Geschorst wegens vreemde werkwijze van VDAB

Arkan
Topic Starter

#46 , 10 jul 2008 19:09

Het is aangeraden om een brief aan de VDAB aangetekend te versturen, maar dat is duur.

Je kunt je brief ook per fax versturen in een winkel. Dat is goedkoper. Ze kunnen dan niet ontkennen dat ze hem gekregen hebben en ze kunnen geen fax terugsturen.

Je kunt ook de brief zelf in de bus steken met twee getuigen er bij. Dat is nog goedkoper. Je schrijft dan het uur en de naam van de twee getuigen op een kopie van de brief die je bijhoudt. Kies je getuigen met een beetje zorg uit, geen ongeloofwaardige mensen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Arkan
Topic Starter

#47 , 10 jul 2008 19:10

Dat was de uitleg van de ombudsdienst:
Naar wij vernomen hebben, blijkt het de afspraak te zijn dat langdurig werkzoekenden moeten ingaan op een eerste uitnodiging van VDAB. Het is pas daarna, na voorlegging van een attest waaruit minstens 33 % arbeidsongeschiktheid blijkt, dat begeleiding kan geweigerd worden. Concreet betekent dit dat u op de uitnodiging van VDAB had moeten ingaan om vervolgens door te geven dat u wegens 33 % blijvende arbeidsongeschiktheid de cursus niet kan/zal aanvatten. De ombudsdienst wil u meegeven dat deze manier van werken weinig consistent is en dus tot misvattingen kan leiden.

Arkan
Topic Starter

#48 , 10 jul 2008 19:12

Dat is een deel van de uitleg van het vonnis:
Eiser ontving een antwoord op x/x/x met de volgende mededeling: hij had op de uitnodiging moeten ingaan en vervolgens moeten doorgeven dat hij minstens 33% blijvend arbeidsongeschikt was en de cursus dus niet kon aanvatten. Er werd verder meegegeven dat deze manier van werken weinig consistent was en tot misvattingen kon leiden.
De rechtbank is van oordeel dat, gezien de houding die vanaf 2004 tot en met februari 2007 (zie stukken eiser) zowel door de RVA als de VDAB werd aangenomen nadat eiser door de aangestelde geneesheer van de RVA in oktober 2004 als zijnde minstens 33% blijvend arbeidsongeschikt werd erkend, dient aangenomen te worden dat eiser zijn afwezigheid opnieuw voldoende heeft gerechtvaardigd.

Dit houdt echter niet in dat eiser ook nog in de toekomst zijn afwezigheid op dezelfde wijze kan rechtvaardigen. Thans is eiser immers zeer goed op de hoogte van de verplichtingen die hij dient na te komen.
Ik heb mijn brieven van de laatste 3 jaar bij het verzoekschrift moeten voegen, en daaraan zie je dus het belang van het bijhouden van je brieven. Het komt er op neer dat ik mijn gelijk heb gehaald doordat ik mijn papieren goed heb bijgehouden.

Toen ik begon te doppen kreeg ik op een jaar 20 brieven. “Hier is werk, wat vind je van zoiets?” “Lesgeven, interesseert u dat?” “Daar is een bijeenkomst van si en la, je zou eens kunnen gaan kijken.” Je smijt die brieven weg en je hoort er niet meer van. Ze maken je gewoon dat je niet moet reageren. Het volgende jaar kreeg ik er 10. Het volgende jaar kreeg ik er 1. “Speciaal voor mensen zoals u hebben we iets speciaals bedacht dat begint met het oriëntatiecentrum.” Dan hadden ze met gele markeerstift aangeduid: “Als u hier niet op reageert dan kunt u uw uitkering verliezen.” Als je dan niet reageert dan heb je gedaan wat ze je gewoon hebben gemaakt. Zo worden de meesten geschorst: ze hebben niet gereageerd op een aanbieding voor werk of opleiding. Ze kunnen dus in principe voor de rechtbank gelijk krijgen door te zeggen: hier zijn de 30 brieven waarop ik niet heb gereageerd en ze hebben er niets op gezegd. Het probleem is dan dat ze die 30 brieven hebben weggesmeten. Nu is hun situatie herleid tot: “U was afwezig op een gesprek.” Werkloos door eigen schuld.

