IVT en IT uitkering en verlaging inkomsten

lucas123
Topic Starter
Berichten: 483

IVT, IT en werkloze met gezinslast

#1 , 07 okt 2019 16:56

Toestand:
Ik ontvang werkloosheidsuitkering als langdurige werkloze (gezinshoofd) van ongeveer 1200 euro per maand. 3 kinderen ten laste (, waarvan eentje met 11 punten op de schaal van zelfredzaamheid).
Mijn vrouw had tot hiertoe geen enkele inkomstenbron. Vandaag kreeg ze na een aanvraag voor IVT/IT volgende beslissing die online te raadplegen is:
. verminderd verdienvermogen
. 8 punten op de schaal van zelfredzaamheid
Voor die 8 punten krijgt ze denk ik dan een IT vergoeding van ongeveer 105 euro per maand max.
Weet iemand of dat ze door die vermelding 'verminderd verdienvermogen' in aanmerking komt voor IVT ?
Ik weet dat men hiervoor minstens een daling van het verdienvermogen tot 1/3 moet hebben van een normaal persoon.

Belangrijkste vraag ik echter het volgende:
daalt mijn werkloosheidsuitkering nu van ongeveer 1200 euro per maand, naar ongeveer 600 euro per maand omdat mijn vrouw nu een IT uitkering krijgt
en ik dan mogelijks geen gezinshoofd meer ben ? In feite zouden we dan in totaal 500 euro per maand verliezen ipv uiteindelijk 105 euro netto te winnen.
Ik zou als dit klopt dus beter af zien van die IT uitkering voor mijn vrouw of niet ?

PS
Telt zo'n IT uitkering mee voor opbouw pensioenrechten ?
Zou enkel zo'n It uitkering (dus zonder dat ik een werkloosheidsuitkering ontvang) volstaan om genoeg bijdrage te hebben geleverd om in orde te zijn met de ziekenkas/om terugbetalingen ed te ontvangen ?

Alle info welkom.

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 okt 2019 21:22

De vergoeding ten laste van de FOD heeft geen invloed op uw werkloosheidsuitkeringen, gezien zowel de IT als de IVT een niet-belastbare vergoeding is. Wel is het zo dat uw werkloosheidsvergoedingen wel invloed hebben op de uitkering FOD aan uw echtgenote. Een IT en/of IVT geeft enkel recht op pensioenopbouw indien deze uitkering onmiddellijk aansluit bij een tewerkstelling of uitkering met recht op pensioen. Mevrouw zal hoofdens haar uitkering als minder-valide kunnen inschrijven met recht op de verhoogde tussenkomst ziekteverzekering. U mag haar ook aanmerken als plus +66% in de personenbelasting.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

lucas123
Topic Starter
Berichten: 483

#3 , 08 okt 2019 11:33

Als u zegt dat ze +66% bij de belastingaangifte mag gerekend worden, is dat dan op basis van louter het feit dat ze minstens 7 punten heeft en dus een IT uitkering krijgt ?

Betekent dit dan ook dat haar verdienvermogen tot minder dan 1/3 van een normaal persoon gedaald is en ze dus ook een IVT uitkering zal krijgen ?

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 okt 2019 13:29

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

lucas123
Topic Starter
Berichten: 483

#5 , 16 okt 2019 11:55

Huidige situatie: getrouwd koppel:
Man: langdurig uitkeringsgerechtigd werkloze
Vrouw: geen inkomsten

Toestand binnen ongeveer een maand:
man: zal geen werkloosheidsuitkeringen meer hebben (vrijwillige stopzetting omwille van oa. gezondsheidsredenen)
vrouw:is deze maand erkent als gehandicapte door FOD (minder dan 1/3 verdienvermogen en 8 punten): bedrag IVT en IT nog onbekend
(op vraag van FOD, belastingaangifte inkomstenjaar 2018 al aan hun bezorgd)

Andere inkomsten: in het verleden: huurgeld voor verhuur huis met KI 536 euro
Deze inkomsten vielen weg vanaf 29 november 2018 omdat huis toen verkocht is.

vraagjes:


1.
Ik verwacht de komende weken te horen wat het bedrag van de IT en IVT zal zijn.
Op de website van de FOD gehandicap staat:
je inkomen daalt

Als je inkomen of dat van je huishouden daalt, dan kan je een nieuwe aanvraag doen. De herberekening gebeurt op 31 december van het jaar waarin de inkomsten (van jou en je huishouden) met minstens 20% veranderd zijn.

