voorlopig geschorst door rva & zelf uitschrijven bij vda

destiny
Topic Starter

voorlopig geschorst door rva & zelf uitschrijven bij vda

#1 , 03 feb 2010 16:32

Een vriendin van me werd voorlopig geschorst door de rva omdat ze haar contract niet stipt genoeg heeft nageleefd... deze schorsing zou 4 maand belopen. Nu ontving ze een brief van de rva met datum waarop de schorsing ingaat enz... maar hierin staat onder meer dat ze zich ook VRIJWILLIG kan UITSCHRIJVEN bij de vdab. Als ze dit doet moet ze dus niet langer beschikbaar blijven voor de arbeidsmarkt. Ze overweegt dit omdat haar gezinssituatie momenteel wat moeilijk is en die heisa van vdab en rva kan ze voorlopig wel even missen.
Vraag : kan ze zich na x-aantal tijd opnieuw HERINSCHRIJVEN bij de vdab als werkzoekende? Zo ja hoelang kan die " x- aantal tijd " bedragen ?
En ontvangt ze dan opnieuw haar uitkering zoals ze die steeds heeft gehad tot nu toe ? We hebben "van horen zeggen" dat dit NU wel kan, maar eens je definitief geschorst wordt, dan zou je opnieuw 1,5 jaar als loontrekkende moeten kunnen bewijzen alvorens weer uitkeringen te ontvangen.
Kan iemand ons hierin duidelijkheid scheppen alvorens mijn vriendin die brief terugstuurt...... DANK

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
xena

#2 , 03 feb 2010 23:01

.
Laatst gewijzigd door xena op 21 okt 2011 15:31, 1 keer totaal gewijzigd.

destiny
Topic Starter

#3 , 04 feb 2010 18:28

Bedankt voor je reactie, maar een vrijwillige verzaking aanvragen van
3 jaar vindt mijn vriendin wel wat (te) lang...
Het is NU dat ze het moeilijk heeft om heel actief naar werk te zoeken omdat er familiale problemen zijn. Eens die voorbij (paar maanden) zou ze zich gewoon weer willen laten inschrijven bij de vdab en verder naar een geschikte job zoeken.
Of is dit misschien standaard zo en kan je je weer laten herinschrijven wanneer je maar wil ?
bedankt voor een nieuwe reactie

Reclame

xena

#4 , 04 feb 2010 20:40

.
Laatst gewijzigd door xena op 21 okt 2011 15:31, 1 keer totaal gewijzigd.

destiny
Topic Starter

#5 , 04 feb 2010 20:56

ja, uiteraard ontvang je dan nul euro... daar is ze zich wel van bewust, vandaar dat het maar voor een korte periode zou zijn.
(paar maand)
Bedankt voor de info.

JPV
Juridisch actief: Ja

#6 , 04 feb 2010 22:17

Het is NU dat ze het moeilijk heeft om heel actief naar werk te zoeken omdat er familiale problemen zijn. Eens die voorbij (paar maanden) zou ze zich gewoon weer willen laten inschrijven bij de vdab en verder naar een geschikte job zoeken.
een vrijstelling wegens familiale en sociale redenen is misschien ook een optie. Vraag hierover eens info aan de vakbond. Indien zij voor dit kiest, kan ze aanspraak blijven maken op een (lage) uitkering.

destiny
Topic Starter

#7 , 05 feb 2010 09:32

We zullen bij de hulpkas eens gaan horen... mijn vriendin is niet bij een vakbond... BEDANKT

destiny
Topic Starter

#8 , 07 feb 2010 16:07

Navraag bij de HVW : systeem van vrijwillige verzaking zou niet meer bestaan ? Nochtans kan mijn vriendin die "clausule" aanduiden op het formulier van de rva (nu ze voorlopig wordt geschorst).
Ze is niet gesyndiceerd, dus is er iemand die het eens kan napluizen aub ?

systeem wegens familiale omstandigheden kan niet. Daar heb je doktersattest voor nodig + moet rva dat nog goedkeuren ook...

citroentje

#9 , 12 feb 2010 02:00

Navraag bij de HVW : systeem van vrijwillige verzaking zou niet meer bestaan ? Nochtans kan mijn vriendin die "clausule" aanduiden op het formulier van de rva (nu ze voorlopig wordt geschorst).
Ze is niet gesyndiceerd, dus is er iemand die het eens kan napluizen aub ?

systeem wegens familiale omstandigheden kan niet. Daar heb je doktersattest voor nodig + moet rva dat nog goedkeuren ook...
Raar heb vorig jaar ook dit bij mij toegepast.

Terug naar “Werkloosheid”