Geschorst wegens vreemde werkwijze van VDAB

JPV
Juridisch actief: Ja

Re: Geschorst wegens vreemde werkwijze van VDAB

#196 , 07 jun 2011 07:54

Een ziekte is niet per definitie iets wat je weerhoudt om te gaan werken. Iemand die een huidaandoening heeft, is niet noodzakelijk beperkt in zijn werkmogelijkheden (wat niet wil zeggen dat dit altijd het geval is). Pas indien je functionele beperkingen hebt, kan je idd zeggen dat medische problemen belangrijker zijn dan werk vinden, als je er nu eenmaal voor kiest om werkloosheidsuitkeringen aan te vragen (wat geen verplichting is).

De medische kosten zijn even duur of je nu een opleiding volgt of niet. Bij een opleiding krijg je nog een extra premie die de (vervoers)kosten van de opleiding dekt. Die 52 euro kan je bij financiële problemen ook voorgeschoten worden. Financiële kost is dus zeker geen argument.

Winston
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
piezewies

#197 , 07 jun 2011 13:24

ik praat niet van fysich , ik praat van mentaal niet in orde en die 52 euro die ik anders kwijt ben voor die opleiding kan ik wel opsparen voor mijn medische kosten, dus 52 euro meer op mijn rekening of minder is wel een groot verschil; en van premie moet je niet praten, die opleiding word idd vergoed ja, maar kan dat wel eerst uit mijn zak betalen. dan moet de vdab maar een brief opmaken miet al mijn kosten: oa mijn lening, rekeningen, medische kosten, en daar moet bij staan als ik financiele problemen geraak door hun dat zij verantwoordelijk zijn.

piezewies

#198 , 07 jun 2011 15:05

juist contact opgenomen met de vdab, die onkosten vergoeding kan niet voor geschoten worden, wij zijn geen bank kreeg ik als antwoord.

Reclame

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#199 , 07 jun 2011 15:15

Om eerlijk te zijn, ik vind dat hier veel "arbeidsongeschikten" erg goed hun weg vinden in reglementeringen / wetgeving / internet... Dit zijn allemaal eigenschappen waardoor je net WEL bepaalde vormen van arbeid zou kunnen uitvoeren.

Op één van de eerste pagina's stond: "Ze willen ONS GELD afnemen." Mijn haren gingen overeind staan. Als je niet werkt, wordt er geld AAN JOU GEGEVEN. MIJN geld, onder andere. Het is een gunst dat je toch nog een uitkering krijgt! In vele (zelfs "beschaafde") landen, zou je je plan kunnen trekken. Sorry, hoor, maar ik ken ook personen die al jaren thuis zitten als "arbeidsongeschikt", maar als het een beetje goed weer is wel zitten te klussen / timmeren / verbouwen aan hun huis / tuin / enz... Als je dan als fulltime werkende mens, wiens loon gehalveerd wordt door belastingen en "sociale bijdragen" moet te horen krijgen dat we langer zullen moeten werken op de sociale zekerheid te blijven betalen, dan stoten threads als deze me echt tegen de borst.

In deze tijden van crisis moet iedereeen die KAN werken, GAAN werken. Punt andere lijn! Dit soort sociale zekerheid, waabij het sociale vangnet een hangmat geworden is voor velen, is niet meer houdbaar! Ik geef de RVA groot gelijk dat ze uitkeringen stoppen van mensen die nog wel één of andere vorm van arbeid zouden kunnen doen, maar het gewoon weigeren.

Ik zou op mijn 65e, na meer dan 40 jaar hard werken, nog graag een pensioen hebben. Als we verder gaan zoals nu, zit dat er niet meer in, vrees ik.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

mava105

#200 , 07 jun 2011 15:29

Ben het voor 2000 % eens mat wat Gebruiker21 schreef. Zie ook veel mensen die hier in de buurt klussen, en waarvan ik weet dat ze al maanden, zoniet jaren op de ziekenkas staan, of zogezegd geen werk vinden.
Een vriendin van mijn vrouw, die ergens zo'n onmogelijk diploma aan de KUL heeft behaald, dat ze maar geen werk vindt omdat er geen voor bestaat, kloeg enige tijd geleden omdat de solden al begonnen waren, en ze nog steeds niet haar werklozensteun had getrokken (ze was al meer dan 2 jaar zonder werk)
Het zijn de vakbonden die altijd maar eisen, maar als er eens een paar minuten langer gewerkt moet worden per dag leggen ze de boel plat.
Ben dus 100 % voor de herziening van de sociale zekerheid. (naar onderen dan)

mava105

#201 , 07 jun 2011 16:00

Mijn echtgenote liet me zoeven nog weten dat deze persoon doelbewust deze studierichting had gekozen omdat ze wist dat werkaanbod in die richting zeer miniem was. Kon ze de kinderen opvangen.
Waarom wordt deze studierichting dan niet afgeschaft door de universiteiten?