Een daling van het inkomen betekent echter niet meteen dat je een hogere tegemoetkoming zal krijgen. In bepaalde gevallen kan je tegemoetkoming zelfs dalen.

Vooraleer een nieuwe aanvraag in te dienen, raden we je aan ons te contacteren of een sociaal werker in je buurt (.pdf) eerst te vragen of het wel zinvol is een nieuwe aanvraag in te dienen.
Ik zit dus inderdaad met het geval dat mijn inkomen is gedaald:
1. Omwille van die huurinkomsten die weggevallen zijn (sinds nov 2018)
2. Omwille van het stopzetten van mijn werkloosheidsuitkeringen (volgende weken)

1A.
Wat met de zin hierboven: “in bepaalde gevallen kan je tegemoetkoming zelf dalen”:
In welke gevallen is dat dan en loop ik daar risico op ?

1B.
Wat met de zin: “kan je een nieuwe aanvraag doen”:
Ik moet toch niet echt een ‘nieuwe aanvraag’ voor erkenning handicap doen ? Correct ?
Want dan loop ik het risico niet meer erkend te worden, toch…?
Ik moet toch enkel melden via FOD webformulier dat mijn inkomsten gedaald zijn ?

1C.
Wanneer meld ik dan best aan de FOD handicap dat mijn inkomsten gedaald zijn ?
Nu al, omdat mijn huurinkomsten weggevallen zijn in nov 2018 ?
Maar ja, dan zit ik waarschijnlijk bij een herberekening rond de inkomensgrens voor IVT, zodanig dat nu de daling al doorgeven niet veel zin heeft ? Bovendien zou de herberekening toch pas op 31 december gebeuren ?

Of doe ik het beter binnen dit en 2 maanden, als ook mijn werkloosheidsuitkering is weggevallen ?
1D. Indien dit laatste geval aangewezen is:
Ik begrijp dat ze dan een herberekening doen op 31 december van dit jaar:
Op dat moment zullen ze dus vaststellen dat ik geen inkomsten meer heb. Correct ?
Krijg ik dan voor het hele jaar 2020 en 2021 een IVT van ongeveer onderstaand max. bedrag ? :
Categorie C: jaarbedrag € 15.062,61 - maandbedrag € 1.255,21
Maw wordt er voor die herberekening gekeken naar de inkomsten over heel jaar 2019 of houdt men enkel rekening met het feit dat ik eind 2019 helemaal geen inkomsten meer heb ?

3.
Wat met in orde zijn voor de ziekenkas, terugbetalingen ziekenhuis/dokter, enz. igv IVT:

3A. Ben ik in orde met de ziekenkas als ik dit jaar bv. in december geen enkele inkomstenbron zou hebben of moet ik daarvoor dan aparte eigen bijdrage betalen?

3B. Ben ik in orde met de ziekenkas als ons gezinsinkomen in 2020 en 2021 enkel dat IVT en IT inkomen omvat of moet ik daarvoor dan aparte eigen bijdrage betalen?
Maw zorgt de IVT (dus zonder de werkloosheidsuitkering) ervoor dat je in orde bent met de ziekenkas ?

