Geschorst wegens vreemde werkwijze van VDAB

Gebruiker34

#61 , 14 jul 2008 20:39

Het feit alleen al dat je bent uitgeschreven als werkzoekende betekent dat je hebt gezegd dat je niet meer wilt komen. Schrijf je zo snel mogelijk terug in
Heb ik onmiddellijk gedaan per telefoon en hiervan een bevestiging thuis toegestuurd gekregen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker34

#62 , 15 jul 2008 07:03

zz
Laatst gewijzigd door Gebruiker34 op 15 jul 2008 21:26, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruiker34

#63 , 15 jul 2008 07:53

[quote]
Laatst gewijzigd door Gebruiker34 op 15 jul 2008 21:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

Arkan
Topic Starter

#64 , 15 jul 2008 19:09

Een vakbondsafgevaardigde zal mij bijstaan tijdens dat gesprek. Maar ik weet niet goed of ik die hulp wel wil. De afgevaardigde komt bij mij niet goed over.

Ik krijg hem maar niet tot inzicht dat de VDAB mij op een onredelijk manier heeft geschrapt als werkzoekende. Een personeelslid van de RVA daarentegen kon mij wel volgen in mijn redenering en zij mij die uitleg ook te doen tijdens het gesprek met de directeur van de VRA.
Je kunt ook eens naar een kantoor van je vakbond in een naburige gemeente gaan.

De RVA gaat normaal je redenering niet willen volgen. Als ze rekening moeten houden met de brieven die ze vroeger hebben geschreven wordt het hen veel te ingewikkeld. Stel dat je weigert op een vacature in te gaan in Oosterzele en ze keuren het goed. Dan ga je in Stekene wonen, je krijgt dezelfde vacature en je weigert het. In principe moeten ze dan op dezelfde manier reageren, maar dat is hen allemaal veel te ingewikkeld. Dus zolang je de VDAB en de RVA tegenkomt ben je blootgesteld aan willekeur.

Ik kan jullie alleen maar aanraden van hen nooit tegen te komen en alles schriftelijk af te werken zodat je alles kunt bewijzen op papier.

Daarna geeft je je pak papier aan een advocaat die weet hoe het moet.

Dat kan je een paar honderd euro kosten, maar dat is nog altijd goedkoper dan geschorst worden.

Arkan
Topic Starter

#65 , 15 jul 2008 19:13

Nu hebben ze die reden niet meer aanvaard en werd ik bij aangetekende brief direct geschrapt als werkzoekende.
Het feit dat ze geen tweede uitnodiging hebben gestuurd is een detail waar ik niet te veel aandacht zou aan geven. Ik denk dat het niet wettelijk verplicht is.

Arkan
Topic Starter

#66 , 15 jul 2008 19:20

ik ga mij niet laten bijstaan door mijn vakbond. Als hij vind dat ik maar moet gaan werken en dat dit niet meer dan normaal is, dan is hij bij dat gesprek niet nodig. Om wat daar dan te doen misschien? Om samen met de directeur van de RVA in koor te zingen da’k moet gaan werken? Ik vermoed dat hij niet eens weet dat iemand met een 33%arbeidsongeschiktheid mag weigeren gecontroleerd te worden door de RVA inzake het zoekgedrag van de werkloze (artikel 59 bis, §1, vijfde lid van het KB van 25/11/91).

Ik heb geen vertrouwen in die persoon; die mag op zijn kabinet blijven. Ik zal me daar zelf wel gaan verdedigen. Wat jezelf doet, doe je meestal beter. En binnenkort veranderen van vakbond, ze.
Als je naar de RVA gaat kun je je lelijk verspreken. Je moet het zo slecht mogelijk opvatten. Je moet je voorstellen dat je wordt gehypnotiseerd in je slaap, dat ze je een ambetante vraag stellen en dat je het verkeerde antwoord geeft zonder dat je het doorhebt. Je moet niet denken dat je het gaat aankunnen. Het is beter om het aan een advocaat over te laten.

Arkan
Topic Starter

#67 , 15 jul 2008 19:22

En binnenkort veranderen van vakbond, ze.
Als je alles in hoog tempo gaat veranderen dan wordt het een soep, en dan wordt je te veel van de essentie afgeleid. Je kunt over een paar jaar nog veranderen.