Reclame

Arkan
Topic Starter

#49 , 10 jul 2008 19:13

Dat zijn de 10 geboden om je papieren bij te houden:

1) Je moet zo vroeg mogelijk beginnen met je papieren systematisch bij te houden.

2) Je moet alles knippen en plakken totdat het op A4 formaat is.

3) Er zijn drie soorten geschriften die je moet bijhouden:
- brieven die bij je toekomen,
- kopies van brieven die je verstuurt,
- nota's.

4) Op elk geschrift schrijf je direct in de rechterbovenhoek van elk blad de datum.

5) Elk blad moet genummerd zijn. Dat nummer schrijf je onder de datum. Als het maar 1 blad is dan schrijf je 1/1. Als het er 3 zijn dan schrijf je 1/3, 2/3 en 3/3. Enz.

6) Elk geschrift komt in een plastieken documentbeschermer in een map, gesorteerd in omgekeerde volgorde. Dat is het gemakkelijkste om toe te voegen en terug te vinden. Het nieuwste geschrift ligt dus van boven.

7) Vooraan steek je een index in een documentbeschermer. Hou deze index bij op papier, niet op de computer! In de rechterbovenhoek van elk blad schrijf je direct de datum en 1/1. Je schrijft bovenaan het eerste blad "Index". Voor elk geschrift schrijf je een lijntje zoals "Brief van de VDAB over AapMiesNoot BVBA van 1/4/08 (2 blz)". Als het blad vol is op 1/5/08 dan schrijf je vanonder "(wordt vervolgd op 1/5/08)" en dan begin je een nieuw indexblad. Als de datum van het eerste blad 1/3/08 is dan schrijf je bovenaan "Index (vervolg 1 van 1/3/08)". Als het tweede blad vol is op 1/7/08 dan schrijf je vanonder "(wordt vervolgd op 1/7/08)" en dan begin je een derde indexblad met bovenaan "Index (vervolg 2 van 1/5/08)" enz.

8) Als je een dik pak hebt, dan controleer je of de bladen overeenkomen met de index. Dan steek je alles in de juiste chronologische volgorde. Tussenvoegen of weglaten of de volgorde veranderen kun je nog doen als je de index herschrijft. Er moet een voorblad en een achterblad aan zitten. Na het voorblad komt de index. Dan lijm je alles aan elkaar tot een boek. Dan nummer je de bladen in de rechteronderhoek. Tel daarna de bladen op de index. Als het niet klopt dan zoek je uit waar je mis was en dat schrijf je er bij. Dan schrijf je op de voorkant het onderwerp zoals "Dop" of "Huur", dan de datum van het eerste en het laatste geschrift. Daaronder zet je het aantal bladzijden.

9) Nu doe je ongeveer hetzelfde voor je boeken. Op de rug van elk boek schrijf je een nummer. In een schrift noteer je voor elk boek een lijntje waarop hetzelfde staat als op het voorblad van het boek, met het nummer voor de marge. In de rechterbovenhoek van de schrift komt de beschrijving "Index".

10) Nu doe je ongeveer hetzelfde voor je schriften. In een schrift komt de beschrijving van je schriften zoals "Index", "Project", "Hobby", "Onderdelen". Dat is je Master Index. Van daaruit kun je alles terugvinden dat je hebt. Zo kun je controleren dat je alles nog hebt.
Laatst gewijzigd door Arkan op 10 jul 2008 19:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Arkan
Topic Starter

#50 , 10 jul 2008 19:14

Het is aan te raden van vroeg te beginnen met het ordenen van je archief. Ik ben er aan begonnen toen ik 6.000 bladzijden had. Nu houd ik 12.000 bladzijden bij. Je ziet dat doppen en een huis huren behoorlijk ingewikkeld is.

