ik ben geschorst voor 13 weken. ik kan dit niet overleven.
Heb je ooit al eens gehoord van sociale zekerheid? Dat dient om te overleven. Je kunt ook gast worden in het klooster, dat is beter dan dood en zie het als een reis. Je kunt reizen in ruil voor onkruid wieden in een ver land. Er zijn nog veel mogelijkheden.
Ik vind dat ze wel heel rap te werk zijn gegaan, dat ze het niet voldoende vonden om je de minimum sanctie te geven of een verwittiging. Ze zaten te springen om je te schorsen (omdat je 10 jaar dopt, dat is het enige waar ze naar gekeken hebben). De problemen begonnen in het verlof als niemand thuis is en dan uitgerekend de dag na de nationale feestdag was het verhoor. Dat is om te zeggen: heel het land is tegen jou. Dat is om je te demotiveren en wijs te maken dat je niets kunt doen. Bij mij was het nog erger: alle data vielen samen met religieuze feestdagen, de advocaat van de RVA had een zeer religieuze naam en hij was voorzitter van de kerkfabriek. Het was alsof ik door God verwenst was en ze de duivel gingen uitdrijven. Ze stellen hun vijand altijd zo slecht mogelijk voor. Je mag je daar niet laten aan vangen.
Ondertussen is het nu duidelijk dat een advocaat een goede investering was geweest.
Nu moet je opletten: dit is maar een begin. Als ze over drie maand denken dat je niet in beroep gaat, dan krijg je een nieuwe uitnodiging en dan word je geschorst voor onbepaalde duur.
Op het eerste gezicht denk je dus: ik zal wel een manier vinden om hier doorheen te komen, maar de realiteit is dat je nu een deel van je rechten kwijt bent, want als je binnen de 12 maand weer geschorst bent dan is het voor onbepaalde duur en dan moet je eerst 468 dagen of zo werken voor je weer een uitkering krijgt (het hangt ook af van je leeftijd).
Ik kan moeilijk je huiswerk doen in jouw plaats. Mijn huishouden is zo al ingewikkeld genoeg. Je zit nu met de brokken en je zult er iemand moeten bijhalen om het op te lossen. Wie ga je er bijhalen:
- het OCMW,
- de vakbond,
- een (pro deo) advocaat,
- een VZW voor algemeen advies zoals een Sociaal Huis,
- teledienst (die zijn er niet alleen voor als je dood wilt, de meeste vragen gaan over gas en elektriciteit),
- een priester,
- degene die de morfinepleisters voorschrijft,
- je familie.
Je bent 9 jaar invalide geweest. Als je je zaken niet goed regelt gaan ze een voogd aanstellen. Dan heb je sowieso een advocaat aan je been, maar dat gaat er een zijn die bij voorbaat al je geld opmaakt.
Het beste is dus nu:
- een pro deo advocaat vragen (je zit nu zonder uitkering dus je hebt er sowieso recht op: het is gratis),
- naar het OCMW gaan (doe dat morgen al want als je wacht tot 1 augustus dan krijg je geen OCMW-uitkering voor juli),
- je kunt aan het OCMW ook een renteloze lening vragen die je dan achteraf terugbetaalt in kleine stukjes die worden afgehouden van je uitkering).
- zorg dat je je kleine facturen zoals elektriciteit en telefoon kunt blijven betalen want die sturen voor elke onnozelheid een deurwaarder. Laat eventueel zaken die je niet echt nodig hebt zoals telefoon en kabel afsluiten.