Invloed nieuwe gezinssituatie op invaliditeitsuitkering

BiChip246
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Invloed nieuwe gezinssituatie op invaliditeitsuitkering

#1 , 15 dec 2022 03:52

Hey, ik ben eigenlijk op zoek naar een bevestiging over iets waar ik en vooral mijn moeder zich zorgen over maken. Even mijn situatie: ik (29 jaar) woon nog bij mijn moeder, die een invaliditeitsuitkering krijgt. Omwille van mijn studies die 9 jaar geduurd hebben en een depressie heb ik nog nooit een job gehad, waardoor ik altijd al financieel ten laste ben geweest van haar en zij ook altijd al 65% van haar laatste brutoloon van toen ze nog werkte als uitkering heeft gekregen.

De kans is groot dat ik spoedig als interim in een bepaald bedrijf kan beginnen. Hierdoor zal de uitkering van mijn moeder verlaagd worden naar 40%, maar als ik dan zelf ook een inkomen heb is dat uiteraard geen probleem.

Nu vragen we ons af wat er juist gebeurt als mijn interimcontract op een bepaald moment niet meer verlengd wordt, of ik zelf niet langer daar wil blijven werken om een of andere reden zonder reeds al een andere job te hebben. Krijgt mijn moeder dan onmiddelijk terug 65% van haar brutoloon als uitkering omdat ik dan terug financieel ten laste wordt van haar of gaat daar bv eerst een bepaalde termijn over vooraleer haar uitkering opnieuw wordt aangepast? Mijn moeder heeft zelfs schrik dat dit dan "voorgoed" op 40% zou blijven staan, ondanks ik dan geen inkomen meer zou hebben. Dus om onze (waarschijnlijk overbodige) zorgen weg te nemen, kan iemand even bevestigen dat het percentage van de uitkering van mijn moeder onmiddelijk opnieuw 65% wordt als ik zonder werk zou vallen? En niet bv. pas maanden nadien?

Alvast bedankt!

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding