terugvordering uitkering tijdens ongewilde werkloosheid

Thobias
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

terugvordering uitkering tijdens ongewilde werkloosheid

#1 , 13 okt 2021 09:53

Beste
Tijdens mijn corona-werkloosheid heb ik interim gewerkt op deeltijdse basis. Mijn stempelkaarten waren telkens in orde. Qua inkomen (loon + uitkering) was mijn loon globaal gelijk aan de maanden dat ik niet ging werken en enkel van een uitkering genoot. Vorige maand in september is mij een terugvordering toegestuurd van de RVA voor de maanden februari, maart & april. Feit is nu dat ik door te gaan werken minder zal verdiend hebben dan als ik thuis was gebleven en niets had gedaan. Er moet mij minder uitkering worden betaald, ik verricht arbeid, ik betaal belastingen en 6 maanden later moet ik nog geld terugbetalen? Had ik begin maart gezien hoe weinig mijn uitkering bedroeg, dan was ik gewoon gestopt met werken. Ik begrijp de oorspronkelijke berekening die gebeurd is in de maanden februari, maart & april, de herberekening is me nog steeds een beetje vaag. Mijn uitkering wordt drie maanden foutief berekend? Zes maanden later wordt ineens een andere berekeningsformule toegepast? Volgens mijn vakbond is het correct en heeft aanvechten geen zin. De Vlaamse Overheid stimuleert dus om thuis te zitten en niets te doen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 13 okt 2021 10:17

Bekijkt u het bruto of netto? Op uitkeringen wordt meestal zeer weinig afgehouden.

Thobias
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 okt 2021 14:37

De berekening in bv. februari is gebeurd op deze manier:
Mijn vaste werkgever geeft 136,8u door, dat wordt verrekend naar het zesdagenstelsel, (136,8 : 38) x 6 = 21,6 wat toen kwam op 21,5 dagen recht op uitkering. Ik had 16 dagen gewerkt, dus is er mij 5,5 dagen uitkering uitbetaald.
Nu is de herberekening inderdaad ongeveer gebeurd op bovenstaande manier (het gewerkte aantal dagen afgetrokken van het aantal uren dat mijn werkgever doorgegeven heeft).

Dan rest me nog steeds de vraag: waarom wordt er drie maanden lang eerst een andere berekeningsformule toegepast? Ik kan alles perfect opnieuw uitrekenen aan de hand van de eerste formule, de herberekening wordt me deze donderdag helemaal uitgelegd bij de vakbond. En waarom krijg ik pas zes maanden later de terugvordering? Ongetwijfeld was ik begin maart gestopt met interim werken als ik mijn uitkering had gezien, en had ik gewoon in mijn zetel van mijn uitkering genoten.

Er is me telkens 15% belastingen afgehouden van mijn uitkeringen. Ik bekijk dit netto. Mijn uitkering voor januari, een maand dat ik geen enkele dag heb gewerkt en enkel van mijn uitkering heb genoten, heb ik meer verdiend dan februari, waar mijn inkomen bestond uit loon en een deel uitkering (meegerekend dat er drie dagen meer zijn in januari).

Ik heb betaald om te gaan werken, zo onrechtvaardig is deze maatschappij...

Reclame

Terug naar “Werkloosheid”