Alvast bedankt.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#6 , 18 okt 2019 10:25

Huidige situatie: getrouwd koppel:
Man: langdurig uitkeringsgerechtigd werkloze
Vrouw: geen inkomsten

Toestand binnen ongeveer een maand:
man: zal geen werkloosheidsuitkeringen meer hebben (vrijwillige stopzetting omwille van oa. gezondsheidsredenen)
Indien er sprake is van ziekte, ziekte-uitkeringen. vrijwillige stopzetting van werkloosheidsuitkeringen: ik kan geen reden bedenken dit dit ook maar enigszins zou rechtvaardigen, zeker als men met gezondheidsproblemen kampt.
vrouw:is deze maand erkent als gehandicapte door FOD (minder dan 1/3 verdienvermogen en 8 punten): bedrag IVT en IT nog onbekend
(op vraag van FOD, belastingaangifte inkomstenjaar 2018 al aan hun bezorgd)
De hoogte van de ziekte-uitkeringen of de werkloosheidsuitkering wordt niet beïnvloed door een eventuele tegemoetkoming aan de partner ten laste van de FOD. De uitkering van de FOD wordt wel beïnvloed door de uitkering aan de echtgenoot.

Andere inkomsten: in het verleden: huurgeld voor verhuur huis met KI 536 euro
Deze inkomsten vielen weg vanaf 29 november 2018 omdat huis toen verkocht is.

vraagjes:


1.
Ik verwacht de komende weken te horen wat het bedrag van de IT en IVT zal zijn.
Op de website van de FOD gehandicap staat:
je inkomen daalt

Als je inkomen of dat van je huishouden daalt, dan kan je een nieuwe aanvraag doen. De herberekening gebeurt op 31 december van het jaar waarin de inkomsten (van jou en je huishouden) met minstens 20% veranderd zijn.

Een daling van het inkomen betekent echter niet meteen dat je een hogere tegemoetkoming zal krijgen. In bepaalde gevallen kan je tegemoetkoming zelfs dalen.

Vooraleer een nieuwe aanvraag in te dienen, raden we je aan ons te contacteren of een sociaal werker in je buurt (.pdf) eerst te vragen of het wel zinvol is een nieuwe aanvraag in te dienen.
Ik zit dus inderdaad met het geval dat mijn inkomen is gedaald:
1. Omwille van die huurinkomsten die weggevallen zijn (sinds nov 2018)
2. Omwille van het stopzetten van mijn werkloosheidsuitkeringen (volgende weken)

1A.
Wat met de zin hierboven: “in bepaalde gevallen kan je tegemoetkoming zelf dalen”:
In welke gevallen is dat dan en loop ik daar risico op ?
Zoals ik hierboven reeds heb aangegeven, zorg dat je zelf een inkomen behoudt. Immers op basis van uitkeringen uit werkloosheid en/of ziekte bouw je nog verder een pensioen op. Uw echtgenote bouwt op basis van een tegemoetkoming FOD enkel een pensioen op, indien de FOD-uitkering onmiddellijk volgt op op een tewerkstelling of gelijkgesteld.

1B.
Wat met de zin: “kan je een nieuwe aanvraag doen”:
Ik moet toch niet echt een ‘nieuwe aanvraag’ voor erkenning handicap doen ? Correct ?
Want dan loop ik het risico niet meer erkend te worden, toch…?
Ik moet toch enkel melden via FOD webformulier dat mijn inkomsten gedaald zijn ?
zie mijn vorige tussenkomsten

