gehuwd en leefloon aanvragen?

vocht
Topic Starter

Re: gehuwd en leefloon aanvragen?

#16 , 12 apr 2012 22:17

jamaar... geef nu eens duidelijk je situatie: je hebt nu een partner? Welke nationaliteit heeft die partner? Wat is zijn verblijfsstatuut? Van wie is het kind in aantocht? Hoe lang ben je zwanger? Van wie zijn de andere kinderen? Met wie woon je momenteel samen, met wie wil je samenwonen, ...

En als je niet werkbereid bent, is de kans een héél stuk groter dat je niet lang met een uitkering van het OCMW zal zitten. Net zoals een gewone inwoner van België.
mijn man heeft de marokkaanse nationaliteit en een belgische id pas van 5 jaar de F kaatt.
ik ben 10 weken zwanger en alle kinderen zijn van hem.
ik woon nu nog samen met mijn man.
wil met niemand samen wonen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#17 , 13 apr 2012 09:11

“Art.223.Indien een der echtgenoten grovelijk zijn plicht verzuimt,beveelt de vrederechter, op verzoek van de andere echtgenoot, dringende voorlopige maatregelen betreffende de persoon en de goederen van de echtgenoten en de kinderen. Hetzelfde geschiedt op verzoek van een der echtgenoten, indien de verstandhouding tussen hen ernstig verstoord is.”(Burgerlijk Wetboek).

De vrederechter kan onder meer de samenwoningsplicht opschorten en een gebruiksregeling treffen inzake het huis en inboedel. Hij kan tevens een onderhoudsuitkering toekennen aan echtgenote en kinderen. Hij kan ook een regeling treffen inzake de gemeenschappelijke spaargelden.

Zie verder art.1253ter Gerechtelijk Wetboek;Ga naar de griffie van het Vredegerecht en vraag daartoe een papieren formulier. Desnoods kopieert u de tekst van art.1034ter Gerechtelijk Wetboek en gebruikt u deze als invulformulier,mits omzetting in briefvorm. U kan dit verzoekschrift in principe indienen zonder advocaat,alhoewel u vrijwel zeker beroep kan doen op een pro-deo-advocaat.

Inzake leefloon zie 26 MEI 2002. - Wet betreffende het recht op maatschappelijke integratie.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

vocht
Topic Starter

#18 , 13 apr 2012 09:31

kan mijn man zijn id kaart verliezen indien ik leefloon vraag?

Reclame

Artis

#19 , 13 apr 2012 22:03

Onder welke voorwaarden/statuut heb je die E-kaart ontvangen? Als werkzoekende, als zelfstandige, als EU-werkzoekende, als economisch niet-actieve? Elk heeft zo zijn eigen specifieke voorwaarden. Statuut staat normaal op je bijlage 19 die je kreeg bij je aanmelding op de gemeente.
Hoe lang ben je al in België? Kom je reeds in aanmerking voor een E+ kaart?
Heeft je partner getekend als borgsteller?

Maw, heel wat vragen zonder antwoord waardoor een passend advies moeilijk wordt ...

Artis

#20 , 13 apr 2012 22:12

jamaar... geef nu eens duidelijk je situatie: je hebt nu een partner? Welke nationaliteit heeft die partner? Wat is zijn verblijfsstatuut? Van wie is het kind in aantocht? Hoe lang ben je zwanger? Van wie zijn de andere kinderen? Met wie woon je momenteel samen, met wie wil je samenwonen, ...

En als je niet werkbereid bent, is de kans een héél stuk groter dat je niet lang met een uitkering van het OCMW zal zitten. Net zoals een gewone inwoner van België.
mijn man heeft de marokkaanse nationaliteit en een belgische id pas van 5 jaar de F kaatt.
ik ben 10 weken zwanger en alle kinderen zijn van hem.
ik woon nu nog samen met mijn man.
wil met niemand samen wonen.
Heb me mss mislezen, maar hij heeft een F-kaart en jij een E-kaart? Jouw partner heeft dus gezinshereniging aangevraagd? En jij dan niet? Ik snap eerlijk gezegd de combinatie van de 2 niet zo goed.
Denk niet dat hij zijn kaart kan verliezen (jouw voorwaarden staan los van die van hem), hij is wel onderhoudsplichtig tav. jou en OCMW kan dat laten afdwingen.

