aan de uitkeringsaanvraag; deze periode wordt verlengd met de periodes van tijdelijke werkloosheid in het hoofdberoep en met de periodes van werkverhindering ingevolge overmacht;
3? hij deze activiteit voornamelijk verricht tussen 18 uur en 7 uur. Deze beperking geldt niet voor de zaterdagen en de zondagen, en voor de tijdelijk werkloze, evenmin voor de dagen waarop hij in zijn hoofdberoep gewoonlijk inactief is;
4? het geen activiteit betreft :
a) in een beroep dat alleen na 18 uur wordt uitgeoefend;
b) in een beroep dat valt onder het hotelbedrijf, met inbegrip van de restaurants en de drankgelegenheden, of onder de vermaakondernemingen, of het geen activiteit betreft als leurder, reiziger, verzekeringsagent of -makelaar, tenzij de activiteit van gering belang is;
c) die, krachtens de wet van 6 april 1960 betreffende de uitvoering van bouwwerken, niet verricht mag worden. De werknemer wordt vrijgesteld van de, in het eerste lid, 2? vermelde, voorwaarde indien hij, ten aanzien van dezelfde activiteit, reeds voldeed aan deze voorwaarde :
1? ter gelegenheid van een vorige uitkeringsaanvraag;
2? of, in de periode die de vestiging als zelfstandige in hoofdberoep voorafging, indien de werknemer een uitkeringsaanvraag indient bij de stopzetting van dit hoofdberoep. Voor de volledig werkloze wordt bovendien geen uitkering verleend voor elke zaterdag waarop hij zijn activiteit uitoefent en wordt een uitkering in mindering gebracht voor elke zondag waarop hij zijn activiteit uitoefent. Voor de tijdelijk werkloze wordt bovendien ??n uitkering in mindering gebracht voor elke zondag en voor elke gewone dag waarop hij gewoonlijk geen activiteit uitoefent in zijn hoofdberoep, tijdens dewelke hij zijn activiteit uitoefent.(25 NOVEMBER 1991. - Koninklijk besluit houdende de werkloosheidsreglementering.).

Reclame

djanodive

#4 , 13 apr 2008 15:46

Ik heb zelf ook een ondernemingsnummer dat ik opstarte toen ik nog een vaste betrekking had. Ik kon dit ondernemingsnummer behouden indien ik 3 maand voor de aanvraag een job had. Je mag dus geen odnernemingsnummer aanvragen als je werkloos bent of stempelt.

Stel dat je het mag houden, dan heb je de keuze om een formulier in te vullen dat je geen activiteit uitoefent of je mag een beperkte activiteit uitoefenen. maar die is heel strikt. Ik denk dat je bijvoorbeeld nooit overdag aan het werk mag zijn en dat je een vooraf betaald percentage niet mag overschrijden.

Let hier zeker goed mee op, want dit kan grote financiële gevolgen hebben.

Renson

#5 , 10 jan 2009 12:13

Ik weet één ding en dat is dat als je een bijberoep hebt dat je van de rva nog mag uitoefenen terwijl je werkloos bent , jij je mag verwachten aan een serieuse opvolging door rva en VDAB .
De reden dat vdab of rva dit doen is dat je de stap zou nemen om volledig zelfstandig te worden .
Tja er zijn zo van die groepen waarvoor de rva en vdab de opdracht krijgen deze gewoon op de zenuwen te werken .

Maar er zijn ook mensen die profiteren van deze situaties werkloos worden ( en proberen te blijven ) en bijberoep uitoefenen enz.

Vandaar misschien dat dit toch te rechtvaardigen is .

Amy1984

#6 , 28 jun 2010 23:57

Ik post mijn vraag in deze topic omdat het in dezelfde lijn ligt.

Momenteel ben ik volledig werkloos (inkomen + 1000 euro/mnd). Ben ik in de mogelijkheid om te starten als zelfstandige in bijberoep mits inlevering deel werkloosheidsuitkering? Of wordt dat niet toegelaten? Iemand ervaring mee?

Alvast bedankt.

JPV

#7 , 29 jun 2010 12:36

Momenteel ben ik volledig werkloos (inkomen + 1000 euro/mnd). Ben ik in de mogelijkheid om te starten als zelfstandige in bijberoep mits inlevering deel werkloosheidsuitkering? Of wordt dat niet toegelaten? Iemand ervaring mee?

