Werkeloosheidsuitkering geweigert

Brussel020
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Werkeloosheidsuitkering geweigert

#1 , 09 mar 2019 01:28

Beste

Ik heb een werkeloosheids uitkering aangevraagd op 25 januari. Sinds die datum ben ik ook volledig werkeloos en heb ik geen inkomen.

Nu moet je minimaal 312 dagen gewerkt hebben de afgelopen 21 maanden.

Ik kom uit volgens de rva op 300 dagen.

Naar mijn berekeningen klopt dit niet en ook volgens de vakbond klopt dit niet. Wij komen uit op 370 dagen.

Toch blijft de rva er bij dat het er maar 300 zijn en ik dus niet in aanmerking kom voor stempel geld. Nu start ik aankomende week met een opleiding van vdab en kan ik ook niet gaan werken. Zou de rva geen uitzondering maken voor die zogenaamde 12 dagen die ik dan volgens hun te kort kom? Heeft iemand hier ervaring mee?

Vriendelijke groet,
Brussel020

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 09 mar 2019 01:33

En dan wil Europa dat we (aan buitenlanders) werkloosheid uitbetalen na welgeteld 1 dag werken!
Waar is de logica?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 mar 2019 06:04

Hoe spijtig dat dit ook is maar de RVA gaat zeker geen uitzondering maken !!

Voorlopig ocmw gaan.en je een voorlopig leefloon aanvragen !.

Een TIP: ga eens langs bij een kringloop center en vraag hun 12 dagen werk, het zijn zij die zeer veel mensen zoals u die uit de boot vallen helpen aan hun dagen .

Nochtans er zijn systemen die je kunnen helpen hoor !!!!!
Ik zet dit in je privé berichten !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 mar 2019 10:32

Nu start ik aankomende week met een opleiding van vdab en kan ik ook niet gaan werken.
als er een werkaanbod komt gedurende die opleiding, is er mij geen wettelijke basis bekend dat u verbied om op het werkaanbod in te gaan.

als de vakbond op 370 dagen uitkomt moeten zij maar beroep aantekenen tegen die beslissing van de rva
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Brussel020
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 09 mar 2019 12:59

Dankuwel voor alle reacties.

Ik vraag mij af als ik nu inderdaad 12 dagen zou gaan werken ergens, krijg je dan nog wel met terug werkende kracht de overige dagen en maanden dat je gestempelt hebt betaald?

Brussel020
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 09 mar 2019 13:00

Ps. Ik kom van nederland. Dus de vreemdelingen dienst heeft mij verteld dat ik geen aanspraak mag doen op ocmw of leef loon anders trekken ze mijn e kaart in en moet ik weg uit belgie.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 09 mar 2019 15:45

Dankuwel voor alle reacties.

Ik vraag mij af als ik nu inderdaad 12 dagen zou gaan werken ergens, krijg je dan nog wel met terug werkende kracht de overige dagen en maanden dat je gestempelt hebt betaald?
NEEN zo werkt dit niet !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Mathieu Rutten

#8 , 11 mar 2019 14:36

Beste,

U kan best terug contact opnemen met uw vakbond om te bepalen wanneer u wel aan de voorwaarde van werkloosheidsuitkeringen voldoet en hoeveel dagen u nu nog moet bewijzen. Als de dagen bekend zijn, raad ik u aan om contact op te nemen met uw plaatselijk O.C.M.W. om uw situatie te bespreken en de de mogelijkheid te onderzoeken of u kan tewerkgesteld worden in het kader van art. 60§7.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Alkymos
Berichten: 5

#9 , 12 mar 2019 15:19

als je in 2018 minstens 6 maanden voltijds gewerkt hebt in België, dan heb je in 2019 recht op 12 betaalde verlofdagen (6-dagenstelsel). Die kunnen gebruikt worden om tot 312 dagen te komen. De uitkeringsaanvraag moet dan met 12 dagen opgeschoven worden ergens in februari.

Terug naar “Werkloosheid”