vocht
Topic Starter

#21 , 13 apr 2012 22:20

Onder welke voorwaarden/statuut heb je die E-kaart ontvangen? Als werkzoekende, als zelfstandige, als EU-werkzoekende, als economisch niet-actieve? Elk heeft zo zijn eigen specifieke voorwaarden. Statuut staat normaal op je bijlage 19 die je kreeg bij je aanmelding op de gemeente.
Hoe lang ben je al in België? Kom je reeds in aanmerking voor een E+ kaart?
Heeft je partner getekend als borgsteller?

Maw, heel wat vragen zonder antwoord waardoor een passend advies moeilijk wordt ...
ik heb een e kaart geen plus. ik heb de kaart gekregen toen in werkte. mijn man was illegaal in belgie. heb geen visum moeten aanvragen. nadat ons huwelijk erkend was kreeg hij zijn 5maandenkaart en dan zijn 5jaren kaart. de gewone f kaart. we wonen nu 4 jaar samen. stel als ik mezelf uitschrijf en alleen ga wonen , kan hij zijn kaart dan verliezen of wanneer ik leefloon aanvraag?

vocht
Topic Starter

#22 , 13 apr 2012 22:21

wat bedoel je als borgsteller?

vocht
Topic Starter

#23 , 18 apr 2012 22:09

situatie veranderd
we hebben het uitgepraat en we gaan niet uit elkaar. hij blijft bij mij wonen maar heb ik nog steeds recht op een leefloon

JPV

#24 , 19 apr 2012 08:59

Euh? Jullie zijn getrouwd, wonen samen én hij verdient 2400 euro bruto. Dan kan je natuurlijk geen leefloon krijgen.

Getrouwd zijn betekent dat jullie verplicht zijn in elkaars levensonderhoud te voorzien. Gezien hij een inkomen heeft, moet jij bij hem aankloppen voor je "levensonderhoud".

vocht
Topic Starter

#25 , 19 apr 2012 10:14

Euh? Jullie zijn getrouwd, wonen samen én hij verdient 2400 euro bruto. Dan kan je natuurlijk geen leefloon krijgen.

Getrouwd zijn betekent dat jullie verplicht zijn in elkaars levensonderhoud te voorzien. Gezien hij een inkomen heeft, moet jij bij hem aankloppen voor je "levensonderhoud".
en wat als hij me niet wilt onderhouden

JPV

#26 , 19 apr 2012 11:33

Dan stap je naar de rechtbank en zal de rechtbank je een deel van zijn geld toewijzen. Als hij dat niet wil, dan moet hij scheiden van jou.

vocht
Topic Starter

#27 , 19 apr 2012 12:45

Dan stap je naar de rechtbank en zal de rechtbank je een deel van zijn geld toewijzen. Als hij dat niet wil, dan moet hij scheiden van jou.
ja en ondertussen..hoe moet ik zien te overleven?

Lightning

#28 , 19 apr 2012 12:50

Behoort een job tot de mogelijkheden?

JPV

#29 , 19 apr 2012 13:13

ja en ondertussen..hoe moet ik zien te overleven?
als je kan bewijzen dat je geen geld krijgt van je man, dan kan je waarschijnlijk wel nog altijd vlot scheiden én tijdens de echtscheidingsprocedure een alimentatiegeld van je man krijgen. Als je dan niet bij je man blijft wonen (eventueel door de rechtbank opgelegd), kan je een extra steun krijgen.

Én willen blijven samenwonen met je man én niet bereid zijn om te werken én niet bereid zijn om een echtscheidingsprocedure te starten én toch een leefloon willen hebben, kan niet.

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#30 , 19 apr 2012 15:53

en wat als hij me niet wilt onderhouden
Je zegt net zelf dat je het uitgepraat hebt en dat jullie samen blijven? En nu zeg je dat hij je niet wil onderhouden? Op wat voor een manier gaan jullie dan samenleven? Ik begrijp het allemaal niet meer goed, hoor...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Werkloosheid”