piezewies

#202 , 07 jun 2011 16:04

ben ik mee akoord ja, maar niet idereen over de zelfde kam scheren, enigste wat ik heb is mijn stempelgeld, ken er ook die invalditeit trekken en niks mankeren. daar ben ik ook niet mee akkoord en wie moet daar voor boeten, mensen zoals ik en andere die wel iets mankeren en mijn medische problemen daar heb ik ook niet achtergevraagd. tenslotte ik heb altijd gewerkt nooit niet gestempeld, dus niet iedereen over de zelfde kam scheren, ik ben medisch aan den dop gezet door adviseur.en bij klussen oa enzo doe ik al zeker niet en zeker niet mijn rugproblemen. en ik lees hier werk uitvoering? ga jij maar eens voor werk zien met rugproblemen, ik kan er van meespreken, ofwel is het we zullen wel bellen of wel ist als jii rugproblemen hebt kunnen wij met u ni!ks doen, tis heel simpel als je iets mankeert ben je afgeschreven voor de arbeidsmarkt zo simpel is dat want die werkgevers gaan dat risico niet nemen.

Gebruiker21

#203 , 07 jun 2011 16:35

piezewies, je moet een onderscheid maken tussen werk ZOEKEN en werk VINDEN. Ik zal nooit beweren dat sommige mensen moeilijker werk zullen vinden. Ik heb ook niets tegen mensen die al jaren niet werken, maar wel al die jaren op zoek zijn naar werk en ook effectief gaan solliciteren.

Sorry hoor, maar bij mijn vorige werkgever, werkte een jognen met een vrij hoge graad van autisme. Hij wou niet met de wagen rijden (drukke verkeer kon hij niet aan), werd niet naar klanten gestuurd omdat hij zich daar niet op zijn gemak voelde. Maar hij deed zijn werk uitstekend. Die persoon kon ook thuis zitten en van zijn zoveel procent werkonbekwaamheid "genieten", maar hij zocht... en vond uiteindelijk ook werk. Wees maar zeker dat hij het volle respect kreeg van al zijn collega's.

Iemand uit de straat hier is verlamd vanaf het middel. Maar gaat wel elke dag met het openbaar vervoer naar zijn werk! mij maak je niet wijs dat deze persoon geen 33% werkonbekwaamheid kan krijgen als hij wil. Maar hij WIL niet. Hij wil WERKEN.

Kom dus niet af met: "ik ga niet solliciteren want ik vind toch geen werk." Wie werk ZOEKT, VINDT ook werk. Dat het lang kan duren, besef ik wel, maar velen nemen zelfs niet de moeite om te ZOEKEN.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Gebruiker21

#204 , 07 jun 2011 16:42

Een vriendin van mijn vrouw, die ergens zo'n onmogelijk diploma aan de KUL heeft behaald, dat ze maar geen werk vindt omdat er geen voor bestaat.
Laat me raden: gewoon aan de band gaan staan in een fabriek is te goed voor madam. Ik ken burgerlijk ingenieurs die in de fabriek zetels in auto's vijzen, in afwachting van een job naar hun diploma. Dat noem ik pas werkbereidheid!

Inderdaad: afzwakken die sociale zekerheid. De uitkeringen mogen wat mij betreft gerust dezelfde blijven, alleen moet je ze pas krijgen als je er echt RECHT op hebt. Sorry, maar ik heb ook af en toe pijn in de nek en onderrug. Maar geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt om me daarvoor "arbeidsongeschikt" te laten verklaren.

piezewies

#205 , 07 jun 2011 17:23

wie zegt dat ik niet willen werken? heb ik niet beweerd, ik wil eerst mijn medische problemen in orde krijgen dat is niet zelfde dan niet willen werken, volgens jullie. en trouwens ik ben al 33% arbeidsongeschikt via rva dokter. maar vdab kan wel niet u niet verplichten als dat voor iemand niet financieel haalbaar is daar gaat het bij mij over.

JPV

#206 , 07 jun 2011 21:58

ik praat niet van fysich , ik praat van mentaal niet in orde
ik praat ook niet over fysisch, wel functioneel. Mentaal niet in orde kan je, als je dokter daarmee akkoor dis, een arbeidsongeschiktheid van 66% geven.
en die 52 euro die ik anders kwijt ben voor die opleiding kan ik wel opsparen voor mijn medische kosten, dus 52 euro meer op mijn rekening of minder is wel een groot verschil; en van premie moet je niet praten, die opleiding word idd vergoed ja, maar kan dat wel eerst uit mijn zak betalen. dan moet de vdab maar een brief opmaken miet al mijn kosten: oa mijn lening, rekeningen, medische kosten, en daar moet bij staan als ik financiele problemen geraak door hun dat zij verantwoordelijk zijn.
Via de RVA krijg je een uitkering om al deze zaken én je zoektocht naar werk te financieren. Heb je een tijdelijk probleem, kan je bij het OCMW (en dus niet bij de VDAB) terecht voor een voorschot.

