Geschorst wegens vreemde werkwijze van VDAB

Arkan
Topic Starter

#91 , 22 jul 2008 18:31

Ik heb geen bericht gekregen dat de RVA in beroep gaat. De termijn om in beroep te gaan is voorbij.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker34

#92 , 22 jul 2008 23:02

Ik heb geen bericht gekregen dat de RVA in beroep gaat. De termijn om in beroep te gaan is voorbij.
Dat is goed nieuws. Ik ben blij voor jou.

Het was misschien wel dom van mij om daar alleen naartoe te willen gaan. Door de medicatie lijd ik aan intellectuele vermoeidheid, intellectueel onvermogen. Mij ontbreekt het dan ook aan voldoende assertiviteit om voor mijzelf op te komen.

Wat is het toch vreselijk om naast uw gezondheidsproblemen ook nog eens financiële problemen te hebben.

Arkan, bedankt voor al jou raadgevingen, alsook voor jou modelbrieven. Groots!

Arkan
Topic Starter

#93 , 23 jul 2008 19:43

Als je geen kopie meer hebt van je brieven dan geraak je er normaal zo aan:

1) De VDAB stuurt een kopie van je brieven naar de RVA.
2) Je wordt geschorst.
3) Je advocaat tekent beroep aan bij de rechtbank met een verzoekschrift.
4) De rechtbank vraagt aan de RVA om een kopie van het dossier op te sturen naar de rechtbank.
5) De rechtbank stuurt een kopie van het dossier naar je advocaat.
6) Je advocaat stuurt een kopie van het dossier naar jou.
7) Als er nog iets moet gezegd worden dat niet in het verzoekschrift staat dan stelt je advocaat een conclusie op en dient die in bij de rechtbank. De advocaat van de RVA mag daar dan op antwoorden met een tegenconclusie enz.

Je kunt dus eigenlijk al beroep aantekenen, zelfs al heb je geen kopie meer van je brieven, als je het vooruitzicht hebt van ze dan later te krijgen.

Reclame

Arkan
Topic Starter

#94 , 23 jul 2008 19:54

Als je gebruik maakt van de wet op de openbaarheid van bestuur dan gaan ze direct steigeren want ze gaan denken dat je het aan een advocaat gaat geven.

Gebruiker34

#95 , 24 jul 2008 11:08

Bedoel je de uitnodigingsbrieven van de VDAB waarop je de reden van je afwezigheid kunt opgeven?

Arkan
Topic Starter

#96 , 25 jul 2008 17:41

Bedoel je de uitnodigingsbrieven van de VDAB waarop je de reden van je afwezigheid kunt opgeven?
Ze moeten alle brieven bijhouden die je hebt gestuurd naar de VDAB of de RVA.

Ze moeten een kopie bijhouden van alle brieven die ze je hebben gestuurd. Als dat een gewone uitnodiging is voor een vacature dan houden ze die waarschijnlijk alleen bij op de computer, maar daar kun je ook een kopie van vragen.

Bovendien moeten ze een lijst bijhouden van alle brieven die ze aangetekend hebben verstuurd.

Je mag ook een kopie vragen van je papieren bij de RVA:
Aan de directeur van de RVA
(adres)
(gemeente)

Geachte Heer Directeur,

Op basis van de wet op de openbaarheid van bestuur vraag ik de mededeling in afschrift van het proces-verbaal dat de RVA heeft opgesteld naar aanleiding van het bezoek van een inspecteur van de RVA op x/x/x.

Bij voorbaat dank ik u voor het goed gevolg dat u zult willen verlenen aan mijn verzoek.

Hoogachtend,

(handtekening)
(naam)
(adres)
(gemeente)
Als je naar een verhoor moet van de RVA en je krijgt daarna een brief die zonder meer zegt dat je niet geschorst bent, dan kun je een kopie vragen van het proces-verbaal van het verhoor, zodat je er misschien iets mee te weten komt.

Gebruiker34

#97 , 29 jul 2008 15:17

ik ben geschorst voor 13 weken. ik kan dit niet overleven.

Arkan
Topic Starter

#98 , 29 jul 2008 18:33

ik ben geschorst voor 13 weken. ik kan dit niet overleven.
Heb je ooit al eens gehoord van sociale zekerheid? Dat dient om te overleven. Je kunt ook gast worden in het klooster, dat is beter dan dood en zie het als een reis. Je kunt reizen in ruil voor onkruid wieden in een ver land. Er zijn nog veel mogelijkheden.

Ik vind dat ze wel heel rap te werk zijn gegaan, dat ze het niet voldoende vonden om je de minimum sanctie te geven of een verwittiging. Ze zaten te springen om je te schorsen (omdat je 10 jaar dopt, dat is het enige waar ze naar gekeken hebben). De problemen begonnen in het verlof als niemand thuis is en dan uitgerekend de dag na de nationale feestdag was het verhoor. Dat is om te zeggen: heel het land is tegen jou. Dat is om je te demotiveren en wijs te maken dat je niets kunt doen. Bij mij was het nog erger: alle data vielen samen met religieuze feestdagen, de advocaat van de RVA had een zeer religieuze naam en hij was voorzitter van de kerkfabriek. Het was alsof ik door God verwenst was en ze de duivel gingen uitdrijven. Ze stellen hun vijand altijd zo slecht mogelijk voor. Je mag je daar niet laten aan vangen.

Ondertussen is het nu duidelijk dat een advocaat een goede investering was geweest.

Nu moet je opletten: dit is maar een begin. Als ze over drie maand denken dat je niet in beroep gaat, dan krijg je een nieuwe uitnodiging en dan word je geschorst voor onbepaalde duur.

