werkloos + nevenactiviteiten (sociale media)

faztak21
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

werkloos + nevenactiviteiten (sociale media)

#1 , 25 feb 2021 10:53

Beste collega's,

De laatste tijd hoor ik en lees ik vaak over specifiek werklozen die in afwachting van een werkloosheidsuitkering en/of een nieuwe job, diverse nevenactiviteiten doen of beginnen voor een extra centje. Dan heb ik niet over echte "professionele" bijverdiensten, maar eerder talenten of hobby activiteiten die worden benut om hier en daar, waar mogelijk, een extra centje te verdienen. Als ik mij niet vergis, stonden in een online krant zelfs getuigenissen van zulke gevallen.

Bijvoorbeeld:
- iemand die met webdesign bezig is als hobby, verkoopt zijn designs op online platforms
- iemand die goed kan tekenen en overweg kan met Photoshop ed. maakt en verkoopt illustraties, posters, ...
- ...
Maar de grootste groep is denk ik Youtubers, Instagrammers en tictoccers:
- iemand die iets te tonen heeft en een goeie babbel kan placeren, zet een hobby video of tutorial op Youtube en verdient hieraan.
- vooral de mooieren onder ons die op Instagram en tictoc zoveel mogelijk volgers en bijgevolg ook reclame proberen aan te trekken ... in de meeste gevallen is de content op de rommelmedia om te huilen, maar ja... het oog wil ook wat (in zulke gevallen).

OK, dit zijn misschien geen zotte bedragen (of misschien juist wel) en wellicht ook geen regelmatige inkomsten, maar toch zijn het inkomens, niet?

Het zijn er precies zoveel meer de laatste tijd, wellicht mede omwille van de Corona-impact, dat ik mij begin af te vragen of deze personen wel beseffen dat ze hun recht op een werkloosheidsuitkering in gevaar brengen? Ik denk ook niet dat al deze mensen als zelfstandige bijverdiener zijn geregistreerd, hetgeen dan toch ook impact zou hebben op je uitkering, zou ik denken? Of mis ik juiste informatie hierover?

Ben benieuwd wat jullie hiervan weten/vinden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 feb 2021 16:25

Iemand die een bijverdienste heeft VOOR hij werkloos word mag deze in de meeste gevallen verder uitoefenen , zo zijn er veel bij beroepers die hun activiteit mogen voort doen terwijl ze werkloos zijn ..
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

faztak21
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 feb 2021 17:51

Iemand die een bijverdienste heeft VOOR hij werkloos word mag deze in de meeste gevallen verder uitoefenen , zo zijn er veel bij beroepers die hun activiteit mogen voort doen terwijl ze werkloos zijn ..
Ja, akkoord voor iemand die reeds zelfstandige in bijberoep was alvorens werkloos:
loketbediende die na zijn uren en in het weekend in bijberoep bijverdient als kapper (om maar iets te noemen) en dus hiervoor reeds ingeschreven was/is als zelfstandige in bijberoep, kan dit wellicht verderdoen zonder consequenties.

Maar ik heb het over diegenen die nadat ze werkloos zijn geworden en zonder dat ze ooit een zelfstandige activiteit in bijberoep hadden, een centje bijverdienen door allerlei sociale media activiteiten, door hun talenten en hobbies te gebruiken, ... om
1. de Corona leegte of lockdown in te vullen,
2. omdat ze anders gedurende 3?, 6?, 10? maanden geen inkomen zouden hebben, gezien de aanvragen voor werkloosheidsvergoedingen hopeloos achterlopen,
3. of tout court occasioneel bijverdienen, los van Corona lockdown of werksituatie.

Reclame

LeenW
Berichten: 12813

#4 , 26 feb 2021 18:55

Het is niet omdat ze niet geregistreerd zijn, dat het niet moet. In veel van de voorbeelden die u geeft, zie ik toch de nood van zelfstandigheid en btw-nummer.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 26 feb 2021 19:42

Oppassen zonder toelating van de RVA

Dit kan je duur te staan komen
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Epicuros
Berichten: 28
Juridisch actief: Ja

#6 , 11 mar 2021 00:37

Klopt! Toelating vragen aan RVA!!!

Die mensen zullen die inkomsten wrs ook niet aangeven in hun personenbelasting.

Je mag bijverdienen als natuurlijke persoon (geen rechtspersoon), maar slechts tot een bepaalde hoogte per jaar. Zo niet: terugvordering ;)

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#7 , 12 mar 2021 15:44

Beste,

Zie o.a. https://www.rva.be/nl/documentatie/infoblad/t53.
https://www.lfa.be/de/node/14902

Omdat uw dossier werkloosheid nog niet betaalbaar is, is geen reden om een activiteit aan te vatten om een centje bij te verdienen. U kan in geval van financiële nood contact opnemen met uw plaatselijke OCMW die zal onderzoeken of u in aanmerking komt voor een voorschot. Voor wat de achterstand betreft, moet u ook niet overdrijven. Vaak ligt het ook aan de werkgever en/of de werknemer dat een dossier administratief niet in orde is. Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Werkloosheid”