RVA-beslissing

zidane
Topic Starter

RVA-beslissing

#1 , 18 mei 2010 16:36

Ik was onlangs tewerkgesteld in een firma waar de werkdruk zeer hoog lag,ik heb na enige tijd tot m'n spijt m'n werk moeten stopzetten(arbeidsongeschiktheid 33 procent blijvend) in onderling overleg met de baas. Na 1,5 maand kreeg ik een melding van de rva dat ik me moest gaan verantwoordden voor m'n stopzetting werk,met als gevolg dat ze voorlopig m'n uitkering hebben stopgezet,ik moest me van hun terug naar een arbeidsgeneesheer begeven om dit officieel te bevestigen om dit aan te tonen dat dit wel werkelijk zo is en dat het niet is om zogezegd te profiteren,ze hadden me al 1 keer uitbetaald(1maand terug),konden ze dat toen niet zien aan m'n c4 die eraan hing aan m'n stempelkaart? Met als gevolg dat ik nog altijd niets gehoord heb!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 18 mei 2010 17:16

Ik was onlangs tewerkgesteld in een firma waar de werkdruk zeer hoog lag,ik heb na enige tijd tot m'n spijt m'n werk moeten stopzetten(arbeidsongeschiktheid 33 procent blijvend) in onderling overleg met de baas. Na 1,5 maand kreeg ik een melding van de rva dat ik me moest gaan verantwoordden voor m'n stopzetting werk,met als gevolg dat ze voorlopig m'n uitkering hebben stopgezet,ik moest me van hun terug naar een arbeidsgeneesheer begeven om dit officieel te bevestigen om dit aan te tonen dat dit wel werkelijk zo is en dat het niet is om zogezegd te profiteren,ze hadden me al 1 keer uitbetaald(1maand terug),konden ze dat toen niet zien aan m'n c4 die eraan hing aan m'n stempelkaart? Met als gevolg dat ik nog altijd niets gehoord heb!
Het probleem is dat je in onderling overleg gestopt bent met werken en niet omwille van medische redenen via de arbeidsgeneesheer. 33% blijvende arbeidsongeschiktheid is geen geldige reden om een arbeidsovereenkomst te weigeren/stop te zetten.

Het is idd vreemd dat de RVA je wél een maand uitkeringen heeft gegeven, aangezien je blijkbaar niet ontslagen bent, maar in onderling overleg gestopt bent (= "zelf verantwoordelijk voor je ontslag"). Nu, de RVA heeft idd het recht om je uitkeringen stop te zetten tot ze de uitslag van de RVA-geneesheer hebben. Dat zou al bij al redelijk vlug moeten gaan, heb ik de indruk.

33% arbeidsongeschiktheid betekent dat je niet zo gemakkelijk een job vindt. Daarom wordt je vrijgesteld van de procedure van activering (dispo-procedure), maar niet vrijgesteld van het zoeken naar een job & je contract naleven. Als je omwille van medische redenen een job niet uit kan doen, kan je natuurlijk wel stoppen, mits de correcte procedure. Omdat je dat niet op de 100% correcte manier gedaan hebt, geeft de RVA je nog een tweede kans door je naar de de RVA-controleur te sturen.

Reclame

Terug naar “Werkloosheid”