Schoolverlater wachttijd

Caspap
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Schoolverlater wachttijd

#1 , 18 mar 2023 11:39

Mijn zoon heeft vorig jaar beslist te stoppen met school .. hij moest normaal zijn 6e bso secundair opnieuw doen .. echter heeft hij dit niet gedaan ( ondanks onze raad dit wel te doen ) resultaat geen attest secundair onderwijs .

Hij had werk gevonden waar hij vanaf september zou starten .. ik had hem aangeraden om zich toch in te schrijven bij de vdab voor in orde te zijn met zijn wachttijd … natuurlijk heeft hij dit dus niet gedaan omdat hij toch begon te werken eind september … we zijn nu 6 maand verder en helaas is zijn proefperiode afgelopen en het contract stop gezet ( teveel afwezig ) ..

Ik heb hem aangeraden zo snel mogelijk naar de vdab te gaan zich in te schrijven enz …

Wij vragen ons nu af .. loopt de start van tewerkstelling ook gelijk voor de wachttijd van schoolverlater of loopt dit effectief pas vanaf nu bij zijn inschrijving ?

Verder nog een vraag ivm onderhoudsplicht aangezien hij nog geen 21 is .. is dit ook verplicht als hij zelf besliste van te stoppen met school zonder diploma ? ( zoon woont alleen , is niet meer bij ons gedomicilieerd)

We hebben al heftige jaren achter de rug met hem en maken ons nu toch best zorgen hoe het verder moet …

eylis
Berichten: 8840

#2 , 18 mar 2023 13:45

Stel je voor dat je je zoon (in deze situatie) niet meer financieel zou onderhouden en hij dit voor de rechtbank zou dagen, dan hangt de beslissing van de rechter af van de verschillende factoren in dit verhaal:
Ik som er enkele op:
- leverde de zoon voldoende inspanningen om een (minimaal) diploma te behalen?
- werd aan de zoon een tweede kans gegund?
- volgde de zoon de juiste regelgeving (cfr VDAB) na stopzetting opleiding?
- geeft de zoon blijk actief werk te zoeken (cfr inschrijven interimburo..)

Al deze factoren voorspellen dat het vonnis er niet rooskleurig uit zou zien voor uw zoon. Het is namelijk ook zo dat na een eerste tewerkstelling hij beschouwd wordt als een zelfstandit persoon waar de ouders niet meer onderhoudsplichtig voor zijn. Temeer hij al ergens anders woont. Wat de wachttijden betreft, neem u best eens contact met de vdab. Ik vermoed dat op de site zelf hierover al toelichting te vinden is.

Reclame

Terug naar “Werkloosheid”