Alvast bedankt.
Je kan in principe werkloosheidsuitkeringen niet cumuleren met zelfstandige activiteit in bijberoep, tenzij je dit bijberoep reeds 3 maanden uitoefende.

Oplossing: 3 maanden géén uitkering (maar wel bijberoep), daarna terug aanvraag uitkeringen. Quasi alle RVA-kantoren gebruiken deze oplossing zelf als je je bijberoep aangeeft.

oppassen: niet elk bijberoep is toegelaten.

Amy1984

#8 , 29 jun 2010 13:31

Alvast bedankt.
Je kan in principe werkloosheidsuitkeringen niet cumuleren met zelfstandige activiteit in bijberoep, tenzij je dit bijberoep reeds 3 maanden uitoefende.

Oplossing: 3 maanden géén uitkering (maar wel bijberoep), daarna terug aanvraag uitkeringen. Quasi alle RVA-kantoren gebruiken deze oplossing zelf als je je bijberoep aangeeft.

Ik oefende dit bijberoep al eens drie maanden uit, maar wel in 2004. Is dat ook nog geldig? En hoe kan ik dat bewijzen? (Dit was bij de Groep S)

JPV

#9 , 29 jun 2010 14:38

Alvast bedankt.

Ik oefende dit bijberoep al eens drie maanden uit, maar wel in 2004. Is dat ook nog geldig? En hoe kan ik dat bewijzen? (Dit was bij de Groep S)
nee, da's niet geldig.

Wat is je zelfstandig bijberoep?

Amy1984

#10 , 29 jun 2010 16:12

das jammer... hebt dit een jaar gedaan 2004 tot 2005

redactrice, stukjes schrijven over lifestyle enz...

Amy1984

#11 , 30 jun 2010 15:21

Alvast bedankt.

Ik kreeg dit antwoord:

U moet het bijberoep reeds hebben uitgeoefend tijdens uw tewerkstelling als werknemer, gedurende ten minste 3 maanden voorafgaand aan uw uitkeringsaanvraag. Deze periode van drie maand wordt verlengd met de periodes van ziekte of tijdelijke werkloosheid.
Als u een uitkeringsaanvraag indient naar aanleiding van het stopzetten van een zelfstandige activiteit in hoofdberoep, en u wenst deze activiteit verder te zetten in bijberoep, dan worden deze voorwaarde bekeken op het ogenblik van de start van de zelfstandige activiteit in hoofdberoep.
Het is dus niet mogelijk een bijberoep te beginnen gedurende de werkloosheid (tenzij voor de werkloze van 50 jaar of meer die de vrijstelling oudere werkloze geniet).

Maar kan ik effectief die vraag stellen aan de vakbond of RVA? Om mijn uitkering drie maanden stop te zetten en als zelfst in bijberoep te starten? Of hoe werkt dat?

JPV

#12 , 30 jun 2010 16:23

Ik kreeg dit antwoord:

U moet het bijberoep reeds hebben uitgeoefend tijdens uw tewerkstelling als werknemer, gedurende ten minste 3 maanden voorafgaand aan uw uitkeringsaanvraag. Deze periode van drie maand wordt verlengd met de periodes van ziekte of tijdelijke werkloosheid.
Als u een uitkeringsaanvraag indient naar aanleiding van het stopzetten van een zelfstandige activiteit in hoofdberoep, en u wenst deze activiteit verder te zetten in bijberoep, dan worden deze voorwaarde bekeken op het ogenblik van de start van de zelfstandige activiteit in hoofdberoep.
Het is dus niet mogelijk een bijberoep te beginnen gedurende de werkloosheid (tenzij voor de werkloze van 50 jaar of meer die de vrijstelling oudere werkloze geniet).

Maar kan ik effectief die vraag stellen aan de vakbond of RVA? Om mijn uitkering drie maanden stop te zetten en als zelfst in bijberoep te starten? Of hoe werkt dat?
ja, contacteer hiervoor je vakbond best. Jij zal natuurlijk, indien je geen tewerkstelling hebt, eerst in hoofdberoep starten...

Amy1984

#13 , 01 jul 2010 13:59

Ik kreeg dit antwoord:

ja, contacteer hiervoor je vakbond best. Jij zal natuurlijk, indien je geen tewerkstelling hebt, eerst in hoofdberoep starten...
U bedoelt nu eigenlijk bv één maand hoofdberoep (ik zeg maar iets) en dan overschakelen naar bijberoep? Maar dan verlies ik toch mijn rechten op uitkeringen?

Terug naar “Werkloosheid”