Arkan, bedankt voor uw waardevolle adviezen.
Deze maand word ik uitgenodigd voor een gesprek bij de RVA (datum is al bepaald) in verband met de transmissie.
Ik zal mij daar moeten met reden omkleden waarom ik door de VDAB ten onrechte werd geschrapt als werkloze. Waar ik nu bang voor ben is, dat ze mij ook vragen gaan stellen over mijn zoekgedrag naar werk, bijvoorbeeld: heb je al gesolliciteerd? Enz. Enz. Kan ik, als 33% rva arbeidsongeschikte, weigeren daarop in te gaan als ze die weg zouden inslagen, denk je?
De datum is normaal 40 dagen na de afwezigheid.
Ongeveer tien dagen op voorhand krijg je de uitnodiging van de RVA. Daarin staat waarover je uitleg gaat moeten geven.
Je bent best dat je met een kopie van je papieren naar een advocaat of de vakbond stapt en vraagt om in je plaats te gaan. De vakbond doet het gratis. Dan kunnen ze je ook geen vragen stellen die niet te maken hebben met de reden van de uitnodiging. Je moet ook bedenken dat als je gaat, dat je dan een uur wordt opgesloten met een RVA-inspeceur en dat is zeer onaangenaam.
Als je brieven hebt van vroeger waaruit blijkt dat je een reden voor afwezigheid hebt opgegeven en dat ze die hebben aanvaard, dat je nu dezelfde reden hebt opgegeven en dat ze die hebben verworpen, dan gaan ze niet veel kunnen doen.
In alle geval moet je reageren op de uitnodiging van de RVA. Als je zeker bent van je zaak mag je ook een brief sturen met alle kopies er bij.
Veel gaat afhangen van de manier waarop je je weigering hebt geformuleerd en van de brieven die je hebt bijgehouden.
Het feit alleen al dat je bent uitgeschreven als werkzoekende betekent dat je hebt gezegd dat je niet meer wilt komen. Schrijf je zo snel mogelijk terug in. Soms sturen ze een brief om te zeggen dat je je persoonlijk moet aanbieden om in te schrijven. Dan heb je dus hetzelfde probleem van ongelegen vragen die ze gaan stellen. Het is dan beter om in te schrijven via dossiermanager van
www.vdab.be en vergeet dan niet van je inschrijvingsbewijs uit te printen, en geef het af aan de vakbond. Als je nog geen login en paswoord hebt van dossiermanager dan kun je een brief schrijven naar de VDAB om het te vragen en dan sturen ze dat op een paar dagen op.
Je moet nu vooral oppassen omdat ze je willen schorsen voor twee redenen:
1) je was afwezig.
2) je was niet ingeschreven als werkzoekende.
Voor je inschrijving als werkzoekende kun je aan de vakbond vragen om een afwijking aan te vragen op basis van je 33% blijvende arbeidsongeschiktheid. Als je daarvoor gelijk krijgt, en normaal duurt dat ongeveer drie dagen, dan valt eigenlijk al een reden weg om je te schorsen.