1C.
Wanneer meld ik dan best aan de FOD handicap dat mijn inkomsten gedaald zijn ?
Nu al, omdat mijn huurinkomsten weggevallen zijn in nov 2018 ?
de FOD houdt rekening met huur zoals bekend op het aanslagbiljet personenbelasting.
Maar ja, dan zit ik waarschijnlijk bij een herberekening rond de inkomensgrens voor IVT, zodanig dat nu de daling al doorgeven niet veel zin heeft ? Bovendien zou de herberekening toch pas op 31 december gebeuren ?
indien gewijzigde inkomsten binnen de 3 maanden aangegeven worden volgt er geen retro-actieve herziening
Of doe ik het beter binnen dit en 2 maanden, als ook mijn werkloosheidsuitkering is weggevallen ?
zie vorige tussenkomsten
1D. Indien dit laatste geval aangewezen is:
Ik begrijp dat ze dan een herberekening doen op 31 december van dit jaar:
Op dat moment zullen ze dus vaststellen dat ik geen inkomsten meer heb. Correct ?
geen inkomen, geen sociale zekerheid, geen opbouw pensioen
Krijg ik dan voor het hele jaar 2020 en 2021 een IVT van ongeveer onderstaand max. bedrag ? :
Categorie C: jaarbedrag € 15.062,61 - maandbedrag € 1.255,21
tel eigen recht uit werkloosheid/ziekte-uitkering eens samen met recht FOD aan vrouw
Maw wordt er voor die herberekening gekeken naar de inkomsten over heel jaar 2019 of houdt men enkel rekening met het feit dat ik eind 2019 helemaal geen inkomsten meer heb ?
https://handicap.belgium.be/nl/onze-die ... koming.htm
3.
Wat met in orde zijn voor de ziekenkas, terugbetalingen ziekenhuis/dokter, enz. igv IVT:
zoek dringend contact met de sociale dienst van je ziekenfonds en/of sociale dienst OCMW, vooraleer je een hoop stommiteiten uithaalt.Hoofdens eigen uitkeringen ben je en blijf je in orde met alle takken van de sociale zekerheid. Qua ziektekostenverzekering ken je een uitgangsrecht, maar je moet wel zorgen dat je in orde blijft om een nieuwe wachtperiode te vermijden.

3A. Ben ik in orde met de ziekenkas als ik dit jaar bv. in december geen enkele inkomstenbron zou hebben of moet ik daarvoor dan aparte eigen bijdrage betalen?
uitgangsrecht en daarna of eigen hoofdelijk recht of afgeleid recht als persoon ten laste

3B. Ben ik in orde met de ziekenkas als ons gezinsinkomen in 2020 en 2021 enkel dat IVT en IT inkomen omvat of moet ik daarvoor dan aparte eigen bijdrage betalen?
of hoofdelijk recht op of afgeleid recht persoon ten laste.
Maw zorgt de IVT (dus zonder de werkloosheidsuitkering) ervoor dat je in orde bent met de ziekenkas ?

Alvast bedankt.

algemene raad, neem dringend contact op met je vakbond, de sociale dienst van het ziekenfonds, de sociale dienst van het OCMW, want je zit totaal maar dan ook totaal fout met hetgeen je wil ondernemen.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

lucas123
Topic Starter
Berichten: 483

#7 , 18 okt 2019 11:12

Marcus: bedankt voor uw antwoorden alvast.

Ik zal mijn werkwijze nog even toelichten.
In de huidige situatie heb ik dus een werkloosheidsuitkering en men vrouw zal dus hoogstwaarschijnlijk niets krijgen van IVT omdat we door mijn werkloosheidsuitkering reeds aan de bovengrens voor IVT zitten.
Door mijn werkloosheidsuitkeringen stop te zetten, zal men vrouw in de toekomst wel een volwaardige IVT krijgen (hoogstwaarschijnlijk). We doen dus als het ware een wissel van wie voor de inkomsten zorgt.
Dat ik (en mijn vrouw) dan geen pensioenrechten meer opbouwen, dat beseffen we en is geen probleem. Volgens onze simulatie op mypension scheelt dit maar een paar 100 euro en volstaan dus voor ons later de tot hiertoe opgebouwde pensioenrechten (ben al over de 50 jaar oud en voor mijn werkloosheid goed verdient en stabiel huwelijk; heb een goede financiele buffer, zelf zonder IVT; ps zou trouwens voor het einde van de komende 3 jarige periode zonder uitkering, weer even kort werkloosheidsuitkeringen aanvragen om zo mijn rechten op die uitkeringen te behouden: bron vakbond). De wissel van inkomstenbron zou veel beter zijn voor mijn gezondheid (op ziekteuitkering heb ik echter geen recht): dus een bewuste keuze die men maakt in het leven...

