ik praat niet van fysich , ik praat van mentaal niet in orde
ik praat ook niet over fysisch, wel functioneel. Mentaal niet in orde kan je, als je dokter daarmee akkoor dis, een arbeidsongeschiktheid van 66% geven.
en die 52 euro die ik anders kwijt ben voor die opleiding kan ik wel opsparen voor mijn medische kosten, dus 52 euro meer op mijn rekening of minder is wel een groot verschil; en van premie moet je niet praten, die opleiding word idd vergoed ja, maar kan dat wel eerst uit mijn zak betalen. dan moet de vdab maar een brief opmaken miet al mijn kosten: oa mijn lening, rekeningen, medische kosten, en daar moet bij staan als ik financiele problemen geraak door hun dat zij verantwoordelijk zijn.
Via de RVA krijg je een uitkering om al deze zaken én je zoektocht naar werk te financieren. Heb je een tijdelijk probleem, kan je bij het OCMW (en dus niet bij de VDAB) terecht voor een voorschot.
De VDAB Kan idd niet verplichten om u een opleiding te starten indien dit financieel én sociaal onmogelijk is. Maar de controle op deze financiële onmogelijkheid is (zoals het ook hoort) door de RVA héél streng. Je moet o.a. al in budgetbegeleiding zitten, dit om je zo goed mogelijk te laten bijstaan in de financiële problemen die je zou hebben. Je moet letterlijk onmogelijk je kunnen verplaatsen, wat met een werkloosheidsuitkering én de steunmaatregelen niet onmogelijk kan zijn.
En zoals reeds gezegd: medische problemen staat niet gelijk aan 66% arbeidsongeschiktheid. ALs de adviserend geneesheer je van de mutualiteit afsmijt, is dit omdat hij je geschikt acht om werk te zoeken. Als je daartegen niet in beroep gaat, accepteer je dit en kan de VDAB je doorgeven indien je een opleiding weigert.