Arkan
Topic Starter

#68 , 15 jul 2008 19:26

Voor je inschrijving als werkzoekende kun je aan de vakbond vragen om een afwijking aan te vragen op basis van je 33% blijvende arbeidsongeschiktheid. Als je daarvoor gelijk krijgt, en normaal duurt dat ongeveer drie dagen, dan valt eigenlijk al een reden weg om je te schorsen.
Weet u precies om welk type document het gaat, Arkan?
Een afwijking aanvragen bij de RVA.

Daarmee wordt bedoeld:

Je hebt nagelaten van je in te schrijven bij de VDAB, waardoor je geen recht meer hebt op uitkeringen, zelfs al krijg je voor rest gelijk van de RVA of de rechtbank, maar de RVA gaat dit door de vingers zien.

Het is dan alsof je wordt ingeschreven voor een periode in het verleden.

Het is zoals de regularisatie van een illegale woning.

Arkan
Topic Starter

#69 , 15 jul 2008 19:29

Aan de afgevaardigde van mijn vakbond moet ik zo’n document niet vragen, want die vind dat ik maar terug moet gaan werken. En die zijn er dan om u zogezegd te helpen. Ja, tarara!!!
Ik denk dat ze niet verplicht zijn van het in te vullen. In zo'n geval helpt het als je bij een partij bent die aansluit bij je vakbond. Je kunt dan ook een beroep doen op politiek dienstbetoon. Die typen bij de vakbond doen dikwijls aan politiek. Zo kun je nog wel eens iets regelen.

Het was te verwachten dat het hier ging op uitkomen.

Arkan
Topic Starter

#70 , 15 jul 2008 19:33

Wat jezelf doet, doe je meestal beter.
Je moet niet zo verlegen zijn om naar een advocaat te stappen. Als ze alleen maar naar de RVA moeten gaan in jouw plaats dan krijg je daar geen torenhoge rekening voor. Je moet het op voorhand vragen wat het gaat kosten (laat ons zeggen 100 tot 125 euro). Sommige advocaten rekenen zelfs niets aan om naar de RVA te gaan als ze denken dat je niet geschorst zult worden. Waarom zou je daarvoor riskeren van je dop te verliezen.

Je kunt het ook zo zien: hoeveel zou je willen betalen om de RVA niet te moeten tegenkomen?

Gebruiker34

#71 , 15 jul 2008 20:15

ik ga mij niet laten bijstaan door mijn vakbond. Als hij vind dat ik maar moet gaan werken en dat dit niet meer dan normaal is, dan is hij bij dat gesprek niet nodig. Om wat daar dan te doen misschien? Om samen met de directeur van de RVA in koor te zingen da’k moet gaan werken? Ik vermoed dat hij niet eens weet dat iemand met een 33%arbeidsongeschiktheid mag weigeren gecontroleerd te worden door de RVA inzake het zoekgedrag van de werkloze (artikel 59 bis, §1, vijfde lid van het KB van 25/11/91).

Ik heb geen vertrouwen in die persoon; die mag op zijn kabinet blijven. Ik zal me daar zelf wel gaan verdedigen. Wat jezelf doet, doe je meestal beter. En binnenkort veranderen van vakbond, ze.
Als je naar de RVA gaat kun je je lelijk verspreken. Je moet het zo slecht mogelijk opvatten. Je moet je voorstellen dat je wordt gehypnotiseerd in je slaap, dat ze je een ambetante vraag stellen en dat je het verkeerde antwoord geeft zonder dat je het doorhebt. Je moet niet denken dat je het gaat aankunnen. Het is beter om het aan een advocaat over te laten.
Ik loop vaak slaperig rond door de morfinepleisters. Ik heb namelijk eerst negen jaar op invaliditeit gestaan, nadien werd ik 33% arbeidsongeschikt verklaard. Maar ik ben even onbekwaam om terug in het arbeidscircuit opgenomen te worden.