De VDAB Kan idd niet verplichten om u een opleiding te starten indien dit financieel én sociaal onmogelijk is. Maar de controle op deze financiële onmogelijkheid is (zoals het ook hoort) door de RVA héél streng. Je moet o.a. al in budgetbegeleiding zitten, dit om je zo goed mogelijk te laten bijstaan in de financiële problemen die je zou hebben. Je moet letterlijk onmogelijk je kunnen verplaatsen, wat met een werkloosheidsuitkering én de steunmaatregelen niet onmogelijk kan zijn.

En zoals reeds gezegd: medische problemen staat niet gelijk aan 66% arbeidsongeschiktheid. ALs de adviserend geneesheer je van de mutualiteit afsmijt, is dit omdat hij je geschikt acht om werk te zoeken. Als je daartegen niet in beroep gaat, accepteer je dit en kan de VDAB je doorgeven indien je een opleiding weigert.

piezewies

#207 , 08 jun 2011 01:12

ik denk dat jullie de hele situatie niet begrijpen, ik zelf heb niet gevraagd om ziekenkas te gaan, maar mijne huisarts zelf heeft mij op de ziekenkas gezet; ik ging normaal enkel naar de huisarts voor mijn medicatie voor mijne rug en mijn huisarts zag zelf dat er mij iets serieus loos was, na aandringen van mijne huisarts heb ik heel mijne uitlag gedaan en ook over die opleiding, opleiding? zei mijne huisarts, geen sprake van, iemand die er mentaal helemaal onderdoor zit een opleiding? dat heeft totaal geen nut nu en die heeft me toen op staande voet op de ziekenkas gezet voor onbepaalde duur. en als je al mijn medische problemen niet begrijpt, tot dat je zelf hebt dan zal je haal anders praten. dus niet zeggen hoe anders mensen zich voelen als je zelf niks medisch hebt. het is niet van willen mentaal kan ik dat niet aan. en dan praat ik niet alleen niet over werk opleiding, lessen en deregelijke, zelfs sociaal contact heb ik nauwelijks allemaal door die medische problemen,.en als de vdab daar niet mee akkoord is of moeilijk doet is dat voor heel simpel. dan ga ik gewoon in hoger beroep. bij mij is da simpel mijn medische problemen gaan voor, en meer kan ik hier nu niet neerzetten.

JPV

#208 , 08 jun 2011 07:38

Niemand kan je op de ziekenbond zetten tenzij je er zelf mee akkoord gaat.

Als je nu nog op de ziekenbond staat, ben je 'safe'. Als de medisch adviseur je afgeschreven heeft, heb je niet voldoende medische problemen om een aangepaste opleiding (wat de Kiem is) te weigeren. Tegen die beslissing van de adviseur moet je in beroep gaan, tegen een beslissing van de RVA in beroep gaan is dan een véél groter risico (gezien je de eerste medische beslissing blijkbaar niet betwist).

Gebruiker21

#209 , 08 jun 2011 08:45

wie zegt dat ik niet willen werken? heb ik niet beweerd, ik wil eerst mijn medische problemen in orde krijgen.
Beiden sluiten elkaar niet uit. Je kan gaan werken en ondertussen aan je probleem werken. Of dit nu fysisch of mentaal is. Ik heb van beide gevallen in een vorige post voorbeelden gegeven van mensen die toch gaan werken, ondanks hun mentale of fysische beperking. Vertel me dus niet dat het niet mogelijk is. Uiteraard moet ieder geval apart bekeken worden, maar ik heb nog steeds de indruk dat velen liever lui dan moe zijn (waarmee ik niet specifiek u bedoel, laat dat duidelijk zijn).

Gebruiker34

#210 , 08 jun 2011 14:38

ik denk dat jullie de hele situatie niet begrijpen, ik zelf heb niet gevraagd om ziekenkas te gaan, maar mijne huisarts zelf heeft mij op de ziekenkas gezet; ik ging normaal enkel naar de huisarts voor mijn medicatie voor mijne rug en mijn huisarts zag zelf dat er mij iets serieus loos was, na aandringen van mijne huisarts heb ik heel mijne uitlag gedaan en ook over die opleiding, opleiding? zei mijne huisarts, geen sprake van, iemand die er mentaal helemaal onderdoor zit een opleiding? dat heeft totaal geen nut nu en die heeft me toen op staande voet op de ziekenkas gezet voor onbepaalde duur. en als je al mijn medische problemen niet begrijpt, tot dat je zelf hebt dan zal je haal anders praten. dus niet zeggen hoe anders mensen zich voelen als je zelf niks medisch hebt. het is niet van willen mentaal kan ik dat niet aan. en dan praat ik niet alleen niet over werk opleiding, lessen en deregelijke, zelfs sociaal contact heb ik nauwelijks allemaal door die medische problemen,.en als de vdab daar niet mee akkoord is of moeilijk doet is dat voor heel simpel. dan ga ik gewoon in hoger beroep. bij mij is da simpel mijn medische problemen gaan voor, en meer kan ik hier nu niet neerzetten.
Als u, tengevolge van uw medische problematiek, niet wenst in te gaan op een begeleidingsmaatregel, raad ik u aan dit te staven met een medisch attest van uw behandelende arts.

Terug naar “Werkloosheid”