Meer over de ingewikkeldheid en de decadentie van de samenleving vind je in "De toekomst van het ouder worden" van Northcote Parkinson en Dr Lecompte. Als een administratie te groot wordt en zo ver van de mensen afstaat dat de communicatie per brief verloopt dan heeft de zaak de neiging van te ontsporen.

Het is uitgerekend op de dag dat ik geschorst ben dat Dr Lecompte is gestorven.

Arkan
Topic Starter

#51 , 10 jul 2008 19:15

Ik zie dat Walter X is beginnen typen op 1/7/08.

1 juli is een populaire datum om geschorst te worden. Het is dan verlof. Je gaat hulp zoeken maar er is niemand thuis.

Vooral als ze weten dat ze geen poot hebben om op te staan maak je veel kans om geschorst te worden op 1 juli.

Bij de VDAB en de RVA zitten van die idiots savants die de kalender kunnen uitrekenen. Je krijgt een brief en stuurt een terug. Nu komt er een boze brief. Je stuurt een terug maar uit het antwoord blijkt dat ze hem niet hebben gekregen dus je stuurt hem nog eens. Ze vragen om te bellen maar je steekt een brief in de bus. Nu is het kersttijd. Je hebt cadeautjes gekocht en lekker eten om klaar te maken. Je hebt vrienden uitgenodigd voor kerstdagavond. Ding dong! Er is een aangetekende zending. U bent uitgenodigd bij de RVA op 3 januari.

Arkan
Topic Starter

#52 , 10 jul 2008 19:18

Ik vind de ganse redenering rond de werklozen een misvatting.

De normale gang van zaken is de vrije markt. Een bedrijf vraagt een werknemer en biedt hem geld aan om hem binnen te halen. Als dat zwaar, vervelend of lastig werk is dan zal hij meer moeten bieden.

Doordat je je uitkering kunt verliezen verandert de zaak. Je moet werk aannemen, zelfs al is het zwaar, vervelend of lastig en een laag loon.

Nu zijn er bedrijven die de redenering omkeren. Ze houden de lonen kunstmatig laag en bellen naar de VDAB: “Stuur er ons nog zoveel.”

Dan zijn er nog de verwaande bedrijven: “Nu mag deze terug een jaar doppen.”

Sommige mensen zijn tevreden met een bestaansminimum. Daarom hebben ze het leefloon uitgevonden dat je kunt verliezen.

De betere oplossing zou zijn om iedereen het recht te geven op een relatief laag inkomen dat hij niet kan verliezen, bijvoorbeeld 600 euro. Daarna ben je dan gemotiveerd om te gaan werken doordat ze er geld moeten voor geven. Het lastige werk waarvoor er weinig kandidaten zijn zal dan duur moeten betaald worden. Dat is de vrije markt.

Er is een tendens om alle uitkeringen afhankelijk te maken van een continue inspanning. Als je kindergeld wilt dan moet je rapport goed zijn enz. De mensen vatten tegenwoordig alles professioneel op. Er hangt geld van af, dus het wordt niet getolereerd dat je je loopt te amuseren. Daardoor wordt alles een soort van werk. Ironisch genoeg is werkloos zijn nu ook een vorm van werk. Juist zoals je kunt ontslagen worden op je werk wegens een negatieve houding kun je nu ook bij de VDAB buitenvliegen wegens geen positieve houding.