Op het eerste gezicht denk je dus: ik zal wel een manier vinden om hier doorheen te komen, maar de realiteit is dat je nu een deel van je rechten kwijt bent, want als je binnen de 12 maand weer geschorst bent dan is het voor onbepaalde duur en dan moet je eerst 468 dagen of zo werken voor je weer een uitkering krijgt (het hangt ook af van je leeftijd).

Ik kan moeilijk je huiswerk doen in jouw plaats. Mijn huishouden is zo al ingewikkeld genoeg. Je zit nu met de brokken en je zult er iemand moeten bijhalen om het op te lossen. Wie ga je er bijhalen:
- het OCMW,
- de vakbond,
- een (pro deo) advocaat,
- een VZW voor algemeen advies zoals een Sociaal Huis,
- teledienst (die zijn er niet alleen voor als je dood wilt, de meeste vragen gaan over gas en elektriciteit),
- een priester,
- degene die de morfinepleisters voorschrijft,
- je familie.

Je bent 9 jaar invalide geweest. Als je je zaken niet goed regelt gaan ze een voogd aanstellen. Dan heb je sowieso een advocaat aan je been, maar dat gaat er een zijn die bij voorbaat al je geld opmaakt.

Het beste is dus nu:
- een pro deo advocaat vragen (je zit nu zonder uitkering dus je hebt er sowieso recht op: het is gratis),
- naar het OCMW gaan (doe dat morgen al want als je wacht tot 1 augustus dan krijg je geen OCMW-uitkering voor juli),
- je kunt aan het OCMW ook een renteloze lening vragen die je dan achteraf terugbetaalt in kleine stukjes die worden afgehouden van je uitkering).
- zorg dat je je kleine facturen zoals elektriciteit en telefoon kunt blijven betalen want die sturen voor elke onnozelheid een deurwaarder. Laat eventueel zaken die je niet echt nodig hebt zoals telefoon en kabel afsluiten.

Gebruiker34

#99 , 29 jul 2008 18:43

De reden voor hun beslissing is de volgende:
U werd door de bemiddelingsdienst (VDAB) uitgenodigd om u daar aan te bieden op 19.06.2008 voor een gesprek. Vermits u zich niet aanbood werd u een tweede maal, met aangetekend schrijven van 24.06.2008, uitgenodigd om u vooralsnog aan te bieden binnen de 3 dagen. Einde citaat.

Commentaar:
Op de eerste uitnodiging heb ik wel degelijk gereageerd via het antwoordstrookje onderaan de brief. De reden voor mijn afwezigheid werd evenwel niet aanvaard.

Vervolgens beweren ze dus dat ze mij via aangetekende brief een tweede uitnodiging hebben gestuurd om mij alsnog opnieuw aan te bieden bij de VDAB. Dit is onwaar.

Commentaar:
De aangetekende brief in kwestie was een bekendmaking dat ik geschorst werd als werkzoekende en GEEN aangetekende verwittiging om mij vooralsnog aan te bieden bij de VDAB.

Ik ga samen met mijn dossierbeheerder van de vakbond proberen de beslissing van de RVA te laten herzien en anders voor de arbeidsrechtbank aanvechten
Laatst gewijzigd door Gebruiker34 op 29 jul 2008 22:08, 5 keer totaal gewijzigd.

Gebruiker34

#100 , 29 jul 2008 20:38

en ik had over twee maand nog een wasmachine en een koelkastje op krediet gekocht.

Gebruiker34

#101 , 30 jul 2008 07:40

Arkan, u hebt gelijk, ik moet wel actie ondernemen, anders word ik financieel geruïneerd voor de rest van mijn leven. En dat moet ik ten alle tijden trachten te voorkomen.

Als de vakbond mij niet wil verdedigen, dan ga ik rechtsbijstand vragen aan mijn verzekering. Een advocaat is dan ook gratis en bovendien mag ik vrijwel gelijk welke advocaat kiezen.

Gebruiker34

#102 , 30 jul 2008 10:04

Volgende week woensdag heb ik een afspraak met mijn dossierbeheerster van de vakbond. Intussen ga ik alle documenten opvragen bij de VDAB, zoals u mij aangeraden heeft, Arkan.

Arkan, bedankt om mij te helpen, hoor.

Ik zal ze eens vlug aanschrijven, ze, en ga dit doen via fax, kwestie van een bewijske te hebben.

Gebruiker34

#103 , 30 jul 2008 10:39

Arkan, ik heb haar verteld dat u de zaak gewonnen hebt op basis van de houding van de VDAB en RVA. Ze vroeg mij bij welke arbeidsrechtbank u die zaak gewonnen heeft. Zou u mij daarover iets kunnen vertellen, Arkan?

Alvast bedankt, hoor.

paling

#104 , 30 jul 2008 11:24

is het vonnis betekent ?

paling

#105 , 30 jul 2008 11:40

Arkan, u hebt gelijk, ik moet wel actie ondernemen,
ja actie ondernemen en na 10 jaar eens een paar weken werken (...)
als je in de buurt van antwerpen woont ga dan eens naar het aanwervingslokaal van de havenarbeiders afzetten om 7u 13u 14u30 en 15u15 lonen varieren daar tussen de 120 en 250euro per shift naargelang hetgeen u doet en wanneer , sommige zoals u doen dit al jaren een paar dikbetaalde dagen (dubbel shifts)per maand goed voor de portemoné en goed voor uw dossier .

Terug naar “Werkloosheid”