Enfin, ik ga alleen naar de RVA en ga daar mijn medische problematiek uiteenzetten en we zien dan wel.
Laatst gewijzigd door Gebruiker34 op 15 jul 2008 22:24, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruiker34

#72 , 15 jul 2008 20:34

Als de RVA mijn uitkering zal schorsen, dan heb ik niet alleen gezondheidsproblemen, maar ook nog eens financiële problemen erbij. Of ik dan nog wel wil door gaan met mijn leven, weet ik niet.

Arkan
Topic Starter

#73 , 16 jul 2008 14:11

Als de RVA mijn uitkering zal schorsen, dan heb ik niet alleen gezondheidsproblemen, maar ook nog eens financiële problemen erbij. Of ik dan nog wel wil door gaan met mijn leven, weet ik niet.
Je moet het niet zo dramatiseren. De brieven van de VDAB en de RVA zijn altijd zeer pretentieus opgesteld, maar je ziet nu met mijn geval hoe het kan gaan.

Toen ik mijn brief van de tweede schorsing kreeg voor onbepaalde duur heb ik met een hartslagmeter geslapen omdat mijn hart trager en trager ging kloppen en ik dacht dat het stil zou vallen. Normaal is het 80 maar het ging naar 45. Toen ik de brief liet zien aan mijn advocaat stelde hij plots niets meer voor.

Als je er alleen voor staat, als je vergeet dat je een advocaat hebt en dat je in beroep kunt gaan dan ziet het er zeer slecht uit. Je mag het gewoon niet vergeten. Spreek het in op een bandje en draai het een hele dag.

Ga naar de eerste zitting van de pro deo advocaten van je gemeente en leg het uit. Zeg dat iemand anders op die manier al gelijk heeft gekregen van de rechtbank. Laat de tekst zien die ik hier gepost heb en die van het vonnis komt. Ze gaan je direct een advocaat geven.

Als je niet weet hoe het moet kun je nog naar een Justitiehuis waar ze gratis juridisch advies geven.

Je kunt ook vrijwillig naar de psychiatrie gaan, dan vragen ze voor jou OCMW-steun en een pro deo advocaat. Je mag dan op elk moment vertrekken. Van de VDAB en de RVA moet je je dan niets meer aantrekken.

Je gaat toch geen zelfmoord plegen voor het spastisch geschrijf van de VDAB en de RVA?

Over een jaar ga je er mee lachen.

Arkan
Topic Starter

#74 , 16 jul 2008 14:14

Ik loop vaak slaperig rond door de morfinepleisters. Ik heb namelijk eerst negen jaar op invaliditeit gestaan, nadien werd ik 33% arbeidsongeschikt verklaard. Maar ik ben even onbekwaam om terug in het arbeidscircuit opgenomen te worden.

Enfin, ik ga alleen naar de RVA en ga daar mijn medische problematiek uiteenzetten en we zien dan wel.
Ga naar een huisarts en vraag om een briefje te schrijven dat zegt dat je niet naar de RVA kunt gaan.

Je kunt ook vragen om je 66% arbeidsongeschikt te verklaren.

Je moet je niet zo laten doen.

Dokter Le Compte zei altijd: "Je moet op alle slakken zout leggen."

Hij bedoelt daarmee dat je gebruik moet maken van alle middelen die er zijn.

Arkan
Topic Starter

#75 , 16 jul 2008 14:28

Ik heb namelijk eerst negen jaar op invaliditeit gestaan, nadien werd ik 33% arbeidsongeschikt verklaard.
Normaal is het zo dat als je op invaliditeit staat, dat ze je dan een behandeling voorstellen. Als je de behandeling niet wilt volgen verlies je 10% van je uitkering. Maar als je de behandeling volgt dan willen ze niet toegeven dat het niets opbrengt, zodat ze dan beslissen om je invaliditeitspercentage te verminderen. Ik heb zo iemand gekend die was geboren met een halve heup en een half dijbeen, die tientallen keren is geopereerd en daarna wilden ze dus niet toegeven dat het niets opbracht: arbeidsgeschikt.

Ik zou in jouw geval niet twijfelen en naar het pro deo kantoor gaan.

Je moet zoeken met Google op "Bureau voor juridische bijstand" en je gemeente.

Bel er naar en vraag de openingsuren en ga er zo rap mogelijk naar toe.

Terug naar “Werkloosheid”