Mbt "ik kan geen reden bedenken dit dit ook maar enigszins zou rechtvaardigen": gezondheid dus, meer levenskwaliteit, geen stages voor VDAB/GTB meer moeten, geen stresserende contracten/werk,..

Ik had reeds contact met CM, maar die verwezen me door naar zitdagen van FOD handicap wegens de complexiteit van mijn vragen (en dat is nog een hele tijd wachten).

Ik heb reeds in het verleden een gesprek gehad met CM over stopzetten werkloosheidsuitkering (maar dan zonder IVT in de plaats). Daardoor denk ik te weten dat wel zal gaan met eventueel eigen bijdragen, maar ik hoopte op bevestiging van mensen zoals u.

Mbt: "Ik moet toch enkel melden via FOD webformulier dat mijn inkomsten gedaald zijn ?
zie mijn vorige tussenkomsten". Kan je dat nog eens toelichten, want ik zie nergens waar je het antwoord op die vraag hebt gegeven aub.

En er blijven natuurlijk nog enkele vraagje over: ook antwoorden in de zin van 'ik denk dat'
welkom, als u het niet zeker weet.

Graag reactie. Dit wordt ten zeerste geapprecieerd.
Bent u nu nog van mening dat ik zeer grote stommiteiten zou doen ?

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#8 , 18 okt 2019 12:07

Iemand die in het genot is van een ITT/IVT kan ingevolge deze uitkering hoofdelijk ziekenfondsverzekerd worden als minder-valide. Hij kan een lid van het huishouden dat zelf niet als hoofdelijk verzekerde kan ingeschreven worden als persoon ten laste bij zich nemen.

Enkel periodes van recht op werkloosheidsvergoedingen worden meegeteld voor de berekening van een pensioen.

Het verschil in pensioen kan enorm verschillen indien u ophoudt met het opbouwen van een eigen rustpensioen. Vergeet niet dat de bedragen vermeld op my pension, bedragen alleenstaande zijn. Dit betekent dat u in geval van huwelijk en rechthebbende bent van een gezinspensioen, dit bedrag met 1,25 dient vermenigvuldigd te worden.

Denk eraan dat het recht op werkloosheidsvergoedingen ook afhankelijk is van het feit of u al dan niet voldoende arbeidsverleden bewijst en dat u volgens hetgeen u beschrijft, u zich vrijwillig onttrekt aan de sociale zekerheid.

Heeft u ook rekening gehouden met het bedrag dat vrijgesteld wordt op het aanrekenbaar inkomen van de partner (in dit geval u dus)?

Dus contact opnemen met de sociale dienst van het ziekenfonds of de sociale dienst van het OCMW of de afgevaardigde van de FOD die zitdagen houdt.

Veel succes.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

lucas123
Topic Starter
Berichten: 483

#9 , 18 okt 2019 12:37

Dat contact zal ik zeker doen.

mbt "Iemand die in het genot is van een ITT/IVT kan ingevolge deze uitkering hoofdelijk ziekenfondsverzekerd worden als minder-valide": weer een mogelijks probleem minder: dus geen eigen bijdrage te betalen...is trouwens geen absoluut probleem voor ons...

mbt "Denk eraan dat het recht op werkloosheidsvergoedingen ook afhankelijk is van het feit of u al dan niet voldoende arbeidsverleden bewijst en dat u volgens hetgeen u beschrijft, u zich vrijwillig onttrekt aan de sociale zekerheid."
Ok, maar zoals gezegd: als je binnen de 3 jaar na vrijwillige stopzetting terug een aanvraag doet, open je terug je rechten (bron vakbond). En dit kan herhaald worden (zou dat dan telkens voor korte periode doen; dubbel check ik nogmaals bij vakbond) En is trouwens ook geen absolute noodzaak voor ons...