Het verliezen van je uitkering is een speciale vorm van decadentie. Er zijn nu rond de 50 tewerkstellingsmaatregelen zoals activering zoekgedrag die niet hebben geleid tot meer tewerkstelling, maar waarvan ze nu toegeven dat ze dienen om meer te schorsen. Nu wordt niet iedereen evenveel geschorst. Er zijn werklozen die een beetje speciaal zijn en voor hen worden de uitkeringen verhoogd, zodat ze hun huis kunnen afbetalen en met een auto kunnen blijven rijden. Aan hen worden niet te veel vragen gesteld, want het feit dat ze een huis hebben, getrouwd zijn of kinderen hebben bewijst dat ze willen werken. Degenen die niet speciaal zijn hebben dan eerder een negatieve houding e.d. Het is een van de schema's van de overheid om het privéleven van de mensen te regelen door hen te belonen of te straffen voor hun gedrag. Je mag bijvoorbeeld homo zijn, maar dan heb je geen positieve houding. Hetzelfde zien we bij de bedrijven. De nadruk die wordt gelegd op het curriculum vitae zou je op zijn minst verdacht moeten vinden. Wat kan het iemand schelen dat ik naar de lagere school of zelfs de middelbare school ben geweest? Wat kan het iemand schelen dat ik 20 jaar geleden een jaar voor AapMiesNoot BVBA heb gewerkt? Stel dat ik Germaanse heb gevolgd, dat ik een jaar les heb gegeven in Duits, dat ik 15 jaar triatlon heb gedaan en dat ik dan mijn Duits ben vergeten. Dan vindt de VDAB dat magazijnier een passende job is. Waarom zou ik dan een curriculum vitae opstellen? Het dient om het privéleven van de mensen te regelen door hen te belonen of te straffen voor hun gedrag. Het curriculum vitae zou moeten worden verboden.

Zo krijgen we een vreemde samenhang waarbij het privéleven van de mensen wordt geregeld door de staat en een paar grote bedrijven.

Ze zouden tijdens een sollicitatie moeten zeggen: “Toon mij wat je NU kunt” want je mag nog proberen van het verleden vast te leggen met rapporten, wedstrijden, eretekens en frutsels, het verleden bestaat niet meer.

Gebruiker34

#53 , 11 jul 2008 12:17

Arkan, bedankt voor uw waardevolle adviezen.

Deze maand word ik uitgenodigd voor een gesprek bij de RVA (datum is al bepaald) in verband met de transmissie.

Ik zal mij daar moeten met reden omkleden waarom ik door de VDAB ten onrechte werd geschrapt als werkloze. Waar ik nu bang voor ben is, dat ze mij ook vragen gaan stellen over mijn zoekgedrag naar werk, bijvoorbeeld: heb je al gesolliciteerd? Enz. Enz. Kan ik, als 33% rva arbeidsongeschikte, weigeren daarop in te gaan als ze die weg zouden inslagen, denk je?

sonny

#54 , 12 jul 2008 18:00

ik zit in hetzelfde geval, ik heb ook een aanvraag gedaan bij de vdab om bij de rva dokter te gaan. Maar als je die papieren goed gelezen hebt dan staat het er duidelijk op. Bij een medische vrijstelling van 33 % voor bepaalde werken die je dus niet meer kunt doen wegens je ziekte of aandoening ben je wel nog aangemeld voor de arbeidsmarkt!!De vdab zoekt dan werk die je wel aankunt, en als ze je oproepen dan moet je gaan en daar kan je nog bespreken of je dat werk aankunt die ze je aanbieden, vind je van niet, dan moet je wel de reden opgeven dan mag je weigeren en die reden vermelden ze dan in je dossier. Maar ook je jaren dienst tellen mee, ik heb 32 jaar gewerkt, dan kunnen ze al niet zeggen dat ik nooit gewerkt heb buiten mensen die maar een paar jaar gewerkt hebben, daar houden ze toch rekening mee.

Arkan
Topic Starter

#55 , 14 jul 2008 18:18

Arkan, bedankt voor uw waardevolle adviezen.

Deze maand word ik uitgenodigd voor een gesprek bij de RVA (datum is al bepaald) in verband met de transmissie.

Ik zal mij daar moeten met reden omkleden waarom ik door de VDAB ten onrechte werd geschrapt als werkloze. Waar ik nu bang voor ben is, dat ze mij ook vragen gaan stellen over mijn zoekgedrag naar werk, bijvoorbeeld: heb je al gesolliciteerd? Enz. Enz. Kan ik, als 33% rva arbeidsongeschikte, weigeren daarop in te gaan als ze die weg zouden inslagen, denk je?
De datum is normaal 40 dagen na de afwezigheid.

