Schorsing RVA en terugbetaling werkloosheidsuitkering

killerboy
Topic Starter

Re: Schorsing RVA en terugbetaling werkloosheidsuitkering

#16 , 14 dec 2011 21:41

Situatie is blijkbaar ingewikkelder dan ik dacht. Inmiddels toch eens even gesprek met mijn dochter kunnen hebben. Das dus voorlopig enige positieve aan deze zaak.
Dochter heeft blijkbaar haar studies dierenzorg volbracht. Nadien studeerde ze verder via Cyntra , blijkbaar via avondonderwijs en stages overdag. In die periode liep blijkbaar ook haar wachttijd voor een uitkering. Die was net afgelopen toen ze dus een ongeval kreeg waardoor ze thuis kwam te zitten. Hierdoor heeft ze dus blijkbaar het recht verkregen op een ziekteuitkering.
Blijft dus nog altijd het probleem dat ik hiervan niet op de hoogte was en ervan overtuigd was dat ze het ongeval kreeg in de periode dat ze studeerde.
Mijn ex bracht me hiervan dus niet op de hoogte en ik betaalde dus netjes maandelijks het onderhoudsgeld tot mijn dochter een eigen inkomen zou verwerven.
Wat de terugvordering betreft van het betaalde onderhoudsgeld , ben ik van het principe dat ik mijn dochter niet moet laten opdraaien voor een foute communicatie van mijn ex. Dochter kon inderdaad niet weten hoe die situatie zat. En nu iets gaan vorderen wat mijn ex mss opgesoupeerd heeft zou onze verstandhouding er zeker niet op verbeteren.
Ik vernam wel via haar dat mijn ex ook zwaar in de financieele problemen zat en op korte tijd al enkele malen voor de rechtbank moest verschijnen wegens zware achterstalige rekeningen.
Dus om daar nog iets te gaan terugvorderen gaat volgens mij ook hopeloos worden :(
Op een afspraak met advocaat zit ik momenteel nog te wachten. Financieeel is dit dus momenteel niet meer haalbaar , dus zal via pro deo gebeuren.
Juridische dienst ocmw vond echter ook de ik op zijn minst stappen moest ondernemen. Want ik werd door RVA veroordeeld op basis van een foute of onjuiste verklaring die ik afgelegd zou hebben. Dit terwijl ik nochtans bewijzen leverde dat ik wel degelijk maandelijks tot zelfs december 2011 het onderhoudsgeld betaalde.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#17 , 14 dec 2011 22:00

Zorgen dat in elk geval de relatie met dochter goed komt - blijft- verbetert.
Dan kan je haar verklaring ook als bewijs aanvoeren.
Misschien kan kan dan ook de 'verstorende factor' van uw ex eens aan bod komen.

JPV

#18 , 15 dec 2011 08:50

Juridische dienst ocmw vond echter ook de ik op zijn minst stappen moest ondernemen. Want ik werd door RVA veroordeeld op basis van een foute of onjuiste verklaring die ik afgelegd zou hebben. Dit terwijl ik nochtans bewijzen leverde dat ik wel degelijk maandelijks tot zelfs december 2011 het onderhoudsgeld betaalde.
dit klopt natuurlijk wél: je hebt een foute verklaring afgelegd. Echter, er zijn genoeg verzachtende omstandigheden om de schorsing van 4 weken aan te vechten, lijkt me ALS je een overtuigende verklaring van je dochter kan brengen. Jammer genoeg moet ik je géén hoop geven op het niet-terugbetalen: dat zal je sowieso moeten doen, ongeacht elke rechtzaak. Je kan wel een afbetalingsplan vragen, die zonder intrest is. In sommige kantoren gaan ze tot 25 euro per maand, al hoor ik ook van regio's waar ze minimum 100 euro vragen.

Ik zou daarvoor toch wel eerste een afspraak met de directeur van de RVA (of in grote kantoren: iemand van de dienst betwiste zaken) aanvragen. Dat zal vlugger (en mss beter) resultaat opleveren dan een rechtzaak.

Reclame

Ice

#19 , 21 dec 2011 14:51

Je moet natuurlijk ook rekening houden dat je die 145 voor 80% fiscaal kon aftrekken...
Een werkloze kan NIETS fiscaal 'aftrekken', ook geen alimentatie...

JPV

#20 , 21 dec 2011 18:36

een werkloze kan wel degelijk fiscale aftrekken doen. Zo is bvb lidmaatschapsbijdrage van een vakbond fiscaal aftrekbaar. Ook alle kosten die gemaakt worden om werk te zoeken zijn in principe als beroepskosten in te geven.

killerboy
Topic Starter

#21 , 29 feb 2012 20:03

Even een kleine update. Toen ik mij na de schorsing van 4 weken opnieuw liet inschrijven op de vakbond had ik een zeer behulpzaam persoon die ook vond dat de schorsing minstens onterecht was. Deze persoon heeft nadien overlegd met zijn diensthoofd die nadien persoonlijk gaan bemiddelen is met de directeur van de RVA.
Vandaag dus bericht ontvangen dat schorsing vernietigd werd en dat terugvordering beperkt werd tot 150 dagen.
Dus ook de RVA kan redelijk zijn en sommige personen van de vakbond helpen dus ook effectief hun leden. Waarvoor alvast mijn dank

Terug naar “Werkloosheid”