mbt "Heeft u ook rekening gehouden met het bedrag dat vrijgesteld wordt op het aanrekenbaar inkomen van de partner (in dit geval u dus)?"
Ja, ik heb een simulatie uitgevoerd op internet voor mijn belastingaangifte: zowel met als zonder werkloosheidsuitkering: krijg telkens rond de 1300/1400 euro per jaar terug. We zouden voorlopig geen enkele belastbare inkomsten hebben.

mbt " rechthebbende bent van een gezinspensioen, dit bedrag met 1,25 dient vermenigvuldigd te worden."
Hoe moet ik dat zien: ik zou volgens mypension X euro krijgen, mijn vrouw Y euro. Is dat gezinspensioen, dan (X+Y)*1,25 ? Zou trouwens ook geen noodzaak zijn...

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#10 , 18 okt 2019 14:14

"mbt " rechthebbende bent van een gezinspensioen, dit bedrag met 1,25 dient vermenigvuldigd te worden."
Hoe moet ik dat zien: ik zou volgens mypension X euro krijgen, mijn vrouw Y euro. Is dat gezinspensioen, dan (X+Y)*1,25 ? Zou trouwens ook geen noodzaak zijn...

Eerst en vooral het bedrag dat u op my pension ziet is het bedrag dat u zou opgebouwd hebben als u tot die datum blijft werken of gelijkgesteld. Indien u dus stopt met uitkeringen, bouwt u geen pensioen meer op en zal het om een veel lager bedrag gaan. Het huidig bedrag kan je berekenen in simulatie.
Hetzelfde geldt voor mevrouw.

Een gezinspensioen (bedrag pensioen man of vrouw x 1,25) wordt toegekend als de som van de twee pensioenen alleenstaande aan man en vrouw samen minder bedragen, indien het pensioen aan de partner hoger ligt dan het verschil tussen gezinsbedrag en alleenstaande (verschil 25%), 2 pensioenen alleenstaande. Een verdere opbouw van pensioen is ook belangrijk voor het overlevingspensioen, d.i. als iemand komt te overlijden.

Dus laat je bijstaan door mensen die weten waar ze het over hebben. Dus nogmaals neem contact op met sociale dienst ziekenfonds of sociale dienst OCMW en spreekuur FOD in je eigen of buurgemeente.

Hoop dat mijn bericht nu wel blijft staan.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

lucas123
Topic Starter
Berichten: 483

#11 , 18 okt 2019 14:51

Nogmaals bedankt.

Mbt pensioen heb ik de simulatie gedaan:

vrouw: heeft al jaren geen inkomen: dus zal dat bedrag dat ik in mypension zie definitief zijn (behouders soort van indexatie begrijp ik)... maw al jaren gestopt met opbouwen bijkomende pensioenrechten.

man: simulatie uitgevoerd met volgende melding van de website: Scenario
"U zet uw huidige loopbaan verder tot u stopt met werken op 31.01.2020.
U koopt geen bijkomende studieperiodes."...dus dit is mijn insziens het scenario als ik ook mijn werkloosheidsuitkering stopzet... Dit scheelt maar een kleine 300 euro met het scenario:
"U zet uw huidige loopbaan verder tot u stopt met werken op 31.07.203X"; dit laatste geeft dus een kleine 300 euro meer...

Dit pensioen zonder verdere opbouw volstaat volgens mijn plan.


En inderdaad, als mijn vrouw eerst overlijd, dan zal ik niet veel overlevingspensioen hebben (en mogelijk geen recht meer op werkloosheidsuitkeringen). Omgekeerd zal zij dan IVT ontvangen of wel redelijk overlevingspensioen...

Maar ik ga zeker nog langs bij hetgeen u noemt...

De keuze is dus voor levenskwaliteit in mijn geval en niet voor een extra Porche voor de deur of een zwembad in de tuin.. .. :wink:

Terug naar “Werkloosheid”