Ongeveer tien dagen op voorhand krijg je de uitnodiging van de RVA. Daarin staat waarover je uitleg gaat moeten geven.

Je bent best dat je met een kopie van je papieren naar een advocaat of de vakbond stapt en vraagt om in je plaats te gaan. De vakbond doet het gratis. Dan kunnen ze je ook geen vragen stellen die niet te maken hebben met de reden van de uitnodiging. Je moet ook bedenken dat als je gaat, dat je dan een uur wordt opgesloten met een RVA-inspeceur en dat is zeer onaangenaam.

Als je brieven hebt van vroeger waaruit blijkt dat je een reden voor afwezigheid hebt opgegeven en dat ze die hebben aanvaard, dat je nu dezelfde reden hebt opgegeven en dat ze die hebben verworpen, dan gaan ze niet veel kunnen doen.

In alle geval moet je reageren op de uitnodiging van de RVA. Als je zeker bent van je zaak mag je ook een brief sturen met alle kopies er bij.

Veel gaat afhangen van de manier waarop je je weigering hebt geformuleerd en van de brieven die je hebt bijgehouden.

Het feit alleen al dat je bent uitgeschreven als werkzoekende betekent dat je hebt gezegd dat je niet meer wilt komen. Schrijf je zo snel mogelijk terug in. Soms sturen ze een brief om te zeggen dat je je persoonlijk moet aanbieden om in te schrijven. Dan heb je dus hetzelfde probleem van ongelegen vragen die ze gaan stellen. Het is dan beter om in te schrijven via dossiermanager van www.vdab.be en vergeet dan niet van je inschrijvingsbewijs uit te printen, en geef het af aan de vakbond. Als je nog geen login en paswoord hebt van dossiermanager dan kun je een brief schrijven naar de VDAB om het te vragen en dan sturen ze dat op een paar dagen op.

Je moet nu vooral oppassen omdat ze je willen schorsen voor twee redenen:
1) je was afwezig.
2) je was niet ingeschreven als werkzoekende.

Voor je inschrijving als werkzoekende kun je aan de vakbond vragen om een afwijking aan te vragen op basis van je 33% blijvende arbeidsongeschiktheid. Als je daarvoor gelijk krijgt, en normaal duurt dat ongeveer drie dagen, dan valt eigenlijk al een reden weg om je te schorsen.

Arkan
Topic Starter

#56 , 14 jul 2008 18:29

Ik heb nog eens over nagedacht over de schorsing van Walter X.

Ik denk dat de VDAB nooit verplicht is om een brief aangetekend te versturen. Als de VDAB een aangetekende uitnodiging stuurt dan is dat denk ik om te voorkomen dat je zult zeggen dat je niets hebt gekregen.

Ik denk dat als je advies vraagt aan de ombudsdienst dat ze gaan zeggen dat het gebruikelijk is dat de VDAB een tweede uitnodiging stuurt, maar dat ze geen fout hebben gemaakt omdat het niet wettelijk verplicht is. Maar als ze voor zichzelf een intern reglement bedenken dat het verplicht maakt, dan is het in feite wel verplicht.

Daarvoor kun je dus gelijk krijgen van de ombudsdienst.

Ze weten bij de VDAB ook dat je klacht kunt indienen bij de ombudsdienst, dus meestal gedraagt de VDAB zich zodanig dat het antwoord van de ombudsdienst zal zijn: "VDAB heeft geen fout gemaakt door dat door te geven aan de RVA."

Een probleem met de ombudsdienst is dat je het advies gaat krijgen na de zitting bij de RVA. Maar het kan dan nog dienen als je in beroep wilt gaan.

Eigenlijk zou je de klacht bij de ombudsdienst moeten indienen van zodra de VDAB moeilijk doet.

Stel dat je een boze brief krijgt van de VDAB. Ze wachten een maand om het door te geven aan de RVA, en die doen er een maand over om de brief te openen. Tien dagen later moet je er zijn. Dan is 70 dagen wel voldoende om een klacht te sturen naar de ombudsdienst en dan heb je het antwoord voordat je naar de RVA gaat.

Arkan
Topic Starter

#57 , 14 jul 2008 18:30

De eerste keer dat ik werd geschorst kreeg ik gewoon een brief van de VDAB die zei dat ze het gingen doorgeven aan de RVA, en er zat een formulier bij om klacht in te dienen bij de ombudsdienst.

De tweede keer stuurden ze mij een tweede uitnodiging en daarna een brief om te zeggen dat ze het hadden doorgegeven aan de RVA.

De derde keer stuurden ze mij een brief om te zeggen dat als ik afwezig ging zijn dat ze het gingen doorgeven aan de RVA, daarna nog een brief om te zeggen dat ze het hadden doorgegeven en er zat een formulier bij om klacht in te dienen bij de ombudsdienst.

Arkan
Topic Starter

#58 , 14 jul 2008 18:40

Je moet ook oppassen dat je je niet laat vangen aan formulieren:

1) De formulieren van de VDAB en de RVA zijn altijd zodanig opgesteld dat ze de indruk wekken dat je altijd opnieuw een attest moet indienen dat zegt dat je 33% blijvend arbeidsongeschikt bent.

De bedoeling is dat je denkt dat je geen nieuw attest gaat krijgen omdat de omstandigheden zijn veranderd, en dat je je privileges opgeeft. Het reglement voor 33% blijvend arbeidsongeschikt is een voorkeursbehandeling. Dat willen ze je afpakken.

Van zodra de RVA-dokter het heeft vastgesteld of van zodra je een attest hebt ingediend moet je het nooit meer bewijzen, behalve als je gaat werken. Van zodra je een dag werkt heb je namelijk bewezen dat je arbeidsgeschikt bent. Ik heb dat eens ergens gelezen maar ik weet het niet meer zo goed. Kun je je 33% blijvende arbeidsongeschiktheid verliezen door weer te gaan werken of is het de 66% arbeidsongeschiktheid?

2) Het volgende formulier durven ze bij het bericht van schorsing steken maar dat moet je niet invullen:

Afbeelding

Afbeelding

Ze mogen je vragen of je in beroep zult gaan maar je bent niet verplicht om dat te zeggen. Je hebt het recht om er drie maand over na te denken.

Het is natuurlijk een raar formulier. Het wekt de indruk dat je moet zeggen of je in beroep gaat, anders zul je uitgeschreven worden als werkzoekende.

Trouwens, als je zegt dat je niet in beroep zult gaan, dan mag je het toch nog doen, dus heeft het geen zin om er naar te vragen.

Arkan
Topic Starter

#59 , 14 jul 2008 18:48

ik zit in hetzelfde geval, ik heb ook een aanvraag gedaan bij de vdab om bij de rva dokter te gaan. Maar als je die papieren goed gelezen hebt dan staat het er duidelijk op. Bij een medische vrijstelling van 33 % voor bepaalde werken die je dus niet meer kunt doen wegens je ziekte of aandoening ben je wel nog aangemeld voor de arbeidsmarkt!!De vdab zoekt dan werk die je wel aankunt, en als ze je oproepen dan moet je gaan en daar kan je nog bespreken of je dat werk aankunt die ze je aanbieden, vind je van niet, dan moet je wel de reden opgeven dan mag je weigeren en die reden vermelden ze dan in je dossier. Maar ook je jaren dienst tellen mee, ik heb 32 jaar gewerkt, dan kunnen ze al niet zeggen dat ik nooit gewerkt heb buiten mensen die maar een paar jaar gewerkt hebben, daar houden ze toch rekening mee.
33% arbeidsongeschikt wil zeggen dat je vermogen om te verdienen is gezakt tot 2/3. Als je dus vroeger 60.000 fr kon verdienen dan is dat nu nog 40.000 fr. Dat heeft dus niets te maken met het soort werk.

Gebruiker34

#60 , 14 jul 2008 20:09

[quote].
Laatst gewijzigd door Gebruiker34 op 15 jul 2008 21:26, 3 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Werkloosheid”